Gå direkt till innehållet

Gå direkt till innehållsförteckningen

Kärleken övervinner fördomar

Kärleken övervinner fördomar

Kärleken övervinner fördomar

”Ett nytt slags religiöst samhälle framträdde för första gången i historien: Det var inte en grupp människor som patriotiskt dyrkade ett land, utan människor som frivilligt satte sociala, rasmässiga och nationella skillnader åt sidan, män och kvinnor som kom tillsammans som individer inför sin gud.” (A History of Christianity, Paul Johnson)

NÄR kristendomen spreds i romarriket kunde människor bevittna något fantastiskt – en internationell familj som tillbad Gud och som lärt sig leva i frid och endräkt. ”Familjefriden” berodde på äkta kärlek, kärlek som inte bara var känslosamhet, utan som grundade sig på Guds principer.

Jesus lärde andra de här principerna och levde själv enligt dem. Även han blev utsatt för hat och grova fördomar. (1 Petrus 2:21–23) En anledning var att han kom från Galileen. Galiléerna, som huvudsakligen arbetade som jordbrukare och fiskare, var föraktade av den judiska religiösa eliten i Jerusalem. (Johannes 7:45–52) Jesus var dessutom en enastående undervisare som var älskad och respekterad bland vanligt folk. Det gjorde de religiösa ledarna så avundsjuka att de började sprida lögner om honom och till och med planerade att döda honom! (Markus 15:9, 10; Johannes 9:16, 22; 11:45–53)

Men Jesus återgäldade ingen med ”ont för ont”. (Romarna 12:17) Fariséerna var en sekt som motarbetade Jesus, men när några av dem ställde uppriktiga frågor till honom besvarade han dem vänligt. (Johannes 3:1–21) Han åt till och med tillsammans med fariséer, bland annat med en som på sätt och vis betedde sig fördomsfullt mot honom. På vilket sätt var han fördomsfull? Trots att det på den tiden var sed att tvätta fötterna på sina gäster hade farisén inte visat den gästfriheten mot Jesus. Tog Jesus illa upp? Nej, i stället gjorde han det till en minnesvärd kväll genom att undervisa alla som var där om medlidande och förlåtelse. (Lukas 7:36–50; 11:37)

Jesus älskade de föraktade

En av Jesu mest berömda liknelser är känd som ”den barmhärtige samariten”. Den handlar om en samarisk man som på egen bekostnad såg till att en rånad och misshandlad jude fick den hjälp han behövde. (Lukas 10:30–37) Varför var det här så speciellt? Därför att i verkligheten föraktade judar och samarier varandra. Ordet ”samarier” användes ofta av judarna som ett grovt skällsord. Till och med Jesus blev föraktfullt kallad ”samarier”. (Johannes 8:48) Med tanke på det här kunde han knappast ha valt en mer verkningsfull liknelse om opartisk kärlek till nästan.

Jesus levde som han lärde och botade bland annat en spetälsk samarier. (Lukas 17:11–19) Dessutom undervisade han samarier som visade ärligt intresse. Han hade till exempel ett långt samtal med en samarisk kvinna, något som var mycket anmärkningsvärt. (Johannes 4:7–30, 39–42) Varför det? Därför att en rättrogen rabbin aldrig skulle få för sig att tala med någon kvinna offentligt, inte ens om de var nära släkt, och absolut inte med en samarisk kvinna!

Men hur ser Gud på den som kämpar för att bli av med djupt rotade fördomar? Bibeln ger oss ett lugnande svar också i den här frågan.

Gud har tålamod med oss

Under det första århundradet hade många kristna judar till att börja med djupt rotade fördomar mot icke-judar. Med tanke på att många icke-judar blev troende skulle det ha kunnat orsaka splittring. Hur hanterade Jehova Gud det här? Genom att tålmodigt undervisa den kristna församlingen. (Apostlagärningarna 15:1–5) Guds tålamod gjorde verkan, för de kristna ”satte sociala, rasmässiga och nationella skillnader åt sidan”, precis som det nämndes i inledningen av den här artikeln. ”Därför fortsatte församlingarna verkligen att stärkas i tron, och de växte till i antal från dag till dag.” (Apostlagärningarna 16:5)

Vad lär vi av det här? Ge inte upp, utan lita på att Gud kan ge vishet och moralisk styrka till dem som fortsätter att ”be i tro”. (Jakob 1:5, 6) Kommer du ihåg Jennifer, Timothy, John och Olga från den första artikeln? När Jennifer började på högstadiet hade hon andligt sett blivit mer mogen och kunde ignorera rasistiska förolämpningar och kommentarer om hennes längd. Ganska snart kunde hon försvara och hjälpa en annan tjej som blev retad av klasskamraterna.

