Gå direkt till innehållet

Gå direkt till innehållsförteckningen

1 Bygg upp förtroende för Bibeln

1 Bygg upp förtroende för Bibeln

1 Bygg upp förtroende för Bibeln

”Hela Skriften är inspirerad av Gud och nyttig till undervisning, till tillrättavisning, till korrigering.” (2 Timoteus 3:16)

VAD ÄR PROBLEMET? Många anser att Bibeln bara är en bok med människors visdomsord. En del tror inte att den är historiskt korrekt. Andra menar att råden i Bibeln inte fungerar eller att de är föråldrade.

VAD KAN MAN GÖRA? Många som ifrågasätter att Bibeln är tillförlitlig eller användbar har inte själva undersökt den. De upprepar bara vad de har hört andra säga. Men i Bibeln står det: ”Den oerfarne tror varje ord, men den kloke aktar på sina steg.” (Ordspråksboken 14:15)

Varför inte bilda dig din egen uppfattning i stället för att blint lita på vad andra säger? De första kristna i Berea i det som nu är norra Grekland gjorde det. De trodde inte bara på vad andra sade, utan ”forskade dagligen i Skrifterna för att veta om det förhöll sig så med dessa ting”. (Apostlagärningarna 17:11) Vi ska se på två skäl till att man kan lita på att Bibeln är inspirerad av Gud.

Bibeln stämmer med historiska fakta. Under årens lopp har kritiker ifrågasatt Bibelns trovärdighet när det gäller namn på personer och platser. Men gång på gång har det visat sig att deras skepticism var ogrundad och att Bibelns skildring är tillförlitlig.

Förr tvivlade forskare till exempel på att den assyriske kungen Sargon, som nämns i Jesaja 20:1, hade funnits. Men på 1840-talet grävde arkeologer fram Sargons palats. Han är nu en av de assyriska kungar som man vet mest om.

Kritiker ifrågasatte även Pontius Pilatus existens, den romerske ståthållare som avkunnade Jesu dödsdom. (Matteus 27:1, 22–24) Men 1961 upptäckte man en sten i närheten av Caesarea i Israel med Pilatus namn och titel på.

När det gäller Bibelns historiska uppgifter stod det i tidskriften U.S.News & World Report (25 oktober 1999): ”Modern arkeologi har på ett märkligt sätt bekräftat Gamla och Nya testamentets historiska kärna – den bestyrker viktiga delar av berättelserna om Israels patriarker, uttåget ur Egypten, Davids monarki och livet på Jesu tid.” Arkeologiska fynd är inte avgörande för att man ska kunna tro på Bibeln, men historisk korrekthet är ändå vad man väntar sig av en bok som är inspirerad av Gud.

Råden i Bibeln fungerar och är till nytta för alla, oavsett bakgrund. Långt innan man hade upptäckt mikroorganismer och hur de medverkar till sjukdomsspridning fanns det hygienföreskrifter i Bibeln som fortfarande är användbara. (3 Moseboken 11:32–40; 5 Moseboken 23:12, 13) De som tillämpar Bibelns råd om hur man ska behandla varandra inom familjen blir lyckligare. (Efesierna 5:28–6:4) Om man lever efter Bibelns principer kan man bli en mer skötsam anställd och en mer resonlig arbetsgivare. (Efesierna 4:28; 6:5–9) Bibelns principer är också till nytta för den emotionella hälsan. (Ordspråksboken 14:30; Efesierna 4:31, 32; Kolosserna 3:8–10) Det är precis sådana praktiska råd man väntar sig att få från den som har skapat oss.

VILKEN NYTTA GER DET? Den som har byggt upp förtroende för Bibeln har stor nytta av det. Bibeln kan hjälpa även den som saknar livserfarenhet att bli vis. (Psalm 19:7) Och den kan dessutom hjälpa oss mer än någon annan bok när det gäller nästa steg i att bygga en stark tro.

Läs mer om detta i kapitel 2, ”Bibeln – en bok från Gud”, i boken Vad lär Bibeln? *

[Fotnot]

^ § 12 Utgiven av Jehovas vittnen.