Gå direkt till innehållet

Gå direkt till innehållsförteckningen

Guds kungarike – överlägset på alla sätt

Guds kungarike – överlägset på alla sätt

JESUS KRISTUS lärde sina efterföljare: ”Så här skall ni alltså be: ’Vår Fader i himlarna, låt ditt namn bli helgat. Låt ditt kungarike komma. Låt din vilja ske, så som i himlen så också på jorden.’” (Matteus 6:9, 10) Den här bönen, som ofta kallas Fader vår eller Herrens bön, förklarar vad avsikten med Guds kungarike är.

Genom detta kungarike kommer Guds namn att bli helgat. Hans namn kommer att bli rentvått från all den vanära som har hopats över det som ett resultat av Satans och människans uppror. Detta är av största betydelse. Alla förnuftsbegåvade skapelsers lycka är beroende av att de håller Guds namn heligt och villigt accepterar hans rätt att styra. (Uppenbarelseboken 4:11)

Guds kungarike har även upprättats för att Guds vilja skall ske på jorden. Vad innebär det? Det innebär att förhållandet mellan Gud och människan, som Adam förstörde, kommer att återställas. Med hjälp av sitt kungarike kommer universums Suverän, Jehova, även att genomföra sin avsikt att låta jorden bli ett paradis där människor kan få leva för evigt. Ja, Guds kungarike kommer att utplåna den skada som den första synden orsakade och kommer att förverkliga Guds kärleksfulla avsikt med jorden. (1 Johannes 3:8) Guds kungarike och vad det skall åstadkomma är Bibelns viktigaste budskap.

På vilka sätt är det överlägset?

Guds kungarike är en verklig regering med stor makt. Profeten Daniel gav oss en glimt av det. Han förutsade för länge sedan: ”Himlens Gud [skall] upprätta ett kungarike som ... skall krossa och göra slut på alla dessa [jordiska] kungariken.” Till skillnad från jordiska regeringar som kommit och gått under historiens gång kommer Guds kungarike aldrig att fördärvas. (Daniel 2:44) Men det är inte allt. Detta kungarike är på alla sätt långt överlägset vilken som helst jordisk regering.

Guds kungarike har den mest kompetente kungen.

Tänk på vem denne kung egentligen är. I ”en dröm och syner” fick Daniel se härskaren i Guds rike, ”en som var lik en människoson”, föras fram inför den allsmäktige Guden, och åt denne gavs bestående ”herravälde och ära och kungamakt”. (Daniel 7:1, 13, 14) Människosonen är ingen annan än Jesus Kristus – Messias. (Matteus 16:13–17) Jehova Gud har utsett sin egen Son, Jesus, till kung i sitt rike. När Jesus var här på jorden sade han till de onda fariséerna: ”Guds kungarike är i er mitt” och menade då att han, den blivande kungen i detta rike, var mitt ibland dem. (Lukas 17:21)

Vilken människa skulle vara en lika kompetent härskare som Jesus? Jesus har redan visat att han är en alltigenom rättfärdig, pålitlig och medkännande ledare. Evangelieskildringarna tecknar bilden av en handlingens man som är varmhjärtad och som har djupa känslor. (Matteus 4:23; Markus 1:40, 41; 6:31–34; Lukas 7:11–17) Den uppståndne Jesus är dessutom inte underkastad döden eller andra begränsningar som hör människan till. (Jesaja 9:6, 7)

Jehova har utsett Jesus Kristus till kung i sitt rike

Jesus och hans medregenter härskar från en upphöjd position.

I den syn Daniel fick om natten såg han även att ”kungariket och herraväldet ... gavs åt det folk som är den Allrahögstes heliga”. (Daniel 7:27) Jesus härskar inte ensam. Tillsammans med honom kommer andra att härska som kungar och tjäna som präster. (Uppenbarelseboken 5:9, 10; 20:6) Om dem skrev aposteln Johannes: ”Jag såg, och se, Lammet stod på Sions berg och tillsammans med det etthundrafyrtiofyra tusen ... som har blivit köpta från jorden.” (Uppenbarelseboken 14:1–3)

Lammet är Jesus Kristus i sin ställning som kung i Guds rike. (Johannes 1:29; Uppenbarelseboken 22:3) ”Sions berg” i samma vers avser himlen. * (Hebréerna 12:22) Jesus och hans 144 000 medregenter härskar från himlen. Vilken upphöjd position att härska från! De har en fullständig överblick. Eftersom ”Guds kungarike” har sitt säte i himlen, kallas det också för ”himlarnas kungarike”. (Lukas 8:10; Matteus 13:11) Inga vapen, inte ens kärnvapen, kan hota eller störta denna himmelska regering. Den är oövervinnlig och kommer att fullgöra de avsikter Jehova har med den. (Hebréerna 12:28)

Guds kungarike har pålitliga representanter på jorden.

