Gå direkt till innehållet

Gå direkt till innehållsförteckningen

Hjälp att bli en bra pappa

Hjälp att bli en bra pappa

Hjälp att bli en bra pappa

EN ARTIKEL i tidskriften The Economist om försämringen av familjelivet började med det intresseväckande uttalandet: ”Att bli pappa är inte svårt. Att vara en bra pappa är desto svårare.”

Det finns mycket i livet som är svårt, men något av det allra svåraste – och viktigaste – är att vara en bra pappa. Alla pappor bör vara intresserade av att gå in för sin uppgift, eftersom familjens välfärd och lycka är beroende av det.

Varför det är svårt

Ett av de viktigaste skälen till att det är svårt att vara en bra pappa är helt enkelt den ofullkomlighet som både föräldrar och barn ärvt. ”Benägenheten hos människans hjärta är ond alltifrån hennes ungdom”, säger Bibeln. (1 Moseboken 8:21) En bibelskribent konstaterade därför: ”I synd blev min mor havande med mig.” (Psalm 51:5; Romarna 5:12) Benägenheten att handla fel på grund av nedärvd synd är bara ett av de hinder som gör det svårt att vara en bra pappa.

Den här världen, eller världsordningen, utgör också ett stort hinder. Varför det? Bibeln förklarar att ”hela världen ligger i den ondes våld”. Den onde, ”han som kallas Djävul och Satan”, kallas i Bibeln också ”denna tingens ordnings gud”. Det är därför inte förvånande att Jesus sade att hans efterföljare – precis som han själv – ”inte [skulle vara] någon del av världen”. (1 Johannes 5:19; Uppenbarelseboken 12:9; 2 Korinthierna 4:4; Johannes 17:16)

För att kunna vara en bra pappa är det mycket viktigt att hela tiden vara medveten om dessa hinder – den nedärvda ofullkomligheten, Satan, Djävulen, och den här världen som kontrolleras av honom. Det här är inga inbillade hinder. De är verkliga! Men vart kan en man vända sig för att få veta hur han skall kunna övervinna hindren och bli en bra pappa?

Guds exempel

Pappor kan vända sig till Bibeln för att få hjälp att klara av de svårigheter som nämndes tidigare. Där finns fina exempel att följa. Jesus visade vem som var det bästa föredömet av alla när han lärde sina efterföljare att be: ”Vår Fader i himlarna.” Bibeln beskriver vår himmelske Fader genom att helt enkelt säga: ”Gud är kärlek.” Hur bör en mänsklig far reagera inför ett sådant kärleksfullt exempel? ”Bli ... Guds efterliknare”, uppmanade aposteln Paulus, ”och fortsätt att vandra i kärlek.” (Matteus 6:9, 10; 1 Johannes 4:8; Efesierna 5:1, 2)

Vad kan du som är pappa lära dig av Jehovas sätt att handla med Jesus, sin Son? Vi kan se på ett enda tillfälle. I Matteus 3:17 läser vi att när Jesus blev döpt hörde han Guds röst från himlen säga: ”Denne är min Son, den älskade, som jag har godkänt.” Vad kan vi lära oss av detta?

För det första kan vi tänka på vilken inverkan det har på ett barn när en pappa stolt säger till någon: Det här är min son, eller: Det här är min dotter. Barn mår bra av att få uppmärksamhet av sina föräldrar, särskilt när de får höra ord av uppskattning, och de kommer troligen att vilja anstränga sig ännu mer för att leva upp till de berömmande orden.

För det andra visade Gud vilka känslor han hyste för Jesus när han talade om honom som ”den älskade”. Det kärleksfulla uttrycket från hans Fader måste ha värmt Jesu hjärta. Dina barn kommer också att bli uppmuntrade om du genom dina ord – och även genom att ge dem tid, uppmärksamhet och omsorg – visar att du älskar dem innerligt.

För det tredje sade Gud till sin Son: ”Jag har godkänt dig.” (Markus 1:11) Det är också något som är viktigt att en pappa gör, dvs. talar om för sina barn att han är nöjd med dem. Det är sant att barn ofta gör fel. Det gör vi alla. Men är du påpasslig och berömmer dina barn när de gör eller säger något som är bra?

