Gå direkt till innehållet

Gå direkt till innehållsförteckningen

Hur kan sanna helgon hjälpa dig?

Hur kan sanna helgon hjälpa dig?

Hur kan sanna helgon hjälpa dig?

I BIBELN kan det grekiska ord som i en del översättningar återges med ”helgon” översättas med ”heliga”. På vilka var detta uttryck tillämpligt? ”När man i plural syftar på troende avser uttrycket alla troende och inte bara de med exceptionell helighet eller de som före sin död utmärkte sig genom exceptionellt heliga gärningar.” (An Expository Dictionary of New Testament Words)

Aposteln Paulus benämnde därför alla de första kristna som sanna helgon, eller heliga. Så till exempel skrev han under det första århundradet v.t. ett brev och sände det ”till Guds församling som är i Korinth, tillsammans med alla de heliga som är i hela [den romerska provinsen] Akaja”. (2 Korinthierna 1:1) Längre fram skrev Paulus ett brev ”till alla som är i Rom såsom Guds älskade, kallade att vara heliga”. (Romarna 1:7) Dessa heliga hade uppenbarligen inte dött än, och inte heller hade de på grund av enastående dygd nått en överordnad ställning gentemot andra troende. På vilken grund benämndes de helgon?

Helgade av Gud

Guds ord visar att en person inte helgonförklaras av människor eller av en organisation. Bibeln säger: ”[Gud] räddade oss och kallade oss med en helig kallelse, inte på grund av våra gärningar, utan på grund av sitt eget uppsåt och sin egen oförtjänta omtanke.” (2 Timoteus 1:9) En människa helgas alltså genom att Jehova enligt sin oförtjänta omtanke och i harmoni med sitt uppsåt kallar personen i fråga.

De heliga i den kristna församlingen är parter i ”ett nytt förbund”. Jesu Kristi utgjutna blod ger gällande kraft åt detta förbund och helgar dem som är en del av det. (Hebréerna 9:15; 10:29; 13:20, 24) De har blivit renade i Guds ögon och utgör ”ett heligt prästerskap” och frambär ”andliga offer godtagbara för Gud genom Jesus Kristus”. (1 Petrus 2:5, 9)

Helgon som medlare?

Trosuppfattningen att ”helgon” kan ge särskild kraft åt troende gör att miljoner människor vördar dem med hjälp av reliker eller genom att åkalla dem som medlare. Är detta en biblisk lära? I sin bergspredikan lärde Jesus sina efterföljare hur de skulle närma sig Gud. Han sade: ”Så här skall ni alltså be: ’Vår Fader i himlarna, må ditt namn bli helgat.’” (Matteus 6:9) Böner skall alltså riktas till Jehova Gud och ingen annan.

I ett försök att bestyrka att man kan använda ”helgon” som medlare citerar en del teologer Romarna 15:30, där det står: ”Nu förmanar jag er, bröder, genom vår Herre Jesus Kristus och genom andens kärlek att ni anstränger er med mig i böner till Gud för mig.” Uppmuntrade Paulus dessa troende att be till honom eller åkalla hans namn inför Gud i bön? Nej. Även om Bibeln uppmuntrar till att man frambär böner till förmån för sanna helgon, eller heliga, kan vi inte finna något ställe där Gud uppmanar oss att be till eller genom dessa heliga. (Filipperna 1:1, 3, 4)

Men Gud har utsett en medlare för våra böner. ”Jag är vägen och sanningen och livet”, sade Jesus Kristus. ”Ingen kommer till Fadern utom genom mig.” Jesus sade också: ”Vad ni än ber om i mitt namn, detta skall jag göra, för att Fadern må förhärligas i förbindelse med Sonen. Ifall ni ber om något i mitt namn, skall jag göra det.” (Johannes 14:6, 13, 14) Vi kan vara övertygade om att Jehova är villig att lyssna till böner som frambärs i Jesu namn. Bibeln säger angående Jesus: Han kan ”också fullständigt rädda dem som kommer till Gud genom honom, eftersom han alltid är vid liv för att lägga sig ut [”för att göra förbön”, fotnot i NW, studieutgåvan] för dem”. (Hebréerna 7:25)

Om Jesus är villig att tjäna som medlare för oss, varför åkallar tillbedjare inom kristenheten så ofta ”helgon” i sina böner? I sin bok The Age of Faith spårar historikern Will Durant ursprunget till denna sedvänja. Efter att ha framhållit att man hade en vördnadsfull fruktan för den allsmäktige Guden och att Jesus verkade mer tillgänglig säger Durant: ”Man vågade knappast tala till [Jesus] öga mot öga efter att så grundligt ha ignorerat hans saligprisningar. Det verkade förståndigare att frambära sina böner till ett helgon, som man visste befanns vara i himlen genom helgonförklaring, och att be att han eller hon skulle medla med Kristus.” Är denna osäkerhet inför att be direkt till Gud genom Jesus berättigad?