Hur vet vi det? Psalm 45:16 säger: ”Du sätter ... furstar på hela jorden.” ”Du” i den här profetian syftar på Guds Son. (Psalm 45:6, 7; Hebréerna 1:7, 8) Jesus Kristus själv kommer alltså att tillsätta de furstliga representanterna. Vi kan vara övertygade om att de troget kommer att fullgöra hans befallningar. Kvalificerade män som tjänar som äldste i den kristna församlingen blir redan i dag lärda att inte ”spela herrar över” sina medtillbedjare, utan i stället skydda, stärka och trösta dem. (Matteus 20:25–28; Jesaja 32:2)

Guds kungarike har rättfärdiga undersåtar.

De är klanderfria och rättrådiga i Guds ögon. (Ordspråksboken 2:21, 22) Bibeln säger: ”De ödmjuka skall ta jorden i besittning och få njuta av stor frid.” (Psalm 37:11) Undersåtarna till Guds kungarike är ödmjuka – läraktiga och blygsamma, milda och saktmodiga. De sätter andliga intressen främst i livet. (Matteus 5:3) De vill göra det som är rätt och är mottagliga för den vägledning som Gud ger.

De lagar som ligger till grund för Guds kungarike är överlägsna.

De lagar och principer som ligger till grund för Guds kungarike kommer från Jehova Gud själv. I stället för att begränsa oss är de till nytta för oss. (Psalm 19:7–11) Många människor upplever redan nu nyttan av att leva efter Jehovas rättfärdiga krav. Att följa Bibelns råd till äkta män, hustrur och barn förbättrar familjelivet. (Efesierna 5:33–6:3) När vi följer befallningen att klä oss i kärleken förbättras våra relationer till andra. (Kolosserna 3:13, 14) När vi tillämpar Bibelns principer utvecklar vi också goda arbetsvanor och en balanserad syn på pengar. (Ordspråksboken 13:4; 1 Timoteus 6:9, 10) Att undvika dryckenskap, sexuell omoral, tobak och beroendeframkallande droger gynnar vår hälsa. (Ordspråksboken 7:21–23; 23:29, 30; 2 Korinthierna 7:1)

Guds kungarike är en regering som har tillsatts av Gud. Dess kung – Messias, Jesus Kristus – och alla hans medregenter är ansvariga inför Gud för att upprätthålla hans rättfärdiga lagar och kärleksfulla principer. Undersåtarna till Guds kungarike, däribland dess jordiska representanter, gläder sig åt att följa Guds lagar. Både undersåtarna och härskarna i det här riket låter alltså Gud ha det största inflytandet i sina liv. Därför är Guds kungarike en sann teokrati – ett gudsstyre. Det kommer utan tvivel att lyckas med uppdraget att genomföra Guds avsikter. Men när börjar Guds kungarike, som också kallas det messianska kungariket, att regera?

Guds kungarike börjar regera

En nyckel till att förstå när Guds kungarike börjar regera finns i Jesu ord: ”Jerusalem skall trampas ner av nationerna tills nationernas fastställda tider har löpt ut.” (Lukas 21:24) Jerusalem var den enda stad på jorden som var direkt förknippad med Guds namn. (1 Kungaboken 11:36; Matteus 5:35) Jerusalem var huvudstad i ett jordiskt kungarike som Gud hade godkänt. Men staden skulle trampas ner av nationerna i den bemärkelsen att det styre Gud utövade över sitt folk skulle avbrytas av världsligt styre. När skulle detta börja?

Den siste kungen som satt på Jehovas tron i Jerusalem blev tillsagd: ”Ta av turbanen, och lyft av kronan. ... Inte heller detta skall tillhöra någon, förrän han kommer som har den lagliga rätten, och jag skall ge det åt honom.” (Hesekiel 21:25–27) Kronan skulle lyftas bort från denne kungs huvud, och det styre Gud utövade över sitt folk skulle avbrytas. Detta inträffade år 607 f.v.t. när babylonierna ödelade Jerusalem. Därefter skulle ”nationernas fastställda tider” följa, då Gud inte skulle ha någon regering på jorden som representerade hans styre. Först när dessa tider hade slutat skulle Jehova ge makten att härska till den ”som har den lagliga rätten” – Jesus Kristus. Hur lång skulle den perioden vara?

