Hopp til innhold

Hopp til innholdsfortegnelse

Se! Lyset er underfullt!

Se! Lyset er underfullt!

Se! Lyset er underfullt!

DU VET sikkert av erfaring hvor frustrerende det er å famle seg fram i mørke, og hvor lettet man blir når man kommer ut i lyset. Og du kan ha vært i en situasjon da alt har sett mørkt ut fordi du ikke har kunnet se noen løsning på et problem. Men så begynte det å se lysere ut — for det fantes en løsning. Det var en god følelse — det var som å komme fra mørke til lys.

I det første århundre var folk flest i et åndelig mørke. Apostelen Peter skrev til dem som forlot sine gamle trosoppfatninger og tok imot kristendommen: «[Gud] kalte dere fra mørke til sitt underfulle lys.» (1. Peter 2: 9) For dem var denne forandringen som å komme fra stummende mørke til strålende lys. Det kan også sammenlignes med det å være alene og ikke ha noe håp for deretter å bli en del av en familie som har en sikker framtid. — Efeserne 2: 1, 12.

«Du har forlatt den kjærlighet du først hadde»

De første kristne fant «sannheten» — den sanne kristne tro. (Johannes 18: 37) De så sannhetens underfulle lys og gikk fra åndelig mørke til klart lys. Men med tiden kjølnet den første iveren og begeistringen hos noen av de kristne. Ved slutten av det første århundre hadde det for eksempel utviklet seg et alvorlig problem i menigheten i Efesos. Den oppstandne Jesus Kristus viste hva problemet var, da han sa: «Jeg har dette imot deg, at du har forlatt den kjærlighet du først hadde. Husk derfor hva du er falt fra, og vis anger og gjør de tidligere gjerninger.» (Åpenbaringen 2: 4, 5) De kristne i Efesos måtte vekke sin kjærlighet til Gud og til sannheten på nytt.

Hva med oss? Vi har også erfart den glede det er å se sannhetens lys, å lære Guds Ords underfulle lys å kjenne. Vi er blitt veldig glad i sannheten. Men vår kjærlighet til sannheten kan bli svekket av livets problemer. I tillegg møter vi kanskje også problemer som er karakteristiske for «de siste dager». Vi lever i en verden som kjennetegnes av ’kritiske tider, som er vanskelige å mestre’ — en verden hvor mennesker er «egenkjærlige, pengekjære, selvgode, hovmodige, spottere, ulydige mot foreldre, utakknemlige, illojale». (2. Timoteus 3: 1, 2) Påvirkning fra slike mennesker kan dempe vår iver og få vår kjærlighet til Jehova til å kjølne.

Hvis vi har mistet den kjærlighet vi først hadde, må vi ’huske hva vi er falt fra, og vise anger’. Vi må gjenvinne vår åndelighet. Vi må dessuten passe på at vi ikke litt etter litt mister vår verdsettelse av sannheten. Det er virkelig viktig at vi alle sammen bevarer en positiv og optimistisk innstilling og holder vår kjærlighet til Gud og hans sannhet levende!

’Den sannhet som frigjør oss’

Det lys Bibelens sannhet utgjør, er underfullt, for Bibelen besvarer viktige spørsmål som har vært en gåte for mennesker i tusener av år. Noen av disse spørsmålene er: Hvorfor er vi til? Hva er meningen med livet? Hva er årsaken til det onde? Er det et liv etter døden? Jehova har gjort oss kjent med underfulle grunnsannheter. Burde vi ikke være dypt takknemlige for det? Måtte vi aldri ta det vi har lært, for gitt!

Jesus sa til disiplene: «Dere skal kjenne sannheten, og sannheten skal frigjøre dere.» (Johannes 8: 32) Jesu gjenløsningsoffer har gjort det mulig å oppnå frihet fra synd og død. Men disse verdifulle sannheter har også frigjort oss fra den uvitenhet og usikkerhet som rår i en verden som er innhyllet i mørke. Det at vi med verdsettelse mediterer over det vi har lært, hjelper oss til å styrke vår kjærlighet til Jehova og til hans Ord.

Apostelen Paulus skrev til de kristne i Tessalonika: «Da dere mottok Guds ord, som dere hørte av oss, tok dere imot det, ikke som menneskers ord, men slik som det i sannhet er, som Guds ord, som også virker i dere som tror.» (1. Tessaloniker 2: 13) Tessalonikerne hørte og ’tok imot Guds ord med glede’. De var ikke lenger «i mørke». Nei, de var i stedet blitt «lysets sønner». (1. Tessaloniker 1: 4—7; 5: 4, 5) De fikk lære at Jehova er Skaperen, og at han er allmektig, vis, kjærlig og barmhjertig. I likhet med andre etterfølgere av Kristus lærte de også at Jehova hadde sørget for at deres synder kunne bli strøket ut på grunnlag av hans Sønns, Jesu Kristi, gjenløsningsoffer. — Apostlenes gjerninger 3: 19—21.

