Gå direkt till innehållet

Gå direkt till innehållsförteckningen

STUDIEARTIKEL 8

SÅNG 123 Vi följer lojalt Guds vägledning

Följ alltid vägledningen från Jehova

Följ alltid vägledningen från Jehova

”Jag, Jehova, är ... den som leder dig.” (JES. 48:17)

FOKUS

Jehova vägleder sitt folk i dag, och vi har stor nytta av att följa vägledningen från honom.

1. Varför behöver vi vägledning från Jehova?

 TÄNK dig att du befinner dig djupt inne i djungeln. Överallt finns det olika faror: vilda djur, smittbärande insekter, giftiga växter och branta stup. Visst hade det varit skönt att ha med sig en erfaren guide som känner till de olika farorna och kan hjälpa dig att undvika dem? Världen vi lever i är som en sådan djungel. Vi är hela tiden omgivna av olika faror, framför allt faror som hotar vår andlighet. Men vi har den bästa tänkbara guiden: Jehova. Han hjälper oss att undvika sådant som är farligt och att ta oss fram till vårt mål: evigt liv i den nya världen.

2. På vilket sätt vägleder Jehova oss?

2 På vilket sätt vägleder Jehova oss? Han gör det först och främst genom Bibeln, men han använder också människor för att göra det. Till exempel använder han ”den trogne och förståndige tjänaren” för att ge oss andlig mat som hjälper oss att ta bra beslut. (Matt. 24:45) Men det finns fler som Jehova använder för att vägleda oss. Han ser till exempel till att kretstillsyningsmän och äldstebröder ger oss uppmuntran och råd som hjälper oss i livet. Och all den här vägledningen är något vi verkligen behöver, särskilt med tanke på vilken svår tid vi lever i. Den hjälper oss att ha ett bra förhållande till Jehova och gör att vi kan hålla oss på rätt kurs i livet.

3. Vad ska vi gå igenom i den här artikeln?

3 Ibland kan det vara svårt att följa vägledningen från Jehova, särskilt när den förmedlas av ofullkomliga människor. Varför då? Vägledningen vi får kanske skiljer sig från vad vi själva tycker och tänker. Eller så känner vi att den är ologisk och därför inte kan komma från Jehova. Eftersom det kan vara lätt att tänka så är det viktigt att vi stärker vår övertygelse om att det är Jehova som vägleder oss och att det alltid är bra att följa vägledningen han ger. För att få hjälp med det ska vi nu gå igenom 1) hur Jehova vägledde sitt folk på Bibelns tid, 2) hur han har väglett sitt folk i modern tid och 3) vilken nytta vi har av att följa hans vägledning.

Jehova har alltid använt människor för att vägleda sitt folk. (Se paragraf 3.)


JEHOVA VÄGLEDDE ISRAELITERNA

4, 5. Hur kunde israeliterna se att Jehova använde Mose för att vägleda dem?

4 Jehova använde Mose för att leda israeliterna ut ur Egypten, och han gav dem tydliga bevis på att han var med dem när de följde Mose. Till exempel använde han en pelare som var av moln på dagen och av eld på natten för att visa dem vägen. (2 Mos. 13:21) Mose följde den här pelaren, och det var därför han och israeliterna kom till Röda havet. Men när folket insåg att de var instängda mellan havet och den egyptiska armén fick de panik. De tänkte att Mose hade gjort ett misstag när han tog dem dit. Men det var inget misstag. Det var Jehova som hade lett dem dit med hjälp av Mose. (2 Mos. 14:2) Och sedan befriade Jehova dem med hjälp av ett underverk. (2 Mos. 14:26–28)

Mose följde molnpelaren när han ledde Guds folk genom vildmarken. (Se paragraf 4, 5.)


5 Mose fortsatte leda israeliterna under 40 år, och under hela den tiden följde han molnpelaren. a Ett tag såg Jehova till att molnpelaren var ovanför Moses tält så att alla israeliter kunde se den. (2 Mos. 33:7, 9, 10) Han pratade också med Mose från molnpelaren, och sedan berättade Mose för folket vad Jehova hade sagt. (Ps. 99:7) Så det var verkligen tydligt för israeliterna att Jehova använde Mose för att vägleda dem.

