Hopp til innhold

Hopp til innholdsfortegnelse

Finn trøst i Jehovas styrke

Finn trøst i Jehovas styrke

Finn trøst i Jehovas styrke

«Da mine foruroligende tanker ble mange i mitt indre, begynte din rike trøst å kjærtegne min sjel.» — SALME 94: 19.

BIBELEN inneholder trøstende ord til alle dem som lengter etter lindring. Det er ikke rart at The World Book Encyclopedia sier at «utallige mennesker har vendt seg til Bibelen for å finne trøst, håp og veiledning i tider med vanskeligheter og usikkerhet». Hvorfor?

Fordi Bibelen er inspirert av vår kjærlige Skaper, «all trøsts Gud», den som «trøster oss i all vår trengsel». (2. Korinter 1: 3, 4) Han er ’den Gud som skjenker trøst’. (Romerne 15: 5) Jehova har foregått med et eksempel ved å skaffe til veie et middel som vil gi oss alle lindring. Han sendte sin enbårne Sønn, Kristus Jesus, til jorden for å gi oss håp og trøst. Jesus sa: «Gud elsket verden så høyt at han gav sin enbårne Sønn, for at enhver som viser tro på ham, ikke skal bli tilintetgjort, men ha evig liv.» (Johannes 3: 16) Bibelen beskriver Jehova som den «som hver dag bærer byrden for oss, vår frelses sanne Gud». (Salme 68: 19) Gudfryktige mennesker kan tillitsfullt si: «Jeg har bestandig satt Jehova for meg. Fordi han er ved min høyre hånd, skal jeg ikke bli brakt til å vakle.» — Salme 16: 8.

Slike skriftsteder viser hvor dyp kjærlighet Jehova Gud har til oss mennesker. Det er tydelig at han har et inderlig ønske om — og er i stand til — å gi rikelig med trøst og lindre vår smerte i tider med bekymringer. «Han gir den trette kraft; og den som er uten dynamisk energi, gir han full styrke i overflod.» (Jesaja 40: 29) Men hvordan kan vi så finne trøst i Jehovas styrke?

Den lindrende virkningen av Jehovas omsorg

Salmisten skrev: «Kast din byrde på Jehova, og han skal støtte deg. Aldri skal han tillate at den rettferdige vakler.» (Salme 55: 22) Ja, Jehova Gud er interessert i menneskene. Apostelen Peter forsikret de kristne i det første århundre: «Han [Gud] har omsorg for dere.» (1. Peter 5: 7) Jesus Kristus understreket hvor verdifulle menneskene er for Gud, ved å si: «Selges ikke fem spurver for to mynter av liten verdi? Likevel blir ikke én av dem glemt innfor Gud. Men selv hårene på deres hode er telt alle sammen. Frykt ikke; dere er mer verd enn mange spurver.» (Lukas 12: 6, 7) Vi er så verdifulle for Gud at han legger merke til den minste lille detalj ved oss. Han vet om ting som vi selv ikke vet om, fordi han er dypt interessert i hver og én av oss.

Svetlana, den unge prostituerte kvinnen som ble nevnt i den forrige artikkelen, kom i kontakt med Jehovas vitner på et tidspunkt da hun var nær ved å begå selvmord. Da hun forstod at Jehova har personlig interesse for oss, var det til stor trøst for henne. Hun tok imot tilbudet om et bibelstudium og fikk dermed hjelp til å bli kjent med Jehova som en virkelig person som er interessert i hennes ve og vel. Dette gjorde dypt inntrykk på henne og motiverte henne til å gjøre forandringer i livet sitt og innvie seg til Gud. Det gav også Svetlana den selvrespekt hun trengte for å holde ut trass i sine problemer og få et positivt syn på livet. Hun sier nå: «Jeg er overbevist om at Jehova aldri vil forlate meg. Jeg har erfart at det som står i 1. Peter 5: 7, er sant. Der sies det: ’[Kast] all deres bekymring på ham [Jehova], for han har omsorg for dere.’»

Det håp Bibelen gir, bringer trøst

En spesiell måte Gud gir trøst på, er gjennom sitt skrevne Ord, som inneholder et vidunderlig håp for framtiden. Apostelen Paulus skrev: «Alt det som før ble skrevet, ble skrevet til vår opplæring, for at vi ved vår utholdenhet og ved trøsten fra Skriftene skulle ha håp.» (Romerne 15: 4) Paulus gjorde det klart at det er en sammenheng mellom det å ha et virkelig håp og det å finne trøst, da han skrev: «Måtte . . . Gud, vår Far, som har elsket oss og ved ufortjent godhet har gitt evig trøst og et godt håp, trøste deres hjerter og gjøre dere faste i enhver god gjerning og ethvert godt ord.» (2. Tessaloniker 2: 16, 17) Dette ’gode håpet’ innbefatter utsiktene til å oppnå et fullkomment, lykkelig og evig liv på en paradisisk jord. — 2. Peter 3: 13.

Et slikt sikkert og strålende håp oppmuntret Laimonis, som ble omtalt i den forrige artikkelen. Ved å lese Jehovas vitners litteratur, som er basert på Bibelen, gledet han seg over å lære om den nye verden under Guds rike, der han vil bli fullstendig frisk. Han leste følgende strålende løfte i Bibelen angående mirakuløs helbredelse: «Da skal de blindes øyne åpnes, og de døves ører skal lukkes opp. Da skal den halte klatre som en hjort, og den stummes tunge skal rope av glede.» (Jesaja 35: 5, 6) For å oppfylle kravene for å få leve i det paradiset gjorde Laimonis store forandringer. Han sluttet å misbruke alkohol. De forandringer han gjorde, har ikke gått upåaktet hen hos hans naboer og bekjente. Han leder nå flere bibelstudier og forteller andre om det håp og den trøst som Bibelen gir.