Hur kunde Timothy hålla sig lugn när andra elever hånade honom? Han berättar: ”Jag ville inte göra något som kunde dra vanära över Guds namn, Jehova. Jag påminde mig också om att vi ständigt måste övervinna det onda med det goda och inte låta det onda övervinna oss.” (Romarna 12:21)

John övervann sina fördomar mot hausafolket. Han drar sig till minnes: ”I tonåren träffade jag några hausastudenter som blev mina vänner. Jag gjorde ett grupparbete tillsammans med en av dem, och vi kom mycket bra överens. Nu försöker jag se människor som individer i stället för att bara tänka på vilken ras eller stam de tillhör.”

Olga och hennes missionärskamrat fortsatte modigt trots att de mötte hat och motstånd, eftersom de var övertygade om att det fanns många som ville höra Bibelns budskap. Och de hade rätt. ”Efter ungefär femtio år kom en man fram till mig och gav mig en vacker väska”, berättar Olga. ”I den låg det små stenar, där ord som godhet, omtänksamhet, kärlek och frid var inpräglade. Han berättade att han hade varit en av de pojkar som kastat sten på mig men att han nu var min andlige broder. Förutom väskan med stenar fick jag två dussin vita rosor av honom och hans fru.”

När fördomar och diskriminering är borta!

Snart kommer fördomar och diskriminering inte längre att finnas. Hur vet vi det? Bland annat därför att den kung som ska styra över hela jorden, Jesus Kristus, redan har bevisat att han inte dömer bara ”efter det som hans ögon ser”. (Jesaja 11:1–5) Dessutom kommer de som bor på jorden under Jesu styre att återspegla hans personlighet, eftersom de har blivit undervisade av honom och hans Fader, Jehova Gud. (Jesaja 11:9)

Det här andliga undervisningsprogrammet har redan påbörjats, och det förbereder Guds folk för livet i ett helt nytt samhälle. Du kan få del av det genom en kostnadsfri bibelkurs. * Nej, Gud är verkligen inte partisk. Han vill ”att alla slags människor skall bli räddade och komma till exakt kunskap om sanningen”. (1 Timoteus 2:3, 4)

[Fotnot]

^ § 18 Om du vill studera Bibeln vid en tid och plats som passar dig, kontakta då närmaste församling av Jehovas vittnen eller skriv till någon av adresserna på sidan 5. Du kan också gå in på vår webbplats www.watchtower.org.

[Infälld text på sidan 8]

Snart kommer fördomar och diskriminering inte längre att fördärva mänskligheten.

[Ruta/Bild på sidorna 8, 9]

PRAKTISKA PRINCIPER FRÅN GUD

”Återgälda ingen med ont för ont. ... Övervinn ständigt det onda med det goda.” (Romarna 12:17–21) Vad lär vi av det här? Visa dina bästa sidor när andra visar sina sämsta. ”De har hatat mig utan orsak”, sade Jesus. Ändå gav han aldrig igen. (Johannes 15:25)

”Låt oss inte bli självupptagna, så att vi ... avundas varandra.” (Galaterna 5:26) Avund och stolthet skadar vår andlighet och leder ofta till hat och fördomar. (Markus 7:20–23)

”Allt vad ni vill att människorna skall göra mot er, så skall också ni göra mot dem.” (Matteus 7:12) Fråga dig själv: Hur vill jag bli behandlad av andra? Behandla sedan alla på det sättet, oavsett deras ålder, hudfärg, språk eller kultur.

”Ta därför emot varandra, så som Kristus har tagit emot er.” (Romarna 15:7, Svenska Folkbibeln) Försöker du lära känna människor med annan bakgrund och kultur, i synnerhet dina medtroende? (2 Korinthierna 6:11)

”Om så min egen far och min egen mor övergav mig, skulle Jehova ta mig till sig.” (Psalm 27:10) Om du fortsätter att vara lojal mot Gud kommer han aldrig att överge dig, även om andra skulle behandla dig illa.

[Bild på sidan 7]

Den barmhärtige samariten hjälpte en jude som hade blivit rånad.