Hopp til innhold

Hopp til innholdsfortegnelse

Hvordan noen har funnet svarene

Hvordan noen har funnet svarene

Hvordan noen har funnet svarene

MILLIONER av mennesker ber til Gud. Noen er overbevist om at bønnene deres blir besvart. Andre lurer på om bønnene deres noen gang blir hørt. Andre igjen leter etter svar, men tenker ikke på å legge spørsmålene sine fram for Gud i bønn.

Bibelen sier at den sanne Gud er den som «hører bønner». (Salme 65: 2) Hvis du ber, er du da sikker på at bønnene dine er rettet til den sanne Gud? Er bønnene dine slik at han vil besvare dem?

For mange mennesker over hele jorden har svaret vist seg å være ja! Hvordan har de fått svar? Hva har de lært?

Hvem er Gud?

En lærer i Portugal som var blitt undervist av nonner og prester, var oppriktig i sin religionsutøvelse. Da kirken forandret syn og sluttet med handlinger som hun hadde lært var viktige, ble hun forvirret. Reiser til andre land gjorde henne kjent med Østens religioner, og hun begynte å lure på om det finnes én sann Gud. Hvordan skulle hun tilbe? Da hun spurte presten sin om ting i Bibelen, ble hun skuffet fordi spørsmålene hennes bare ble avfeid.

I den byen hvor denne læreren bodde, hadde den katolske kirke sendt ut et flygeblad som advarte sognebarna mot å snakke med Jehovas vitner. Men hun hadde fortsatt ikke fått svar på spørsmålene sine, så en dag da vitnene ringte på døren hennes, lyttet hun til det de sa, og viste interesse for det hun fikk høre. Det var aller første gang hun snakket med dem.

For å få svar på alle de spørsmålene hun hadde, begynte hun å studere Bibelen sammen med vitnene. Hver uke hadde hun en lang liste med spørsmål når de kom til henne. Hun ønsket å få vite Guds navn, om det finnes bare én sann Gud, om han godkjenner at man bruker religiøse bilder i tilbedelsen, og mye mer. Hun merket seg at alle svarene hun fikk, var fra Bibelen og ikke basert på personlige meninger, så hun ble overrasket og glad for det hun lærte. Gradvis fikk hun svar på de mange spørsmålene hun hadde. I dag tilber hun Jehova med ånd og sannhet, slik Jesus Kristus sa at «de sanne tilbedere» ville komme til å gjøre. — Johannes 4: 23.

På Sri Lanka var det en familie som regelmessig leste i Bibelen sammen, men det var mange spørsmål som var viktige for dem, som de ikke fikk svar på. Presten deres kunne ikke gi dem den hjelpen de trengte. Men Jehovas vitner kom på besøk og gav dem bibelsk litteratur som var til hjelp. Senere, da Jehovas vitner gav familien tilfredsstillende svar på deres bibelske spørsmål, tok de imot tilbudet om et bibelstudium. De syntes at det de lærte på studiet, var veldig interessant.

Men det hustruen hadde lært i kirken fra hun var barn, hindret henne i å se at Jesu Kristi Far er «den eneste sanne Gud,» som Jesus selv sa. (Johannes 17: 1, 3) Hun hadde lært at Jesus er jevnbyrdig med sin Far, og at man ikke skulle stille spørsmål ved dette «mysteriet». I sin fortvilelse bad hun oppriktig til Jehova, mens hun brukte hans navn, og bad ham om å vise henne hvem Jesus er. Så undersøkte hun grundig på nytt skriftsteder som angår dette. (Johannes 14: 28; 17: 21; 1. Korinter 8: 5, 6) Som om skjell hadde falt fra øynene hennes, så hun nå klart at Jehova — han som har skapt himmel og jord og er Jesus Kristi Far — er den sanne Gud. — Jesaja 42: 8; Jeremia 10: 10—12.

Lidelser — hvorfor?

