Gå direkt till innehållet

Gå direkt till innehållsförteckningen

Tålamod – Håll ut med en positiv inställning

Tålamod – Håll ut med en positiv inställning

DET är viktigare än någonsin att ha tålamod, eftersom vi lever i ”de sista dagarna”. (2 Tim. 3:1–5) De flesta runt omkring oss har inget tålamod. Många är själviska, omöjliga att komma överens med och saknar självbehärskning. Vi kan behöva granska oss själva och fundera på de här frågorna: ”Har jag smittats och blivit likadan? Vad innebär det egentligen att ha tålamod? Hur kan den här egenskapen bli en del av min personlighet?”

VAD ÄR TÅLAMOD?

Enligt Bibeln innebär tålamod mer än att bara bita ihop. Det handlar om att stå ut med en jobbig situation och samtidigt behålla en positiv inställning. Då tänker man inte bara på sig själv, utan också på andra, inklusive den som kanske har sårat eller irriterat en. Man vägrar ge upp hoppet om att relationen ska bli bättre. Det är inte så konstigt att Bibeln säger att tålamod bottnar i kärlek. * (1 Kor. 13:4) Tålamod är också en del av andens frukt. (Gal. 5:22, 23) Så vad behöver vi göra för att kunna visa tålamod?

HUR FÅR MAN MER TÅLAMOD?

Vi måste be om Jehovas ande för att bli mer tålmodiga. Han lovar att ge sin ande till dem som litar på honom. (Luk. 11:13) Det är en mäktig kraft, men vi måste ändå göra vår del och handla enligt våra böner. (Ps. 86:10, 11) Det innebär att vi försöker visa tålamod varje dag och gör den egenskapen till en del av vår personlighet. Men ibland misslyckas vi naturligtvis. Finns det något mer som kan hjälpa oss?

Vi kan studera Jesus exempel och försöka ta efter honom. I samband med att Paulus beskrev ”den nya personligheten”, där tålamod ingår, sa han: ”Låt också Kristus frid styra era hjärtan.” (Kol. 3:10, 12, 15) Det innebär att vi precis som Jesus litar på att Jehova kommer att rätta till saker när det är tid för det. Om vi gör det kommer vi att kunna hålla ut och ha tålamod, oavsett vad som händer omkring oss. (Joh. 14:27; 16:33)

Vi längtar alla efter den nya världen och vill helst att den ska vara här nu. Men när vi tänker på vilket tålamod Jehova har haft hjälper det oss att ha tålamod. Bibeln försäkrar oss: ”Jehova är inte sen med att uppfylla sitt löfte, som en del tycker, utan han är tålmodig mot er. Han vill ju inte att någon ska drabbas av förintelse, utan vill att alla ska få möjlighet att ändra sig.” (2 Petr. 3:9) Vi kan bli bättre på att visa tålamod mot andra genom att stanna upp och tänka på vilket tålamod Jehova har haft med oss. (Rom. 2:4) I vilka situationer är det viktigt att vi har tålamod?

SITUATIONER SOM KRÄVER TÅLAMOD

Vi hamnar dagligen i situationer som prövar vårt tålamod. Man kan till exempel behöva ha tålamod för att inte avbryta andra i ett samtal om man tycker att man har något viktigt att säga. (Jak. 1:19) Ibland kanske vi stör oss på andras egenheter. Men i stället för att tappa tålamodet kan vi påminna oss om hur Jehova och Jesus reagerar på våra svagheter. De zoomar inte in på våra dåliga sidor, utan väljer att se de goda sidorna och ger oss en chans att utvecklas. (1 Tim. 1:16; 1 Petr. 3:12)

En annan situation som kräver tålamod är om någon påstår att vi sagt eller gjort något fel. Spontant kanske vi känner oss kränkta och vill försvara oss. Men Bibeln rekommenderar en annan reaktion. Den säger: ”Bättre vara tålmodig än stolt. Var inte lättstött, för det är bara dårar som är lättstötta.” (Pred. 7:8, 9) Så även om anklagelsen är helt uppåt väggarna måste vi försöka väga våra ord. Det var så Jesus gjorde när han blev orättvist anklagad. (Matt. 11:19)

