Gå direkt till innehållet

Gå direkt till innehållsförteckningen

Gud kommer snart att ta bort allt lidande

Gud kommer snart att ta bort allt lidande

”Jehova, hur länge ska jag ropa på hjälp utan att du hör? Hur länge ska jag be om hjälp undan våldet utan att du ingriper?” (Habackuk 1:2, 3) Det här sa Habackuk, en man som Gud älskade. Visade de orden att han hade tappat tron? Absolut inte. Gud försäkrade honom om att han skulle ta bort lidandet och att han hade en tidsplan för det. (Habackuk 2:2, 3)

När man själv eller någon i ens närhet har det svårt är det lätt att känna att Gud borde ha ingripit för länge sedan. Ändå säger Bibeln så här: ”Jehova är inte sen med att uppfylla sitt löfte, som en del tycker, utan han är tålmodig mot er. Han vill ju inte att någon ska drabbas av förintelse, utan vill att alla ska få möjlighet att ändra sig.” (2 Petrus 3:9)

NÄR KOMMER GUD ATT INGRIPA?

Snart! Jesus förutsade att en specifik generation skulle få uppleva en kombination av händelser i världen som skulle visa att slutet var nära. (Matteus 24:3–42) Alla de olika delarna i Jesus förutsägelse uppfylls nu, så det betyder att Gud kommer att ingripa väldigt snart! *

Men kan Gud verkligen ta bort allt lidande? Ja, och det Jesus gjorde med hjälp av Guds kraft när han var på jorden bevisar det. Tänk på följande exempel:

Naturkatastrofer: Jesus och hans lärjungar var ute i en båt på Galileiska sjön när det plötsligt blåste upp till storm. Båten höll på att sjunka. Men det som hände sedan visar att Jesus och Gud har kontroll över naturkrafterna. (Kolosserna 1:15, 16) ”Tig! Var tyst!” sa Jesus. Och ”vinden lade sig, och det blev helt stilla”. (Markus 4:35–39)

Sjukdomar: Jesus var känd för att kunna bota alla slags sjukdomar. Blinda, rörelsehindrade, epileptiker och spetälska kom till honom och blev friska. Han ”botade alla som var sjuka”. (Matteus 4:23, 24; 8:16; 11:2–5)

Matbrist: Med Guds hjälp kunde Jesus få väldigt lite mat att räcka till väldigt många. Bibeln berättar om två tillfällen när Jesus såg till att tusentals människor kunde äta sig mätta. (Matteus 14:14–21; 15:32–38)

Döden: Bibeln berättar om tre olika tillfällen när Jesus uppväckte människor. En av dem som han uppväckte hade till och med varit död i fyra dagar. Det är ett bevis för att Gud har makt över döden. (Markus 5:35–42; Lukas 7:11–16; Johannes 11:3–44)

^ § 5 För mer information om den här tiden, se lektion 32 i boken Ett hopp om en ljus framtid, utgiven av Jehovas vittnen. Du kan ladda ner den gratis på jw.org.