Mose och hans efterträdare, Josua. (Se paragraf 5, 7.)


6. Hur såg israeliterna på Jehovas sätt att vägleda dem? (4 Moseboken 14:2, 10, 11)

6 Tyvärr struntade de flesta israeliter i de tydliga bevisen på att Jehova använde Mose som sin representant. (Läs 4 Moseboken 14:2, 10, 11.) De trotsade Mose flera gånger, och det gjorde att en hel generation av israeliter inte fick komma in i det utlovade landet. (4 Mos. 14:30)

7. Ge exempel på israeliter som följde Jehovas vägledning. (4 Moseboken 14:24) (Se också bilden.)

7 Men det fanns sådana som följde Jehovas vägledning. Till exempel sa Jehova: ”Kaleb ... fortsatte följa mig helhjärtat.” (Läs 4 Moseboken 14:24.) Och Jehova belönade Kaleb för hans fina inställning och lät honom välja var han ville bo i det utlovade landet. (Jos. 14:12–14) Barnen till de israeliter som dog i vildmarken var också bra på att följa Jehovas vägledning. När Josua tog över efter Mose som Israels ledare sägs det om dem att ”de hade djup respekt för honom så länge han levde”. (Jos. 4:14) Det gjorde att de blev välsignade av Jehova och fick komma in i det land som han hade lovat dem. (Jos. 21:43, 44)

8. Hur vägledde Jehova sitt folk under kungatiden? (Se också bilden.)

8 Senare såg Jehova till att det fanns domare som kunde vägleda hans folk. Och efter det, när det var kungar som styrde, så använde Jehova profeter för att göra det. Kungar som lydde Jehova lyssnade på profeterna. Kung David, till exempel, tog ödmjukt emot tillrättavisning från profeten Natan. (2 Sam. 12:7, 13; 1 Krön. 17:3, 4) Kung Jehosafat litade på den vägledning som han fick från profeten Jahasiel och sa till folket att de skulle ”tro på ... [Jehovas] profeter”. (2 Krön. 20:14, 15, 20) Och kung Hiskia vände sig till profeten Jesaja för att få hjälp. (Jes. 37:1–6) När kungarna vände sig till Jehova för att få vägledning blev de välsignade och landet fick Jehovas beskydd. (2 Krön. 20:29, 30; 32:22) Man kan tycka att det borde varit tydligt att Jehova använde sina profeter för att ge vägledning. Ändå struntade merparten av kungarna och folket i att lyssna på Jehovas profeter. (Jer. 35:12–15)

Kung Hiskia och profeten Jesaja. (Se paragraf 8.)


JEHOVA VÄGLEDDE DE FÖRSTA KRISTNA

9. Vilka använde Jehova för att ge vägledning till de första kristna? (Se också bilden.)

9 Under det första århundradet bildades den kristna församlingen. Hur gav Jehova vägledning på den tiden? Han gav Jesus i uppgift att leda församlingen. (Ef. 5:23) Men det betyder inte att Jesus kommunicerade individuellt med varje person, utan han gav i stället vägledning genom apostlarna och de äldste i Jerusalem. (Apg. 15:1, 2) Dessutom tillsattes äldstebröder för att ge vägledning i de olika församlingarna. (1 Thess. 5:12; Tit. 1:5)

Apostlarna och de äldste i Jerusalem. (Se paragraf 9.)


10. a) Hur reagerade de flesta av de första kristna på den vägledning de fick? (Apostlagärningarna 15:30, 31) b) Varför ville en del på Bibelns tid inte lyssna på Jehovas representanter? (Se rutan ” Varför en del inte har velat lyssna på Jehovas representanter”.)

