Gå direkt till innehållet

Gå direkt till innehållsförteckningen

Skydda dig mot onda andar

Skydda dig mot onda andar

Skydda dig mot onda andar

JAMES växte upp i en liten by på ön Malaita som tillhör Salomonöarna. Redan som liten fick han lära sig att visa vördnad för andarna. ”Jag bad aldrig andarna att skada någon”, berättar han, ”men jag trodde inte att man kunde bli lycklig utan att använda rarafono * för att få beskydd.”

Precis som på andra platser i världen är det många på Salomonöarna som tror att andar både kan hjälpa och skada människor. Faktum är att många av öborna inte är rädda för så kallade goda andar. De känner snarare vördnad för dem.

Tron på andar kan ta sig olika uttryck. När James var liten tog kvinnorna i hans by snabbt in sina barn i husen när de hörde en koelgök. Varför det? De trodde att gökens läte var ett omen som betydde att någon skulle råka ut för en olycka.

En del bybor placerar en speciell vit sten ovanför dörren till sitt hus som ett skydd mot onda andar, och det gjorde James också. Och när han var på sitt arbete samlade han ihop alla matrester i en påse och gjorde sig av med dem senare. Varför gjorde han det? Han var rädd att en medicinman skulle hitta matresterna och använda dem för att uttala en förbannelse över honom så att han skulle bli sjuk.

Just de här sedvänjorna kanske inte är vanliga i din del av världen, men precis som James kanske du känner att du måste följa olika sedvänjor för att få beskydd mot onda andar. Du kanske tror att du kan råka illa ut annars.

Om du respekterar Bibeln vill du säkert veta vad den säger om följande frågor: 1) Hur kan onda andar skada mig? 2) Kan demoner få makt över mig om jag följer vissa sedvänjor? 3) Hur kan jag få beskydd mot onda andar och bli lycklig?

Hur onda andar kan skada

Bibeln visar att onda andar definitivt inte kan vara de dödas andar. Den säger: ”De levande vet ... att de skall dö, men de döda vet ingenting alls.” (Predikaren 9:5) Onda andar är i själva verket upproriska änglar som tillsammans med Satan försöker vilseleda människor. (Uppenbarelseboken 12:9)

Bibeln visar tydligt att vi behöver beskydd mot onda andar. Aposteln Paulus skrev till de kristna i Efesos: ”Vi har inte en kamp mot blod och kött, utan mot ... de onda andemakterna i de himmelska regionerna.” Aposteln Petrus beskrev härskaren över alla onda andar, Satan, Djävulen, som ”ett rytande lejon” som ”söker någon att sluka”. (Efesierna 6:12; 1 Petrus 5:8)

Satan skadar människor främst genom att vilseleda dem. Han försöker lura eller fresta oss att synda mot Gud. Bibeln säger att Satan ständigt ”omskapar sig ... till en ljusets ängel”. (2 Korinthierna 11:14) Han vill framstå som en skyddsande, men i själva verket har han onda avsikter. Satan försöker förblinda människors sinnen, så att de inte ska få reda på sanningen om honom och sanningen om Gud. (2 Korinthierna 4:4) Men vad vill Satan uppnå med det?

Satan vill att människor medvetet eller omedvetet ska tillbe honom. När Guds egen Son, Jesus, var här på jorden ville Satan att Jesus skulle falla ner och utföra ”en handling av tillbedjan” ägnad åt honom. Men Jesus sade: ”Gå bort, Satan! Det står ju skrivet: ’Det är Jehova, din Gud, du skall tillbe.’” (Matteus 4:9, 10) Jesus vägrade att underordna sig Satan på något sätt, eftersom det skulle ha varit detsamma som att tillbe honom.

Jehova är den mäktigaste av alla andevarelser, och han kommer inte att tillåta att de som lyder honom drabbas av någon bestående skada. (Psalm 83:18; Romarna 16:20) Men om vi vill glädja Jehova Gud precis som Jesus gjorde måste vi undvika att på något sätt underordna oss Satan eller hans demoner. Vi måste därför ha klart för oss vilka sedvänjor som innebär att man ärar onda andemakter.

Vilka sedvänjor misshagar Gud?

