Gå direkt till innehållet

Gå direkt till innehållsförteckningen

4 Ta tag i dina tvivel

4 Ta tag i dina tvivel

4 Ta tag i dina tvivel

”Du med lite tro, varför gav du efter för tvivel?” (Matteus 14:31)

VAD ÄR PROBLEMET? Till och med Jesu lärjungar tvivlade ibland. (Matteus 14:30; Lukas 24:36–39; Johannes 20:24, 25) Ja, Bibeln säger att brist på tro är något som ”lätt snärjer in oss”. (Hebréerna 12:1) Paulus skrev: ”Alla har ju inte tron.” (2 Thessalonikerna 3:2) Det betyder inte att vissa saknar förmåga att tro. Däremot är det många som inte arbetar på att bygga upp en tro. Gud kommer att välsigna dem som anstränger sig för att göra det.

VAD KAN MAN GÖRA? Ta reda på vad det är som får dig att tvivla. Lärjungen Tomas, till exempel, tvivlade på att Jesus hade uppstått, trots att andra lärjungar sade att de hade sett honom. Tomas ville ha bevis. Vad hände? Jesus gav honom de bevis han behövde för att kunna ha en stark tro. (Johannes 20:24–29)

Genom Bibeln ger Jehova Gud oss de svar vi behöver för att skingra våra tvivel. Vi kan ta ett exempel. Många tappar tron på Gud därför att de direkt eller indirekt ger honom skulden för krig, våld och allt annat som plågar mänskligheten. Vad säger Bibeln om det?

Det är inte Gud som styr den här världen, och han står inte bakom jordiska regeringar. Jesus talade om en osynlig andevarelse som kallas Satan och sade att det var han som var ”världens härskare”. (Johannes 14:30) Satan erbjöd Jesus att få myndighet över jordens alla kungariken i utbyte mot en handling av tillbedjan. Han sade: ”Jag vill ge dig all denna myndighet och deras härlighet, eftersom den har överlämnats åt mig, och jag ger den åt vemhelst jag vill.” Jesus förnekade inte att Satan hade den här myndigheten. Han sade i stället: ”Det står skrivet: ’Det är Jehova, din Gud, du skall tillbe, och det är endast honom du skall ägna helig tjänst.’” (Lukas 4:5–8) Det är alltså Satan och jordiska regeringar som bär skulden för allt lidande, inte Gud. (Uppenbarelseboken 12:9, 12)

Jehova Gud kommer snart att avlägsna allt som orsakar lidande. Han har redan upprättat ett rike, en regering, där hans Son, Kristus Jesus, är kung. Detta rike ska styra över mänskligheten. (Matteus 6:9, 10; 1 Korinthierna 15:20–28) Precis som det är förutsagt i Bibeln predikas de goda nyheterna om Guds rike nu över hela jorden. (Matteus 24:14) Det här riket ska snart ta bort alla som motarbetar det och allt som gör att människor lider. (Daniel 2:44; Matteus 25:31–33, 46; Uppenbarelseboken 21:3, 4)

VILKEN NYTTA GER DET? Den som ger efter för tvivel är som vågor som ”kastas av och an” av ”varje lärdomsvind genom människors knep”. (Efesierna 4:14; 2 Petrus 2:1) De som får tillfredsställande svar på sina frågor kan däremot ”stå fasta i tron”. (1 Korinthierna 16:13)

Jehovas vittnen, som ger ut den här tidskriften, hjälper dig gärna att hitta svar på de frågor som kan få dig att tvivla. Du är varmt välkommen att ta kontakt med dem och själv undersöka vad de tror på. Det kan hjälpa dig att bygga upp en stark tro på Gud.

Läs mer om detta i kapitel 8, ”Vad är Guds kungarike?”, och kapitel 11, ”Varför tillåter Gud lidandet?”, i boken Vad lär Bibeln? *

[Fotnot]

^ § 10 Utgiven av Jehovas vittnen.

[Bild på sidan 9]

De som får tillfredsställande svar på sina frågor har en stabil grund för sin tro.