10 Hur såg de första kristna på Jehovas sätt att vägleda dem? Det sägs att när de läste anvisningar från apostlarna och de äldste i Jerusalem så ”kände de sig glada och uppmuntrade”, och de var helt inställda på att följa anvisningarna. (Läs Apostlagärningarna 15:30, 31.) Men hur har Jehova väglett sitt folk i modern tid?

JEHOVA HAR VÄGLETT SITT FOLK I MODERN TID

11. Vad hände i slutet av 1800-talet som visar att Jehova har väglett sitt folk i modern tid?

11 Jehova har fortsatt vägleda sitt folk i modern tid. Det har han gjort med hjälp av Bibeln och Jesus, som har fått ansvaret för församlingarna. Men finns det några bevis för att Jehova har fortsatt använda människor som representanter? Ja, det gör det. Tänk till exempel på vad som hände i slutet av 1800-talet. Charles Russell och några som han samarbetade med förstod att 1914 var ett viktigt år som hade med upprättandet av Guds rike att göra. (Dan. 4:25, 26) De använde sig av profetior i Bibeln för att komma fram till den slutsatsen. Och det blev tydligt att de hade rätt, för det som hände i världen 1914 bevisade att Guds rike hade börjat styra. Första världskriget bröt ut, och dessutom drabbades världen av epidemier, jordbävningar och matbrist. (Luk. 21:10, 11) Det är ingen tvekan om att Jehova använde de här personerna för att hjälpa människor som ville hitta sanningen.

12, 13. Vilka initiativ för att utöka predikoverksamheten togs under andra världskriget?

12 Tänk också på vad som hände under andra världskriget. De bröder som hade ledningen i organisationen då begrundade det som står i Uppenbarelseboken 17:8 och kom fram till att kriget inte skulle leda fram till Harmageddon, utan övergå i en lugnare period då predikoverksamheten kunde utökas. Därför startade de upp det som då kallades Vakttornets bibelhögskola Gilead. I den skolan tränade man upp missionärer som man sedan sände ut till olika delar av världen. Och det gjorde man mitt under brinnande krig, något som kan ha verkat märkligt för en del. Dessutom infördes en kurs som skulle hjälpa vännerna i församlingarna att bli bättre på att undervisa, nämligen Kurs i teokratisk ämbetsutövning. b De här initiativen från den trogne tjänaren gjorde att Guds folk förbereddes för det arbete som låg framför dem.

13 I backspegeln är det alltså tydligt att Jehova vägledde sitt folk under de svåra åren under andra världskriget. Och sedan dess har Jehovas folk tagit vara på den frihet som funnits i stora delar av världen genom att göra så mycket som möjligt i tjänsten. Det har gjort att många har lärt känna Jehova och att de goda nyheterna har nått ut över hela världen.

14. Hur vet vi att vi kan lita på vägledningen från den styrande kretsen och från de äldste i församlingen? (Uppenbarelseboken 2:1) (Se också bilden.)

14 I dag fortsätter bröderna i den styrande kretsen att låta Jesus vägleda dem. De vill att hans syn på saker ska återspeglas i anvisningarna som de ger till församlingarna och som kretstillsyningsmän och äldstebröder utgår från när de ger vägledning. c Det här stämmer bra med det som sägs i Bibeln om att smorda äldste är i Jesus ”högra hand”. (Läs Uppenbarelseboken 2:1.) Självklart är även de bröderna ofullkomliga och gör misstag, precis som Mose, Josua och apostlarna. (4 Mos. 20:12; Jos. 9:14, 15; Rom. 3:23) Men det är ändå så att Jesus vägleder den trogne tjänaren och alla andra äldstebröder, och det kommer han att fortsätta göra ”alla dagar ända till slutet för världsordningen”. (Matt. 28:20) Vi har därför all anledning att lita på den vägledning som bröderna i organisationen ger oss.

Den styrande kretsen i dag. (Se paragraf 14.)


VI HAR ALLTID NYTTA AV ATT FÖLJA JEHOVAS VÄGLEDNING

15, 16. På vilket sätt hade Andy, Robyn och Marcia nytta av att följa Jehovas vägledning?