En profetia i Daniels bibelbok säger: ”Hugg ner trädet, och fördärva det. Men låt stubben med rötterna vara kvar i jorden, dock i band av järn och av koppar, ... tills sju tider har gått fram över den.” (Daniel 4:23) Som vi skall se motsvarar de ”sju tider” som nämns här ”nationernas fastställda tider”.

I Bibeln representerar träd ibland vanliga människor, härskare och riken. (Psalm 1:3; Jeremia 17:7, 8; Hesekiel, kapitel 31) Det symboliska trädet ”syntes till hela jordens yttersta ände”. (Daniel 4:11) Herraväldet, som representeras av trädet som höggs ner och försågs med band, sträckte sig alltså ”till jordens yttersta ände” och omfattade hela ”mänsklighetens kungarike”. (Daniel 4:17, 20, 22) Trädet representerar därför Guds suveräna styre, i synnerhet i dess förhållande till jorden. Detta styre kom under en tid till uttryck genom det kungarike som Jehova upprättade över Israels nation. Det symboliska trädet blev nerhugget, och band av järn och koppar sattes runt stubben för att hindra den från att växa. Detta visar att det styre som representerade Gud här på jorden skulle upphöra att vara i verksamhet – vilket inträffade 607 f.v.t. – men inte för all framtid. Trädet skulle vara bundet till dess att ”sju tider” hade gått. När den perioden var slut skulle Jehova ge herraväldet åt den rättmätige arvingen, Jesus Kristus. Det är tydligt att de ”sju tiderna” och ”nationernas fastställda tider” avser samma tidsperiod.

Bibeln hjälper oss att fastställa hur långa de ”sju tiderna” är. Den visar att 1 260 dagar motsvarar ”en tid och tider [två tider, pluralis] och en halv tid” – totalt tre och en halv ”tider”. (Uppenbarelseboken 12:6, 14) Det betyder att den dubbla perioden, sju tider, är 2 520 dagar.

Om man räknar 2 520 dagar från 607 f.v.t. kommer man fram till 600 f.v.t. Men de sju tiderna varade mycket längre än så. De pågick fortfarande när Jesus talade om ”nationernas fastställda tider”. De sju tiderna är därför profetiska. Följaktligen måste vi tillämpa den bibliska regeln: ”En dag för ett år.” (4 Moseboken 14:34; Hesekiel 4:6) Om man tillämpar denna regel uppgår de sju tiderna, då jorden skulle domineras av världsliga makter utan Guds ingripande, till 2 520 år. Om man räknar 2 520 år från 607 f.v.t. kommer man fram till år 1914 v.t. Detta år upphörde ”nationernas fastställda tider”, eller de sju tiderna. Det betyder att Jesus Kristus började regera som kung i Guds rike 1914.

”Låt ditt kungarike komma”

Eftersom det messianska kungariket redan har blivit upprättat i himlen, bör vi då fortsätta att be att det skall komma, som Jesus lärde i sin mönsterbön? (Matteus 6:9, 10) Ja. Denna vädjan är passande och fortfarande full av innebörd. Det återstår fortfarande för Guds kungarike att fullt ut göra anspråk på makten över jorden.

Det kommer att innebära en stor välsignelse för mänskligheten när detta kungarike härskar fullt ut. Det sägs i Bibeln: ”Gud själv skall vara hos dem. Och han skall torka varje tår från deras ögon, och döden skall inte finnas mer; inte heller skall sorg eller skrik eller smärta finnas mer. Det som en gång var är borta.” (Uppenbarelseboken 21:3, 4) Bibeln framhåller också: ”Ingen invånare skall säga: ’Jag är sjuk.’” (Jesaja 33:24) De som gör Guds vilja kommer att få evigt liv. (Johannes 17:3) Låt oss, medan vi väntar på uppfyllelsen av dessa och andra underbara bibliska profetior, ”fortsätta ... med att först söka kungariket och hans [Guds] rättfärdighet”. (Matteus 6:33)

Guds kungarikes undersåtar kommer att få många välsignelser

^ § 10 Kung David i det forntida Israel erövrade jebuséernas fäste på Sions berg och gjorde det till sin huvudstad. (2 Samuelsboken 5:6, 7, 9) Han lät också flytta den heliga arken dit. (2 Samuelsboken 6:17) Eftersom arken var förbunden med Jehovas närvaro, omtalades Sion som Guds boning, vilket gör det till en passande symbol för himlen. (2 Moseboken 25:22; 3 Moseboken 16:2; Psalm 9:11; Uppenbarelseboken 11:19)