Jesus tog verkligen intryck av sin himmelske Faders exempel. Medan han var på jorden visade han genom sina ord och sina handlingar precis hur hans Fader känner det för sina jordiska barn. (Johannes 14:9) Till och med när Jesus var upptagen och pressad tog han sig tid och satte sig ner och pratade med barn. ”Låt de små barnen komma till mig; försök inte hejda dem”, sade han till sina lärjungar. (Markus 10:14) Kan ni pappor följa Jehova Guds och hans Sons exempel i större utsträckning?

Var ett gott föredöme

Det kan inte nog betonas hur viktigt det är att du är ett gott föredöme för dina barn. Dina ansträngningar att ”uppfostra dem i Jehovas tuktan och allvarliga förmaning” kommer troligen inte att påverka dem särskilt mycket om inte du själv underkastar dig Guds tuktan och låter ditt liv styras av den. (Efesierna 6:4) Men med Guds hjälp kan du övervinna alla tänkbara hinder när du följer hans befallning och tar hand om dina barn.

Se på Viktor Gutschmidt, ett Jehovas vittne i det tidigare Sovjetunionen. I oktober 1957 dömdes han till tio års fängelse för att han hade talat med andra om sin tro. Han fick lämna sina två små döttrar och sin hustru, Polina. Medan han var i fängelse tilläts han skriva brev till sin familj, men han fick inte nämna något om Gud eller religion. Till och med under så svåra omständigheter var Viktor fast besluten att vara en bra pappa, och han visste att det var mycket viktigt att han undervisade sina barn om Gud. Hur bar han sig åt?

”Jag hittade material i några sovjetiska tidskrifter”, säger Viktor. ”Jag ritade bilder av djur och människor på vykort som jag gjorde själv och tog med en berättelse eller en erfarenhet som hade med naturen att göra.”

”Så fort vi fick vykorten förknippade vi dem med bibliska ämnen”, säger Polina. ”Om det var vackra naturbilder, skogar och floder läste jag kapitel 65 i Jesaja som berättar om Guds löften om att han skall göra jorden till ett paradis.”

Viktors dotter Yulia berättar: ”Sedan bad mamma tillsammans med oss, och då grät vi. De här korten spelade en mycket viktig roll i vår uppfostran.” Polina säger att resultatet blev att flickorna ”älskade Gud innerligt från unga år”. Hur är familjens situation nu?

Viktor berättar: ”Nu är båda mina döttrar gifta med äldstebröder i församlingen, och båda har andligen starka familjer med barn som tjänar Jehova troget.”

För att en pappa skall kunna vara ett gott föredöme krävs det inte bara att han är påhittig utan också att han verkligen anstränger sig. Barnen kommer troligen att påverkas positivt när de ser att deras pappa gör det. En son, som i många år var i heltidstjänsten, sade uppskattande om sin pappa: ”Ibland var pappa så trött efter arbetet att han knappt kunde hålla sig vaken, men bibelstudiet hölls i alla fall, och det hjälpte oss att förstå hur viktigt det var.”

För att någon skall kunna vara en bra pappa är det följaktligen viktigt att han är ett gott föredöme både i ord och i handling. Det måste du vara om du skall få uppleva sanningen i det bibliska ordspråket: ”Öva en pojke enligt den väg han bör gå; han kommer inte att vika av från den ens när han blir gammal.” (Ordspråksboken 22:6)

Kom alltså ihåg att det inte bara är det du säger som betyder något. Det är i synnerhet det du gör – ditt eget föredöme. En kanadensisk expert på tidig undervisning av barn skrev: ”Det bästa sättet att få våra barn att uppföra sig [som vi önskar] är att vi själva gör det som vi vill att de skall göra.” Ja, om du vill att dina barn skall sätta värde på andliga aktiviteter är det viktigt att du själv gör det.

Ta dig tid med dem!

Dina barn måste kunna se ditt goda föredöme. Det innebär att du måste vara tillsammans med dem – ofta och mycket, inte bara korta stunder då och då. Var förståndig och följ Bibelns råd att ”köpa upp” tid, dvs. avstå från sådant som är mindre viktigt, så att du kan vara tillsammans med barnen. (Efesierna 5:15, 16) Vad kan egentligen vara viktigare än dina barn? En storbilds-TV, dyra golfklubbor, ett fint hus eller ditt arbete?

