Gå direkt till innehållet

Gå direkt till innehållsförteckningen

2 Lär känna Gud väl

2 Lär känna Gud väl

2 Lär känna Gud väl

”Detta betyder evigt liv: att de lär känna dig, den ende sanne Guden.” (Johannes 17:3)

VAD ÄR PROBLEMET? En del säger att det inte finns någon Gud. Andra menar att Gud är en stor opersonlig kraft. De som tror att Gud är en verklig person har skilda uppfattningar om vem han är och vilka egenskaper han har.

VAD KAN MAN GÖRA? Ett sätt att lära känna Gud är att iaktta det som han har skapat. Aposteln Paulus sade: ”Hans [dvs. Guds] osynliga egenskaper ses nämligen tydligt alltifrån världens skapelse, ja, hans eviga makt och gudomlighet.” (Romarna 1:20) Genom att noggrant studera naturen kan man lära sig mycket om Skaparens vishet och kraft. (Psalm 104:24; Jesaja 40:26)

Men för att lära känna Gud närmare måste man slå upp Guds ord Bibeln och själv undersöka den. Låt inte andra bestämma vad du ska tro. Följ i stället Bibelns råd: ”Låt er inte längre formas efter denna tingens ordning, utan låt er förvandlas genom förnyelsen av ert sinne, så att ni kan förvissa er om vad som är Guds goda och välbehagliga och fullkomliga vilja.” (Romarna 12:2) Vi ska nu se på något av det som Bibeln berättar om Gud.

Gud har ett namn. Guds namn förekom tusentals gånger i den ursprungliga bibeltexten. I många översättningar finns det med i Psalm 83:18, som lyder: ”Låt dem veta, att du är, att ditt namn, Jehová, är särskilt för dig, den Högste över hela jorden.” (83:19, Åkeson)

Jehova Gud har känslor och påverkas av hur människor handlar. Jehova befriade israeliterna från slaveriet i Egypten, men trots det struntade de ibland i hans visa råd. Deras upproriskhet fick honom att ”känna sig sårad”. De ”vållade Israels Helige smärta”. (Psalm 78:40, 41)

Jehova bryr sig om oss som individer. Jesus sade till sina lärjungar: ”Säljs inte två sparvar för ett mynt av ringa värde? Ändå faller inte en enda av dem till marken utan er Faders vetskap. Men på er är till och med alla huvudhåren räknade. Var därför inte rädda: ni är värda mer än många sparvar.” (Matteus 10:29–31)

Gud favoriserar inte något folkslag eller någon kultur. Paulus sade till grekerna i Athen att Gud ”från en enda människa [har] gjort varje nation av människor för att de skall bo på hela jordens yta”. Han sade också att Gud ”inte är långt borta från någon enda av oss”. (Apostlagärningarna 17:26, 27) Aposteln Petrus sade att ”Gud inte är partisk, utan han tar emot den som fruktar honom och som gör det som är rättfärdigt, vilken nation han än tillhör”. (Apostlagärningarna 10:34, 35)

VILKEN NYTTA GER DET? En del har ”nitälskan för Gud, men inte enligt exakt kunskap”. (Romarna 10:2) Om man känner till vad Bibeln verkligen lär om Gud blir man inte vilseledd utan kan i stället komma närmare honom. (Jakob 4:8)

Läs mer om detta i kapitel 1, ”Vad är sanningen om Gud?”, i boken Vad lär Bibeln? *

[Fotnot]

^ § 11 Utgiven av Jehovas vittnen.

[Bild på sidan 6]

Ett sätt att lära känna Gud är att iaktta det han har skapat.