Hopp til innhold

Hopp til innholdsfortegnelse

Hvorfor vi er her

Hvorfor vi er her

Hvorfor vi er her

BIBELEN viser at Skaperen, Jehova Gud, alltid har en hensikt med det han gjør. Tenk for eksempel på vannets kretsløp, som han har skapt for å gjøre livet på jorden mulig. Bibelen beskriver det på denne poetiske, men presise måten: «Alle vinterbekkene renner ut i havet, men havet blir ikke fullt. Til det sted hvor vinterbekkene renner ut, dit vender de tilbake for atter å renne ut.» — Forkynneren 1: 7.

Bibelen sammenligner Guds løfters pålitelighet med vannets kretsløp, som blir beskrevet ovenfor. I dag vet vi at solenergi får vannet til å fordampe fra hav, elver og innsjøer, og at det senere faller ned på jorden som nedbør. Jehova refererer til dette kretsløpet og sier: «Slik skal mitt ord, som går ut av min munn, vise seg å være. Det skal ikke vende tilbake til meg med uforrettet sak, men det skal i sannhet gjøre det som jeg har funnet behag i, og det skal ha sikker framgang i det som jeg har sendt det til.» — Jesaja 55: 10, 11.

Rent vann fra skyene vender tilbake til jorden for å gjøre livet på den mulig. På lignende måte kan ’det ord som går ut av Guds munn’, gjøre vårt åndelige liv mulig. Det er slik som Jesus Kristus selv sa: «Mennesket skal leve, ikke av brød alene, men av hver uttalelse som kommer fra Jehovas munn.» — Matteus 4: 4.

Det at vi tar til oss åndelig føde fra Gud, gjør det mulig for oss å innrette vårt liv i samsvar med hans hensikt. Men før vi kan gjøre det, må vi forstå hva Guds vilje er. For eksempel: Hvorfor skapte Gud jorden? Og hvordan blir vi berørt av hans hensikt med den? La oss se nærmere på det.

Guds hensikt med jorden

Ettersom Gud ønsker det beste for menneskene, satte han den første mann og kvinne, Adam og Eva, i Eden, en paradisisk hage. Så gav han dem i oppdrag å få barn. Han sa: «Vær fruktbare og bli mange og fyll jorden og legg den under dere, og rå over havets fisk og himlenes flygende skapninger og hver levende skapning som beveger seg på jorden.» — 1. Mosebok 1: 26—28; 2: 8, 9, 15.

Hvilken slutning kan vi trekke av det de her fikk beskjed om å gjøre? Er det ikke tydelig at Gud ville at hele jorden skulle bli et paradisisk hjem for menneskene? Hans Ord sier: «Himlene — himlene tilhører Jehova, men jorden har han gitt til menneskesønnene.» — Salme 115: 16.

Men for at menneskene skulle få oppleve oppfyllelsen av Guds hensikt og få leve evig på jorden, måtte de ære Jehova ved å adlyde ham. Gjorde Adam det? Nei, han syndet ved å være ulydig mot Gud. Hva førte det til? Alle Adams etterkommere, oss innbefattet, har arvet synd og død, akkurat som Bibelen sier: «Synden kom inn i verden ved ett menneske, og døden ved synden, og døden . . . spredte seg til alle mennesker fordi de alle hadde syndet.» — Romerne 5: 12.

Som følge av dette dør alle mennesker, og jorden er ennå ikke blitt et paradis. Betyr det at Guds hensikt med jorden er blitt forandret?

Nei, for husk at Gud sa: «Mitt ord, som går ut av min munn, . . . skal ikke vende tilbake til meg med uforrettet sak», men «det skal ha sikker framgang i det som jeg har sendt det til». Gud har dessuten lovt: «Alt som behager meg, skal jeg gjøre.» (Jesaja 45: 18; 46: 10; 55: 11) Og det som behager Gud, er at jorden skal bli et paradis som vil være bebodd av mennesker som tjener ham for evig under lykkelige forhold. Det var det som var hans opprinnelige hensikt. — Salme 37: 29; Jesaja 35: 5, 6; 65: 21—24; Åpenbaringen 21: 3, 4.

Guds hensikt blir gjennomført — hvordan?

Jehovas uovertrufne visdom og kjærlighet kommer til uttrykk ved at han har gjort det mulig for mennesker å bli befridd for sin nedarvede synd og syndens følger — ufullkommenhet og til slutt død. Dette gjorde han ved å sørge for at det ble født en sønn som var uten den synd som alle andre har arvet fra det første menneske, Adam. Dette tiltaket blir omtalt som en gjenløsning, eller en løsepenge, som ble tilveiebrakt for at mennesker som er verdige til det, skal kunne oppnå evig liv. (Matteus 20: 28; Efeserne 1: 7; 1. Timoteus 2: 5, 6) Hvordan ble løsepengen skaffet til veie?