Man brukar säga att verkligheten förr eller senare hinner upp en. Pappor som har barn som har kommit på avvägar och ägnar sig åt omoraliskhet eller inte längre bryr sig om andliga värderingar känner ofta svåra samvetskval. De ångrar att de inte var mer tillsammans med barnen när de var små och verkligen behövde en pappa.

Kom ihåg att du redan när barnen är små behöver tänka på vad följderna kan bli av dina beslut. I Bibeln kallas dina barn ”en arvedel från Jehova”, något som Gud själv har anförtrott dig. (Psalm 127:3) Glöm därför aldrig att du är ansvarig inför Gud för hur du tar hand om dina barn.

Hjälp finns att få

En bra pappa är angelägen om att få hjälp som kan vara till nytta för hans barn. Sedan en ängel hade berättat för Manoas hustru att hon skulle få ett barn, bad Manoa till Gud och sade: ”Låt honom komma till oss igen och lära oss hur vi skall göra med pojken som skall födas.” (Domarboken 13:8, 9) Vad för slags hjälp behövde Manoa, hjälp som föräldrar i vår tid också behöver? Vi skall se.

Brent Burgoyne, lärare vid universitetet i Kapstaden i Sydafrika, sade: ”En av de största gåvorna man kan ge ett barn är att lära honom eller henne goda värderingar.” Att barn behöver få lära sig sådana värderingar kan man se av en rapport i den japanska tidningen The Daily Yomiuri. Det sades där: ”[En] undersökning visar att 71 procent av de japanska barnen aldrig hade hört sina pappor säga åt dem att inte ljuga.” Vilken sorglig situation!

Vem kan ge oss tillförlitliga värderingar? Densamme som gav Manoa vägledning – Gud själv! För att hjälpa oss sände Gud sin egen älskade Son, Jesus, som lärare – något som han ofta kallades. Nu finns boken Vi lär av den store läraren, som tar fram lärdomar ur Jesu undervisning, tillgänglig på många språk som en hjälp att undervisa barn.

Vi lär av den store läraren förklarar inte bara vad Bibelns normer innebär. Det finns också många illustrationer till texten, och mer än 160 av dem åtföljs av passande frågor. I kapitel 22, som heter ”Varför vi inte skall ljuga”, finns till exempel den bild som du kan se på baksidan av den här tidskriften. I texten i boken står det: ”En pojke kanske säger till sin pappa: ’Nej, jag har inte sparkat boll inomhus.’ Men tänk om han ändå har gjort det? Skulle det vara fel att säga att han inte har gjort det?”

Viktiga lärdomar finns också i kapitlen ”Lydnad skyddar dig”, ”Vi måste stå emot frestelser”, ”Jesus lär oss att vara snälla”, ”Bli aldrig en tjuv!”, ”Tycker Gud om alla fester och kalas?”, ”Hur kan vi göra Gud glad?” och ”Varför måste vi arbeta?” för att bara nämna några av bokens 48 kapitel.

Förordet i boken avslutas så här: ”Framför allt behöver de [barnen] bli vägledda till källan till all vishet, vår himmelske Fader, Jehova Gud. Jesus, den store läraren, gav alltid sådan vägledning. Vi hoppas innerligt att den här boken skall hjälpa dig och din familj att forma ert liv så att det behagar Jehova och leder till eviga välsignelser för er.” *

Det är tydligt att du för att vara en bra pappa måste vara ett gott föredöme för dina barn, tillbringa mycket tid tillsammans med dem och hjälpa dem att leva enligt Guds normer som finns i Bibeln.

[Fotnot]

^ § 35 Min bok med bibliska berättelser, Ungdomar frågar – svar som fungerar och Hemligheten med ett lyckligt familjeliv är andra böcker som Jehovas vittnen har gett ut till hjälp för familjen.

[Bild på sidan 8]

Trots att Viktor Gutschmidt satt i fängelse kunde han vara en bra pappa

[Bilder på sidorna 8, 9]

Medan Viktor satt fängslad för sin tro ritade han de här bilderna för att undervisa sina barn

[Bild på sidan 9]

Viktors döttrar 1965

[Bild på sidan 10]

Pappor bör aktivt engagera sig i att undervisa sina barn