Selv om tessalonikerne ikke hadde den fulle og hele kjennskap til sannheten, visste de hvor de kunne vende seg for å få kunnskap. De inspirerte skrifter kan gjøre gudsmennesket «fullt dugelig, fullstendig utrustet til all god gjerning». (2. Timoteus 3: 16, 17) De kristne i Tessalonika kunne fortsette å studere og gang på gang få oppleve at lyset fra Gud virkelig er underfullt. De hadde grunn til alltid å glede seg. (1. Tessaloniker 5: 16) Og det har vi også!

Et lys for vår sti

Salmisten synger om en av grunnene til at lyset er underfullt: «Ditt ord er en lampe for min fot og et lys for min sti.» (Salme 119: 105) Den veiledningen Gud gir oss gjennom sitt Ord, kan hjelpe oss til å stikke ut en trygg kurs og få et meningsfylt liv. Vi trenger ikke være som et skip som driver for vær og vind. Fordi vi kjenner sannheten og anvender den i vårt liv, blir vi beskyttet mot å bli «kastet omkring som av bølger og ført hit og dit av enhver lærdoms vind». — Efeserne 4: 14.

«Sett ikke deres lit til fornemme eller til en menneskesønn, hos hvem det ikke er frelse,» sier Bibelen. Den sier også: «Lykkelig er den som har Jakobs Gud til sin hjelp, som setter sitt håp til Jehova sin Gud.» (Salme 146: 3, 5) Det at vi setter vår lit til Jehova, hjelper oss dessuten til ikke å gi etter for frykt og bekymring. Apostelen Paulus skrev: «Vær ikke bekymret for noe, men la i alle ting deres anmodninger bli gjort kjent for Gud ved bønn og påkallelse sammen med takksigelse; og Guds fred, som overgår all tanke, skal vokte deres hjerter og deres forstandsevner ved Kristus Jesus.» (Filipperne 4: 6, 7) Ja, vi har stort gagn av å bli ledet av lyset fra Guds Ord.

Skinn som lysspredere i verden

Enda en grunn til at lyset fra Guds Ord er underfullt, er at det er nøkkelen til det mest ærefulle oppdrag vi mennesker kan få. Jesus sa til sine etterfølgere: «Gå . . . og gjør disipler av mennesker av alle nasjonene, idet dere døper dem i Faderens og Sønnens og den hellige ånds navn og lærer dem å holde alt det jeg har befalt dere. Og se, jeg er med dere alle dager inntil avslutningen på tingenes ordning.» Like før han kom med denne befalingen, sa han: «All myndighet i himmelen og på jorden er blitt gitt meg.» — Matteus 28: 18—20.

Tenk på hvem som hjelper de sanne kristne i dette arbeidet med å forkynne det gode budskap for folk av alle nasjoner og å lære dem Bibelens sannheter. Jesus lovte sine etterfølgere at han skulle være med dem. Og han har virkelig hjulpet og støttet dem i forkynnelsen når de på denne måten og ved andre «gode gjerninger» har latt ’sitt lys skinne’. (Matteus 5: 14—16) Englene er også involvert i forkynnelsesarbeidet. (Åpenbaringen 14: 6) Og hva med Jehova Gud? Apostelen Paulus skrev: «Jeg plantet, Apollos vannet, men Gud fikk det hele tiden til å vokse.» For en ære det er å være blant «Guds medarbeidere»! — 1. Korinter 3: 6, 9.

Tenk også på hvordan vi blir velsignet fordi vi anstrenger oss i det arbeidet Gud har gitt oss. Ikke noe kan sammenlignes med det gudgitte privilegium det er å kunne ’skinne som lysspredere i verden’. Når vi reflekter lyset fra Guds Ord ved det vi sier og gjør, kan vi virkelig hjelpe oppriktige mennesker. (Filipperne 2: 15) Og vi kan glede oss når vi forkynner og underviser nidkjært, «for Gud er ikke urettferdig, så han skulle glemme deres arbeid og den kjærlighet dere har vist mot hans navn». — Hebreerne 6: 10.

’Kjøp øyensalve til å smøre dine øyne med’

I et budskap til menigheten i Laodikea i det første århundre sa Jesus: «[Kjøp] av meg . . . øyensalve til å smøre dine øyne med, for at du skal se. Alle dem som jeg nærer hengivenhet for, irettesetter og tukter jeg.» (Åpenbaringen 3: 18, 19) Det virkelige midlet mot åndelig blindhet er «øyensalve» — undervisning og veiledning fra Jesus. Hvis vi ønsker å holde oss åndelig friske, må vi godta hans veiledning og følge både den og all annen rettledning som finnes i Bibelen. Vi bør også ha samme sinnsinnstilling som Jesus og følge hans eksempel. (Filipperne 2: 5; 1. Peter 2: 21) Men øyensalven er ikke gratis, for Jesus sa: ’Kjøp den av meg.’ Det er noe som koster både tid og krefter.

Når vi kommer fra mørket og ut i lyset, kan det ta litt tid før øynene venner seg til det. På samme måte tar det tid å studere Guds Ord og å se sannhetens lys klart. Det tar tid å meditere over det vi lærer, og å reflektere over hvor verdifull sannheten er. Men prisen er ikke for høy. Hvorfor ikke? Fordi lyset er underfullt!

[Bilde på side 14]

’Kjøp av meg øyensalve til å smøre dine øyne med, for at du skal se’