Föräldrar behöver ha extra mycket tålamod när de ser brister hos sina barn och försöker hjälpa dem att gå framåt. Vi kan ta ett exempel. Mattias är nu betelit i Skandinavien. När han var i tonåren blev han mobbad i skolan för att han var ett vittne. Hans föräldrar visste inte om det till en början, men de fick hantera konsekvenserna av det som hände. Mattias började ifrågasätta sanningen. Hans pappa, Gillis, säger att det krävdes mycket tålamod under den här tiden. Mattias ställde frågor som: ”Vem är Gud? Är Bibeln verkligen Guds ord? Hur kan vi veta att det verkligen är Gud som vill att vi ska göra det ena eller det andra?” Han kunde också säga: ”Ingen ska väl lägga sig i om jag inte känner och tror som ni?”

Gillis säger: ”Ibland kom de här frågorna när han var arg. Han var inte arg på sin mamma eller mig, utan på sanningen. Han tyckte att det var den som gjorde livet svårt för honom.” Hur hanterade Gillis den här situationen? ”Vi kunde sitta och prata i timmar. För det mesta lyssnade jag bara och ställde någon fråga emellanåt för att försäkra mig om att jag förstod honom. Och ibland när jag hade förklarat något bad jag Mattias tänka över det och så kunde vi prata om det lite längre fram. Men andra gånger var det jag som behövde några dagar för att tänka igenom något som han hade sagt. Tack vare de här pratstunderna förstod Mattias sakta men säkert läran om lösen och att Jehova älskar oss och har rätt att styra över oss. Det tog tid och var inte alltid så lätt, men till slut växte kärleken till Jehova i hans hjärta. Min fru och jag är så glada att vi lyckades ha tålamod under hans tonårstid. Det lönade sig verkligen, och vi nådde fram till honom.”

Gillis och hans fru hade stort tålamod när de försökte hjälpa Mattias, och samtidigt förtröstade de på Jehova. Gillis säger: ”Jag talade ofta om för Mattias att hans mamma och jag älskade honom. Jag sa att det fick oss att be att Jehova skulle hjälpa honom att ta till sig sanningarna i Bibeln.” De är verkligen tacksamma för att de hade tålamod och inte gav upp!

En annan situation som kräver tålamod är när vi vårdar en sjuk släkting eller vän. Det är något som Ellen, som också bor i Skandinavien, får kämpa med. *

För omkring åtta år sedan fick Ellens man två slaganfall. Det ledde till hjärnskador, och han kan inte längre känna medkänsla, glädje eller sorg. Det är en påfrestande situation. Ellen säger: ”Det har krävts mycket tålamod och många böner.” Hon fortsätter: ”Jag har en favoritvers i Bibeln som tröstar mig. Det är Filipperna 4:13, där det står: ’Allt har jag styrka till tack vare honom som ger mig kraft.’” Jehova har gett henne kraft och stöd så att hon har kunnat visa tålamod i den här svåra situationen. (Ps. 62:5, 6)

EFTERLIKNA JEHOVA

Det bästa exemplet på att visa tålamod är såklart Jehova. (2 Petr. 3:15) Bibeln innehåller många berättelser som visar Jehovas stora tålamod. (Neh. 9:30; Jes. 30:18) Hur reagerade Jehova till exempel när Abraham ifrågasatte hans beslut att förstöra Sodom? Vi läser att Jehova lät Abraham prata utan att avbryta. Han lyssnade tålmodigt på Abrahams alla frågor och funderingar. Sedan bekräftade Jehova att han hade förstått hans oro och försäkrade honom om att han inte skulle förstöra staden om det så bara fanns tio rättfärdiga där. (1 Mos. 18:22–33) Jehova lyssnar alltid tålmodigt och överreagerar aldrig. Vilket fint exempel!

Tålamod är en viktig del av den nya personligheten, som alla kristna måste ta på sig. Om vi anstränger oss för att bli bättre på att visa tålamod upphöjer vi vår Far, som är tålmodig och omtänksam. Och då kommer vi att vara bland ”dem som tack vare sin tro och sitt tålamod ärver löftena”. (Hebr. 6:10–12)

^ § 4 Kärlek var den första egenskapen som behandlades i den här serien i nio delar om andens frukt.

^ § 15 Namnet är ändrat.