Den rolle bønn spiller

Når vi sørger av en eller annen grunn, kan vi finne trøst i å be til Jehova. Det kan lette byrden for oss. Når vi ber, blir vi kanskje trøstet ved at vi husker noe som står i Guds Ord. Den lengste av salmene i Bibelen er som en vakker bønn. Han som skrev den, sang: «Jeg har kommet i hu dine rettslige avgjørelser fra uavgrenset tid, Jehova, og jeg for min del finner trøst.» (Salme 119: 52) I svært vanskelige situasjoner, spesielt når det gjelder et helseproblem, finnes det ofte ikke bare én, altomfattende løsning. Vi vet kanskje ikke akkurat hva mer vi selv kan gjøre. Mange har funnet at når alt som står i menneskelig makt, er blitt gjort, har det å vende seg til Gud i bønn gitt stor trøst og noen ganger uforutsette løsninger. — 1. Korinter 10: 13.

Pat, som i all hast ble brakt til sykehuset, erfarte den trøstende virkning bønn har. Da hun hadde kommet til krefter igjen, sa hun: «Jeg bad til Jehova og forstod virkelig at jeg måtte legge livet mitt i hans hender og stole på at han ville gjøre det som var hans vilje. Hele denne tiden følte jeg meg rolig; jeg erfarte Guds fred, som det står om i Filipperne 4: 6, 7.» Hvor trøstende kan ikke disse versene være for oss alle! Paulus kommer der med denne oppfordringen: «Vær ikke bekymret for noe, men la i alle ting deres anmodninger bli gjort kjent for Gud ved bønn og påkallelse sammen med takksigelse; og Guds fred, som overgår all tanke, skal vokte deres hjerter og deres forstandsevner ved Kristus Jesus.»

Den hellige ånd som en trøster

Kvelden før sin død fortalte Jesus apostlene at han snart skulle forlate dem. Dette gjorde dem urolige og bedrøvet. (Johannes 13: 33, 36; 14: 27—31) Fordi Jesus visste at de fortsatt ville trenge å bli trøstet, gav han dem dette løftet: «Jeg vil anmode Faderen, og han skal gi dere en annen hjelper [trøster, NW, fotnoten], som skal være hos dere for evig.» (Johannes 14: 16) Jesus siktet her til Guds hellige ånd. Noe av det Guds ånd utrettet, var å trøste apostlene under de prøvelsene de gjennomgikk, og styrke dem til å fortsette å gjøre Guds vilje. — Apostlenes gjerninger 4: 31.

Angie, hvis mann var døden nær etter en alvorlig ulykke, klarte å holde motet oppe til tross for all den sorg og smerte som hennes situasjon medførte. Hva var det som hjalp henne? Hun sier: «Uten Jehovas hellige ånds støtte hadde vi ikke klart å gjennomgå det vi gjorde, og fortsatt å være sterke. Jehovas styrke er virkelig blitt tilkjennegitt gjennom våre svakheter, og han har vist seg å være en festning i en vanskelig tid.»

Et trøstende brorskap

Uansett hvilken livssituasjon man er i, eller hvilke smertefulle situasjoner som oppstår, kan man finne trøst i brorskapet innenfor Jehovas menighet. Dette brorskapet gir åndelig støtte og hjelp til dem som er en del av det. Der kan man finne kjærlige, interesserte og trøstende venner som er rede og villig til å hjelpe og trøste andre i vanskelige tider. — 2. Korinter 7: 5—7.

Medlemmer av den kristne menighet blir opplært til å «gjøre det som er godt, mot alle, men særlig mot dem som er beslektet med [dem] i troen». (Galaterne 6: 10) Den undervisning de får ut fra Bibelen, tilskynder dem til å vise broderkjærlighet og ha inderlig hengivenhet for hverandre. (Romerne 12: 10; 1. Peter 3: 8) Åndelige brødre og søstre i menigheten blir tilskyndt til å være vennlige, trøstende og inderlig medfølende. — Efeserne 4: 32.

Joe og Rebecca, som så tragisk mistet sin sønn i døden, fikk en slik trøst og støtte fra medlemmer av den kristne menighet. De sier: «Jehova og hans kjærlige menighet har hjulpet oss gjennom den vanskelige tiden. Vi har mottatt hundrevis av kort, brev og telefonsamtaler. Det har fått oss til å forstå hvor verdifullt brorskapet vårt er. Mens vi ennå var lamslått etter tragedien, var det mange fra de lokale menighetene som kom og hjalp oss ved å lage mat og gjøre rent i huset.»

Finn trøst!

Når motgangen kommer som et uvær og bekymringene tårner seg opp, er Gud rede til å beskytte og trøste. En av salmene beskriver ham som en som tilveiebringer et tilfluktssted: «Med sine svingfjær skal han sperre adgangen til deg, og under hans vinger skal du søke tilflukt.» (Salme 91: 4) Illustrasjonen her leder tankene hen på en ørn. Vi ser for oss en fugl som værer fare og så brer ut vingene for å beskytte ungene sine. I større forstand er Jehova en som virkelig beskytter alle som tar sin tilflukt til ham. — Salme 7: 1.

Hvis du ønsker å lære mer om Gud, om hans personlighet, hans hensikter og hans evne til å trøste, vil vi oppfordre deg til å studere hans Ord. Jehovas vitner vil mer enn gjerne hjelpe deg med det. Ja, du kan også finne trøst i Jehovas styrke!

[Bilde på side 7]

Det håpet Bibelen gir for framtiden, kan bringe trøst