Job var en mann som led fryktelig. Alle barna hans ble drept i en storm, og han ble en fattig mann. Han fikk også en smertefull sykdom og måtte tåle press fra falske venner. Midt oppi alt dette kom Job med noen tankeløse uttalelser. (Job 6: 3) Men Gud så hvilken situasjon Job var i. (Job 35: 15) Han visste hva som bodde i Jobs hjerte, og gav ham den veiledningen han trengte. Gud gjør det samme for mennesker i dag også.

Castro bor i Mosambik, og han var bare ti år da moren døde. Han var sønderknust. «Hvorfor måtte hun dø og forlate oss?» spurte han. Selv om foreldrene hans hadde vært gudfryktige mennesker, var han forvirret. Hva kunne berolige ham? Han fant trøst i å lese i en liten bibel på chichewa og å snakke med sine eldre brødre om det han leste.

Etter hvert forstod Castro at moren hadde dødd på grunn av nedarvet ufullkommenhet, ikke på grunn av urettferdighet fra Guds side. (Romerne 5: 12; 6: 23) Bibelens løfte om en oppstandelse gav ham stor trøst, for han forstod at det var grunnlaget for at han kunne være sikker på at han ville få treffe moren sin igjen. (Johannes 5: 28, 29; Apostlenes gjerninger 24: 15) Bare fire år senere døde faren. Men denne gangen klarte Castro å takle situasjonen bedre. I dag elsker han Jehova og bruker lojalt sitt liv i hans tjeneste. Den gleden Castro har funnet, er tydelig for alle som kjenner ham.

Mange som har mistet noen av sine kjære, finner trøst i de bibelske sannhetene som trøstet Castro. Noen som har opplevd stor motgang på grunn av onde menneskers handlinger, spør i likhet med Job: «Hvorfor er det slik at de onde forblir i live?» (Job 21: 7) Når folk virkelig lytter til det Gud svarer gjennom sitt Ord, lærer de at Guds måte å håndtere tingene på faktisk er til deres eget beste. — 2. Peter 3: 9.

Barbara, som er oppvokst i USA, har ikke personlig erfart krigens redsler. Men hun vokste opp i en verden i krig. Det var daglig nyhetsmeldinger om krigenes grusomheter. På skolen lærte hun om historiske begivenheter som utviklet seg på måter som virket uforutsigbare. Hva var årsaken til det? Brydde Gud seg om det som skjedde? Hun trodde at Gud var til, men hadde blandede følelser overfor ham.

Men etter hvert forandret Barbaras syn på livet seg som et resultat av at hun hadde kontakt med Jehovas vitner. Hun lyttet til dem og studerte Bibelen sammen med dem. Hun overvar møter i Rikets sal. Hun var også til stede ved et av de store stevnene deres. Dessuten merket hun seg at når hun stilte spørsmål, fikk hun ikke forskjellige svar fra forskjellige vitner. Svarene stemte overens, og det kom av at det de trodde, var basert på Bibelen.

Vitnene viste til beviser i Bibelen for at verden blir påvirket av Satan Djevelen, verdens hersker, og at den gjenspeiler hans ånd. (Johannes 14: 30; 2. Korinter 4: 4; Efeserne 2: 1—3; 1. Johannes 5: 19) De forklarte at de begivenhetene som Barbara hadde lurt på mens hun gikk på skolen, var blitt forutsagt i Bibelen. (Daniel, kapitlene 2, 7 og 8) Gud hadde forutsagt dem fordi han har evnen til å se inn i framtiden når han velger å gjøre det. Noen av disse begivenhetene var det Gud som stod bak. Andre hadde han bare tillatt. Vitnene viste Barbara at Bibelen også forutsier gode og dårlige hendelser i vår tid og forklarer hva det som skjer, betyr. (Matteus 24: 3—14) De viste henne Bibelens løfter om en ny, rettferdig verden, hvor all lidelse vil være borte. — 2. Peter 3: 13; Åpenbaringen 21: 3, 4.