Bibeln lär att vi genom Jesus kan ha ”detta fria och öppna tal och ett tillträde med tillförsikt” när vi ber till Gud. (Efesierna 3:11, 12) Den allsmäktige Guden är inte för avlägsen eller för långt borta från oss människor för att kunna höra våra böner. Psalmisten David bad med tillförsikt: ”O du som hör bön, ja till dig skall människor av allt kött komma.” (Psalm 65:2) Snarare än att överföra kraft genom relikerna från avlidna ”helgon” utgjuter Jehova sin heliga ande över dem som i tro ber om den. Jesus argumenterade: ”Om alltså ni, fastän ni är onda, förstår att ge goda gåvor åt era barn, hur mycket mer skall då inte Fadern i himlen ge helig ande åt dem som ber honom!” (Lukas 11:13)

De heligas uppgift

De heliga som Paulus sände sina brev till dog för hundratals år sedan och skulle, när tiden var inne, få motta ”livets krona”, en himmelsk uppståndelse. (Uppenbarelseboken 2:10) Även de mest hängivna tillbedjare av Gud erkänner att vördnad för dessa sanna helgon inte kan garantera beskydd mot sjukdomar, naturkatastrofer, ekonomiska problem, åldrande eller död. Därför kanske du undrar: Bryr sig verkligen Guds heliga om oss? Kan vi förvänta att de ingriper för vår skull?

Heliga spelade en framträdande roll i en profetia som Daniel nedtecknade. På 500-talet f.v.t. fick han en spännande syn, vars uppfyllelse sträcker sig fram till våra dagar. Upp ur havet kom fyra skräckinjagande vilddjur som symboliserar mänskliga regeringar, vilka inte kan tillfredsställa människors verkliga behov. Daniel förutsade sedan: ”Men den Allrahögstes heliga kommer att ta emot kungariket, och de kommer att ta kungariket i besittning för obestämd tid, ja för obestämda tiders obestämda tider.” (Daniel 7:17, 18)

Paulus erkände detta ”arv åt de heliga”, som innebär att vara medarvingar med Kristus i himlen. (Efesierna 1:18–21) Jesu blod öppnade vägen för 144 000 heliga att bli uppväckta till himmelsk härlighet. Aposteln Johannes tillkännagav: ”Lycklig och helig är var och en som har del i den första uppståndelsen; över dessa har den andra döden ingen myndighet, utan de skall vara Guds och Kristi präster och skall härska som kungar tillsammans med honom de tusen åren.” (Uppenbarelseboken 20:4, 6; 14:1, 3) I en syn fick Johannes höra en stor hop av himmelska skapelser sjunga inför den förhärligade Jesus: ”Med ditt blod köpte [du] människor åt Gud ur varje stam och tungomål och folk och nation, och du gjorde dem till att vara ett kungarike och präster åt vår Gud, och de skall härska som kungar över jorden.” (Uppenbarelseboken 5:9, 10) Så uppmuntrande! Jehova Gud själv har omsorgsfullt utvalt dessa män och kvinnor. Dessutom har de tjänat troget på jorden och mött praktiskt taget alla problem som vi människor kan ställas inför. (1 Korinthierna 10:13) Vi kan därför vara övertygade om att dessa uppståndna heliga, eller helgon, kommer att vara barmhärtiga och förstående härskare och ta hänsyn till våra svagheter och begränsningar.

Välsignelser under Guds kungarikes styre

Guds regering kommer snart att ingripa för att rensa jorden från all ondska och allt lidande. Då kommer människor att kunna närma sig Gud mer än någonsin tidigare. Johannes skrev: ”Och jag hörde en hög röst från tronen säga: ’Se! Guds tält är hos människorna, och han skall bo hos dem, och de skall vara hans folk. Och Gud själv skall vara hos dem.’” Detta kommer att skänka mänskligheten oräkneliga välsignelser, för profetian fortsätter: ”Han skall torka bort varje tår från deras ögon, och döden skall inte vara mer; inte heller skall sorg eller skrik eller smärta vara mer. De förra tingen har försvunnit.” (Uppenbarelseboken 21:3, 4)

Vilken tid det kommer att bli! Följderna av det fullkomliga styret av Kristus Jesus och de 144 000 heliga beskrivs vidare i följande ord i Mika 4:3, 4: ”[Jehova] kommer sannerligen att avkunna dom bland många folk och rätta till förhållandena beträffande mäktiga nationer långt borta. Och de måste smida sina svärd till plogbillar och sina spjut till vingårdsknivar. De kommer inte att lyfta svärd, nation mot nation, inte heller kommer de mer att lära sig att föra krig. Och de kommer verkligen att sitta, var och en under sin vinstock och under sitt fikonträd, och det kommer inte att finnas någon som får dem att skälva; ty så har härars Jehovas egen mun talat.”

Det är de heliga som ger denna inbjudan att få del av sådana här välsignelser. Dessa sanna helgon, symboliserade av en brud, fortsätter med att säga: ”Kom!” Bibeltexten fortsätter: ”Och vemhelst som hör, han må säga: ’Kom!’ Och vemhelst som törstar, han må komma; var och en som vill, han må fritt ta av livets vatten.” (Uppenbarelseboken 22:17) Vad innefattas i ”livets vatten”? Bland annat exakt kunskap om Guds avsikter. Jesus sade i bön till Gud: ”Detta betyder evigt liv, att de fortsätter att inhämta kunskap om dig, den ende sanne Guden, och om den som du har sänt ut, Jesus Kristus.” (Johannes 17:3) Denna kunskap kan vi få genom regelbundet studium av Bibeln. Vi kan verkligen vara lyckliga över att vi genom Guds ord kan urskilja de heligas sanna identitet och lära oss hur Gud kommer att använda dem till människors eviga nytta!

[Bild på sidan 4]

Paulus skrev inspirerade brev till sanna helgon

[Bild på sidorna 4, 5]

Jesu trogna apostlar blev sanna helgon, eller heliga

[Bild på sidan 6]

Vi kan med tillförsikt be till Gud genom Jesus Kristus

[Bild på sidan 7]

De uppståndna helgonen, eller heliga, kommer att härska över jorden med barmhärtighet