Jehovas engel Gabriel kunngjorde for en jomfru som het Maria, at hun på mirakuløst vis skulle bli gravid og føde en sønn, og han fortalte henne hvordan dette skulle kunne skje til tross for at hun ’ikke hadde hatt omgang med en mann’. Ved hjelp av et mirakel overførte Gud sin førstefødte Sønns liv fra hans stilling i himmelen til en eggcelle i Marias morsliv. Hun ble på den måten gravid ved Guds hellige ånd. — Lukas 1: 26—35.

Ni måneder senere ble Jesus født som et fullkomment menneske, som kunne sammenlignes med det første menneske, Adam. Med tiden kunne han gi sitt fullkomne liv som et offer. På den måten fungerte Jesus som ’den andre Adam’ og la grunnlaget for at alle som var trofaste mot Gud, skulle bli gjenløst fra synd og død. — 1. Korinter 15: 45, 47.

Det at Gud har vist oss så stor kjærlighet, bør virkelig motivere oss til å elske ham! Som Bibelen sier: «Gud elsket verden så høyt at han gav sin enbårne Sønn, for at enhver som viser tro på ham, ikke skal bli tilintetgjort, men ha evig liv.» (Johannes 3: 16) Spørsmålet er: Hvordan reagerer vi på Guds kjærlighet? Bør vi ikke være takknemlige for den gaven han har gitt oss? La oss se på noen eksempler på noen som har vært det.

Et meningsfylt liv

Denise, som ble omtalt i den foregående artikkelen, erfarte at det å gi Gud ære ved å rette seg etter hans lover og forskrifter gav hennes liv mål og mening. Hun sier: «Jeg lærte ut fra Bibelen at Gud i tillegg til å ha en langsiktig hensikt med menneskene også har gitt dem som tilber ham, et spesielt arbeid å utføre. Jeg kan ikke tenke meg noe mer tilfredsstillende enn å bruke den frie vilje han har gitt meg, til å gi ham ære og pris ved å leve i samsvar med hans hensikt.»

Vi kan på samme måte lære hva som er Guds vilje, og så handle i samsvar med den. Vi må riktignok ha full forståelse av hva gjenløsningsofferet innebærer — at det vil gjøre det mulig for oss å oppnå fullkommenhet i en rettferdig, ny verden. Men i mellomtiden er det svært viktig at vi sørger for at vi får dekket det åndelige behov som Gud har nedlagt i oss alle.

Dave, som ble omtalt i den første artikkelen i denne artikkelserien, er et eksempel på en som fikk dekket sitt åndelige behov. Han fikk svar på spørsmålene sine om meningen med livet. «Når jeg tenker tilbake,» sier han, «ser jeg på livet mitt før jeg lærte Guds hensikt å kjenne, som et eneste meningsløst strev. Jeg var ikke klar over det den gangen, men den tomheten jeg følte, var egentlig en følge av at jeg ikke fikk dekket mitt åndelige behov. Jeg føler det aldri slik nå. Jeg vet hvorfor jeg er her, og hvordan jeg bør bruke livet mitt.»

Ja, Guds syn på hva som er meningen med livet, kommer til uttrykk i Bibelen og er til forskjell fra ufullkomne menneskers tanker virkelig tilfredsstillende. Vi er her fordi Jehova hadde en hensikt med å skape oss — vi skulle prise hans navn, ha et godt forhold til ham og på den måten få dekket vårt åndelige behov. Både nå og i all evighet kan vi si som salmisten: «Lykkelig er det folk hvis Gud er Jehova!» — Salme 144: 15.

[Ramme/bilde på side 8]

LIDELSENS PROBLEM

Lidelse er blitt omtalt som noe av det som gjør det vanskeligst å forstå hvorfor vi er her. Viktor Frankl har skrevet: «Hvis det i det hele tatt finnes en mening med livet, så må det være en mening med lidelsen. Lidelsen er uløselig knyttet til livet, akkurat som skjebnen og døden.»

Bibelen forteller hva som er årsaken til lidelse og død. Gud er ikke ansvarlig for dette. Lidelse og død er en følge av at det første menneskepar traff den katastrofale beslutning å stake ut sin kurs i livet uavhengig av Skaperen. Alle deres etterkommere har arvet deres tilbøyelighet til å synde, og det er den viktigste grunnen til menneskenes lidelser.

Det å forstå hvorfor vi er her, løser ikke alle livets problemer, men det gir oss et grunnlag for å kunne takle dem. Vi får også et håp for framtiden — en tid da Gud skal sørge for at lidelse og død vil være fjernet for bestandig.

[Illustrasjon/bilde på side 7]

Bibelen sammenligner Guds løfters pålitelighet med vannets forunderlige kretsløp

[Illustrasjon]

(Se den trykte publikasjonen)

Regn

Fordampning

Fordampning

Innsjøer, elver

Havet

[Bilde på sidene 8 og 9]

Hvordan kan vi være sikker på at jorden med tiden vil bli et paradis som er fylt med lykkelige, sunne og friske mennesker?

[Bilde på side 9]

’Jeg kan ikke tenke meg noe mer tilfredsstillende enn å bruke min frie vilje til å tjene Gud.’ — Denise