Etter hvert begynte Barbara å forstå at selv om Jehova Gud ikke er ansvarlig for menneskenes lidelser, forhindrer han dem ikke ved å tvinge menneskene til å adlyde hans bud når de velger ikke å følge dem. (5. Mosebok 30: 19, 20) Gud har gjort det mulig for oss å oppnå evig liv i lykke, og han gir oss nå anledning til å vise om vi ønsker å leve i samsvar med hans rettferdige veier. (Åpenbaringen 14: 6, 7) Barbara bestemte seg for å finne ut hva Gud krever av oss, og å leve etter det. Blant Jehovas vitner fant hun også den slags kjærlighet som Jesus sa skulle kjennetegne hans sanne etterfølgere. — Johannes 13: 34, 35.

Du kan også dra nytte av det som hjalp henne.

Et meningsfylt liv

Selv de som har et tilsynelatende godt liv, kan lete etter svar på spørsmål som forvirrer dem. Matthew, en ung mann i Storbritannia, hadde for eksempel alltid hatt en lengsel etter å finne den sanne Gud og meningen med livet. Faren hans døde da han var 17 år. Etter det fikk Matthew en universitetsgrad i musikk. Han begynte etter hvert å innse hvor meningsløs den materialistiske livsstilen han hadde, var. Han flyttet hjemmefra til London, og der ble han involvert i narkotika, nattklubbliv, astrologi, spiritisme og zenbuddhisme og andre filosofier — alt i en søken etter et tilfredsstillende liv. I sin fortvilelse ropte han til Gud om at han måtte hjelpe ham å finne sannheten.

To dager senere traff Matthew en gammel venn og fortalte ham hvordan han hadde det. Denne mannen hadde studert sammen med Jehovas vitner. Da Matthew fikk se det som står i 2. Timoteus 3: 1—5, ble han forundret over hvor nøyaktig Bibelen beskriver verden omkring oss. Da han leste Bergprekenen, ble han dypt rørt. (Matteus, kapitlene 5—7) Han hadde visse betenkeligheter til å begynne med, for han hadde lest noe materiale som kritiserte Jehovas vitner, men til slutt bestemte han seg for å overvære møtene i en Rikets sal.

Matthew likte det han fikk høre, og begynte å studere Bibelen sammen med en av menighetens eldste. Han forstod snart at han hadde funnet det han hadde vært på søken etter, og at han fikk svar på den bønnen han tidligere hadde bedt til Gud. Han erfarte etter hvert det gagn han hadde av å slutte å gjøre ting som mishager Jehova. Etter hvert som han framelsket en sunn frykt for Gud, ble han motivert til å bringe livet sitt i harmoni med Guds bud. Matthew lærte at et slikt liv har virkelig mening. — Forkynneren 12: 13.

Det var ikke forutbestemt at Matthew eller noen av de andre som er nevnt i denne artikkelen, skulle finne et tilfredsstillende liv. Allikevel lærte de at Jehova Gud har en kjærlig hensikt som omfatter alle dem som villig velger å adlyde hans bud. (Apostlenes gjerninger 10: 34, 35) Den hensikten innbefatter evig liv i en verden uten krig, fri for sykdom og sult, hvor selv døden vil være fjernet. (Jesaja 2: 4; 25: 6—8; 33: 24; Johannes 3: 16) Er det dette du ønsker deg? Hvis det er det, vil vi oppfordre deg til å lære mer om hvordan du kan finne nøkkelen til et tilfredsstillende liv, ved å være til stede på de bibelske møtene i en av Jehovas vitners Rikets saler. Du er hjertelig velkommen.

[Bilde på side 7]

Be oppriktig til Gud og bruk hans personlige navn

[Bilde på side 7]

Studer Bibelen sammen med dem som lærer deg hva den virkelig inneholder

[Bilde på side 7]

Kom på møtene i Rikets sal

[Bilderettigheter på side 4]

Fotturist: Chad Ehlers/Index Stock Photography