Jehova Gud varnade sitt forntida folk, israeliterna, för att ta efter vissa av grannfolkens sedvänjor. Han sade: ”Det får inte hos dig finnas någon som ... ägnar sig åt spådom, någon som utövar magi eller någon som ser efter omen eller någon trollkarl, eller någon som binder andra med en trollformel.” I Bibeln sägs det om dem som höll på med sådant: ”Var och en som gör sådant är avskyvärd för Jehova.” (5 Moseboken 18:10–12)

När du tänker på sedvänjor som är vanliga där du bor, fundera då över följande frågor: Söker man efter omen? Tror man att vissa föremål är magiska och kan ge beskydd? Uttalar man trollformler eller besvärjelser? Gör man något som innebär att man underordnar sig någon annan andevarelse än Jehova eller hans förordnade representant, Jesus? (Romarna 14:11; Filipperna 2:9, 10)

Det är absolut nödvändigt att du tar avstånd från allt som har en koppling till spiritism och dyrkan av andar. Varför det? Aposteln Paulus skrev under inspiration: ”Ni kan inte ha andel i ’Jehovas bord’ och i demoners bord.” Han sade varnande att de som vill behaga både Gud och andra andevarelser ”eggar ... Jehova till svartsjuka”. (1 Korinthierna 10:20–22) Jehova Gud kräver och förtjänar odelad hängivenhet. (2 Moseboken 20:4, 5)

Fundera också över den här frågan: Innebär den här sedvänjan att man inte behöver ta ansvar för sina handlingar? Vi kan ta ett exempel. Äktenskapsbrott och sex före äktenskapet betraktas med ogillande i många samhällen, och i Bibeln fördöms sådana handlingar. (1 Korinthierna 6:9, 10) Men i vissa kulturer i Stilla havet kan omoral accepteras om kvinnan hävdar att hon hade sex därför att någon hade förtrollat henne. *

Men Bibeln visar att vi är ansvariga för våra handlingar. (Romarna 14:12; Galaterna 6:7) Den första kvinnan, Eva, menade att det var Satan som hade lurat henne att vara olydig mot Gud. Hon sade: ”Det var ormen som bedrog mig, och så åt jag.” Men Jehova höll Eva ansvarig för hennes handlingar. (1 Moseboken 3:13, 16, 19) På samma sätt är vi ansvariga för det vi gör. (Hebréerna 4:13)

Vad måste du göra?

Om du vill glädja Gud och leva efter Bibelns principer måste du handla beslutsamt. Uppriktiga människor som levde i Efesos under det första århundradet är ett gott föredöme i det här avseendet. För att komma bort från de onda andevarelsernas inflytande samlade de ihop alla sina böcker om spiritistiska sedvänjor och ”brände dem offentligt”. (Apostlagärningarna 19:19)

Innan de brände upp böckerna sägs det att de ”kom och bekände och talade öppet om sina förehavanden”. (Apostlagärningarna 19:18) Det Paulus lärde dem om Kristus rörde deras hjärtan och motiverade dem att förstöra sina spiritistiska böcker. Dessutom ändrade de inställning till olika sedvänjor.

Det kan vara svårt att göra sådana förändringar. James, som nämndes tidigare, upptäckte det. Han började studera Bibeln med Jehovas vittnen och tyckte om det han lärde sig. Men han fortsatte att be till andarna. När han begrundade hur han egentligen kände för sedvänjorna kom han fram till att han trodde på Jehovas löften om framtiden, men att han samtidigt kände att han måste hålla sedvänjorna för att inte råka illa ut.

Hur lyckades James ändra sin inställning? Han berättar: ”Jag bad till Jehova om beskydd och om hjälp att kunna lita på honom. Samtidigt övergav jag de traditionella sedvänjorna.” Har onda andemakter skadat honom? ”Nej”, säger James, ”det enda som har hänt är att jag har lärt mig att lita på Jehova. Jag har upptäckt vilken nära vän han kan vara.” Under de senaste sju åren har James varit heltidsförkunnare och hjälpt andra att förstå vad Bibeln lär.

Varför inte följa James exempel? Undersök de sedvänjor som är vanliga där du bor, och använd ditt förnuft för att avgöra om de är i harmoni med Guds vilja. (Romarna 12:1, 2) Ha sedan modet att förkasta alla vidskepliga sedvänjor. Om du gör det kan du lita på att Jehova kommer att ”ta emot” dig och beskydda dig. (2 Korinthierna 6:16–18) I likhet med James kommer du att få uppleva sanningen i Bibelns löfte: ”Jehovas namn är ett starkt torn; den rättfärdige skyndar dit in och får beskydd.” (Ordspråksboken 18:10)

[Fotnoter]

^ § 2 Rarafono är traditionella sedvänjor där man ber andarna om hjälp.

^ § 18 Det här syftar på seden att uttala en besvärjelse över ett löv från en speciell växt eller över en viss maträtt som man sedan ger till en kvinna. Lövet eller maten sägs göra så att kvinnan blir starkt dragen till en man. Det här är inte detsamma som när en kvinna ofrivilligt drogas och sedan tvingas ha sex mot sin vilja. I det senare fallet är kvinnan ett oskyldigt offer.

[Bild på sidan 19]

Koelgök.

[Bildkälla]

Genom tillmötesgående från dr Bakshi Jehangir

[Bild på sidan 19]

En flicka samlar ihop matrester för att de inte ska användas för att uttala en förbannelse.