15 Vi har alltid nytta av att följa Jehovas vägledning. Och det finns många som kan skriva under på det. Ett exempel är ett par som heter Andy och Robyn. De följde rådet att förenkla livet, vilket gjorde att de fick möjlighet att vara med på olika byggen i organisationen. (Se studienot till Matteus 6:22.) Robyn säger: ”Vi har ofta fått bo väldigt trångt, ibland till och med utan kök. Och jag har behövt sälja mycket av min fotoutrustning. Beslutet att göra det tog jag med tårar i ögonen, eftersom jag verkligen älskar att fotografera. Men precis som Abrahams fru, Sara, hade jag bestämt mig för att bara se framåt.” (Hebr. 11:15) Hur påverkades det här paret av att förenkla livet på det här sättet? Robyn säger: ”Det känns otroligt bra att veta att man ger Jehova allt man har. Och när vi arbetar med olika uppgifter i organisationen känns det som att vi får en förhandsglimt av livet i den nya världen.” Andy instämmer: ”Livet känns verkligen meningsfullt när man får använda alla sina krafter i tjänsten för Jehova.”

16 En syster som heter Marcia fick också uppleva fördelarna med att följa Jehovas vägledning när hon valde att satsa på tjänsten efter att hon hade gått ut skolan. (Matt. 6:33; Rom. 12:11) Hon säger: ”Jag fick ett stipendium som skulle betala för en fyraårig universitetsutbildning. Men jag ville satsa på andliga mål och få ett jobb som gjorde att jag kunde försörja mig och samtidigt vara pionjär. Så jag valde att gå en yrkesutbildning i stället, och det var ett av de bästa beslut jag har tagit. Nu har jag ett arbete med ett flexibelt schema som ger mig möjlighet att ställa mig till förfogande på många sätt i organisationen. Till exempel är jag pionjär och deltidspendlare på Betel.”

17. Vad blir resultatet när vi följer Jehovas vägledning? (Jesaja 48:17, 18)

17 Ibland får vi råd från Jehovas organisation om hur vi kan undvika materialism och andra saker som riskerar att skada vårt förhållande till Jehova. Och de råden har vi stor nytta av att följa. Om vi gör det kan vi till exempel ha ett gott samvete och undvika många onödiga problem. (1 Tim. 6:9, 10) Det i sin tur gör att vi kan fokusera helt på tjänsten för Jehova. Inget annat kan ge oss större glädje och mening i livet än det. (Läs Jesaja 48:17, 18.)

18. Vad motiverar dig att alltid följa Jehovas vägledning?

18 Jehova kommer med all sannolikhet att använda människor för att ge vägledning även under den stora prövningen och under Jesus tusenåriga styre. (Ps. 45:16) Kommer vi att följa den vägledningen, även om vi skulle föredra att göra saker på andra sätt? Svaret på den frågan beror i hög grad på hur vi reagerar på den vägledning han ger oss nu. Med tanke på det är det otroligt viktigt att vi alltid följer vägledningen från Jehova, även när den förmedlas av ofullkomliga människor som han har gett ansvar i organisationen. (Jes. 32:1, 2; Hebr. 13:17) Vi kan verkligen lita på vår guide, Jehova. Han hjälper oss att undvika andliga faror och leder oss tryggt mot vårt mål: evigt liv i den nya världen.

VAD SVARAR DU?

  • Hur gav Jehova vägledning till israeliterna?

  • Hur gav Jehova vägledning till de första kristna?

  • Vad har vi för nytta av att följa Jehovas vägledning?

SÅNG 48 Vandra med Jehova varje dag

a Jehova gav också en ängel i uppgift att gå framför israeliterna och leda dem till det utlovade landet. Den ängeln var av allt att döma Mikael, alltså Jesus som andevarelse innan han kom till jorden. (2 Mos. 14:19; 32:34)

b Den kallades senare teokratiska skolan. I dag fyller elevuppgifterna under veckomötet motsvarande syfte.

c Se rutan ”Vilken roll har den styrande kretsen?” i Vakttornet för februari 2021, s. 18.