Hopp til innhold

Hva er åndelighet? Kan jeg være åndelig uten å være religiøs?

Hva er åndelighet? Kan jeg være åndelig uten å være religiøs?

Bibelens svar

 Slik ordet åndelighet er brukt i Bibelen, sikter det til et sterkt ønske om å gjøre Guds vilje og lære å tenke på samme måte som ham. En åndelig person går inn for å leve etter Guds normer og lar seg lede av hans hellige ånd. a – Romerne 8:5; Efeserne 5:1.

 Bibelen bruker ofte kontraster for å forklare hva åndelighet innebærer. Den sier for eksempel om forskjellen mellom et åndelig og et fysisk menneske: «Et fysisk menneske tar ikke imot det som har med Guds ånd å gjøre», det vil si det som Gud lærer oss. (1. Korinter 2:14–16) Åndelige mennesker er gjerne gavmilde og fredelige, mens fysiske mennesker ofte har «misunnelse og konflikter» blant seg. (1. Korinter 3:1–3) Og de som skiller nære venner ved å baktale andre, blir kalt «dyriske mennesker uten åndelighet». – Judas 19; Ordspråkene 16:28. b

I denne artikkelen

 Hvor kommer åndelighet fra?

 Vi er interessert i åndelige ting fordi vi er skapt i Guds bilde. (1. Mosebok 1:27) Det er derfor ikke overraskende at de fleste er nysgjerrige på og ønsker å lære om usynlige ting.

 Vi er født med evnen til å vise de samme egenskapene som Jehova c Gud, for eksempel fred, barmhjertighet og upartiskhet. (Jakob 3:17) Dessuten gir Gud hellig ånd til dem som er lydige mot ham. – Apostlenes gjerninger 5:32.

 Hvorfor er åndelighet viktig?

 Åndelighet fører til «liv og fred». (Romerne 8:6) Disse gavene fra Gud er virkelig verdifulle.

  •   Liv: Gud lover at åndelige mennesker skal få evig liv. – Johannes 17:3; Galaterne 6:8.

  •   Fred: Åndelige mennesker får fred med Gud. Hvis man bare fokuserer på sine fysiske behov, derimot, blir man en fiende av Gud. (Romerne 8:7) Dessuten belønner Gud dem som går inn for å bygge opp åndeligheten sin, med «Guds fred, som overgår all forstand». (Filipperne 4:6, 7) Denne indre freden gjør at de oppnår ekte lykke. – Matteus 5:3.

 Hvordan kan jeg bli et åndelig menneske?

  •   Lær om Guds bud så du kan leve etter dem. Det kan du gjøre ved å lese i Bibelen, for den inneholder Guds tanker. Den ble nedskrevet av menn som «ble ledet av hellig ånd». (2. Peter 1:21) Det du lærer, vil hjelpe deg til å tilbe Gud med «ånd og sannhet» – din tilbedelse vil være ledet av Guds ånd og være i samsvar med hans vilje. – Johannes 4:24.

  •   Be om Guds hjelp. (Lukas 11:13) Gud vil hjelpe deg til å utvikle de egenskapene som kjennetegner et åndelig menneske. (Galaterne 5:22, 23) Han kan også gi deg visdom til å takle utfordringer i livet. – Jakob 1:5.

  •   Vær sammen med åndelige mennesker. De vil oppmuntre deg til å bygge opp åndeligheten din. (Romerne 1:11, 12) Hvis du derimot er sammen med mennesker som ikke bryr seg om hva Gud mener, vil det svekke åndeligheten din. – Jakob 4:4.

 Trenger jeg å være religiøs for å være åndelig?

 Bare å tilhøre en religion betyr ikke at man automatisk blir åndelig. Bibelen sier: «Hvis noen mener at han er religiøs, men ikke har kontroll over tungen, da bedrar han sitt eget hjerte, og hans tilbedelse er verdiløs.» – Jakob 1:26, fotnote.

 Bibelen viser at åndelige mennesker tilber Gud på den måten han godkjenner. De forstår at det bare er «én ånd» – Guds hellige ånd. Denne ånden får dem til å tilbe Gud som «én kropp», det vil si som en organisert gruppe. De går inn for å «bevare åndens enhet og fredens bånd, som forener». – Efeserne 4:1–4.

 Misforståelser om åndelighet

 Misforståelse: Åndelighet innebærer selvrealisering og å bli den beste utgaven av seg selv.

 Fakta: Bibelen viser at åndelige mennesker lar seg lede av Guds tanker. Den anbefaler ikke selvrealisering uavhengig av Gud. Åndelige mennesker har et meningsfylt liv fordi de anerkjenner Jehova som sin Skaper og gjør hans vilje. – Salme 100:3.

 Misforståelse: Man kan utvikle åndelighet ved å praktisere ekstrem selvfornektelse eller påføre seg selv smerte.

 Fakta: Det å behandle sin egen kropp dårlig er «en selvpålagt form for tilbedelse» og et resultat av en fysisk tenkemåte. (Kolosserne 2:18, 23) Bibelen viser at åndelighet er forbundet med glede, ikke smerte. – Ordspråkene 10:22.

 Misforståelse: All kontakt med åndeverdenen, som okkultisme og spiritisme, gjør at man blir mer åndelig.

 Fakta: Spiritisme er troen på at mennesker lever videre som ånder etter døden, og at slike ånder kan kommunisere med de levende. Men Bibelen lærer at de døde er uten bevissthet. (Forkynneren 9:5) Spiritisme er i virkeligheten kommunikasjon med åndeskapninger som er Guds fiender. Gud hater spiritisme, og spiritisme hindrer åndelighet. – 3. Mosebok 20:6; 5. Mosebok 18:11, 12.

 Misforståelse: Alle skapninger har et medfødt åndelig behov.

 Fakta: Alt Gud har skapt, gir ham ære. (Salme 145:10; Romerne 1:20) Men det er bare de skapningene Gud har gitt intelligens, som kan utvikle åndelighet. Til forskjell fra menneskene følger dyrene instinkter og kan ikke bygge opp et vennskap med Gud. Livet deres dreier seg om å dekke fysiske behov. (2. Peter 2:12) I Bibelen blir åndelighet derfor stilt opp som en kontrast til en dyrisk tenkemåte og oppførsel. – Jakob 3:15; Judas 19.

a De ordene på Bibelens grunnspråk som blir oversatt med «ånd», har grunnbetydningen «pust». Ordene kan også brukes om andre ting som er usynlige, men som vitner om kraft i bevegelse. Bibelen viser at Gud er den høyeste åndepersonen. Et åndelig menneske velger å la seg lede av Guds vilje og hans hellige ånd.

b Når Bibelen omtaler «fysiske» mennesker, sikter den til mennesker som er mest opptatt av sine fysiske behov og lar det prege tankene og oppførselen deres. De har liten eller ingen respekt for Guds normer.

c Jehova er Guds navn ifølge Bibelen. – Salme 83:18.