Gå direkt till innehållet

Gå direkt till innehållsförteckningen

Går det att finna frid i en orolig värld?

Går det att finna frid i en orolig värld?

Går det att finna frid i en orolig värld?

KÄNNER du frid och ro? För många är svaret ett klart nej. De lever i områden som hemsöks av krig, politisk oro, etniskt våld eller terrorism. Även om du inte har behövt uppleva sådana hemskheter, kanske din frid störs av brottslighet, trakasserier och konflikter med arbetskamrater eller grannar. För många är också hemmets vrå mer som en krigszon än en fridfull oas.

Många människor söker inre frid. De vänder sig kanske till religionen, meditationskurser eller yogagrupper. Andra hoppas finna frid i naturen. De reser på semestrar, vandrar i bergen eller i andra vildmarksområden eller besöker kurorter. Även om de tycks finna viss inre frid, inser de kanske snart att den är ytlig och kortlivad.

Var kan man då finna verklig frid? Vår Skapare, Jehova Gud, är själva källan till frid. Varför det? Därför att han är ”den Gud som ger frid”. (Romarna 15:33) Snart kommer hans kungarike att ta över styret, och då kommer det att vara ”fred i överflöd”. (Psalm 72:7; Matteus 6:9, 10) Den här freden kommer inte att bygga på någon bräcklig fredsöverenskommelse. Sådana överenskommelser leder sällan till något mer än tillfällig vapenvila. Den fred som Gud inför kommer att ta bort allt som orsakar krig och stridigheter. Ingen kommer ens att lära sig att föra krig. (Psalm 46:8, 9) Då kommer alla äntligen att få uppleva verklig fred och frid!

Hur underbart det här hoppet än är längtar du kanske efter att få uppleva ett visst mått av frid redan nu. Går det att finna en inre frid som gör det lättare att orka vidare i de här orosfyllda tiderna? Ja, det gör det. Och lyckligtvis visar Bibeln hur man kan få sådan frid. Vi ska nu se vad Bibeln ger oss för vägledning i aposteln Paulus brev till filipperna, kapitel 4. Ta gärna fram din egen bibel och läs verserna 4–13 i det kapitlet.

”Guds frid”

I vers 7 läser vi: ”Guds frid, som övergår allt förstånd, skall skydda era hjärtan och era sinnen med hjälp av Kristus Jesus.” Sådan frid kommer inte bara för att vi mediterar eller försöker förbättra vår personlighet. Nej, den kommer från Gud. Den är så kraftfull att den ”övergår allt förstånd”. Ja, den överstiger all vår ängslan och oro, vår begränsade kunskap och vårt ibland felaktiga tänkesätt. Vi kanske inte ser någon utväg ur våra problem, men Guds frid fyller oss med hopp. Vi litar fullt och fast på att alla våra problem en dag kommer att vara borta.

Är det verkligen möjligt? Nej, inte för människor, men för Gud. För honom ”är nämligen allting möjligt”. (Markus 10:27) När vi har tro och förtröstan på Gud hjälper det oss att styra våra tankar så att vi inte blir utom oss av oro. Tänk dig en liten pojke som har kommit bort från sin mamma i ett stort varuhus. Han vet att om han bara hittar sin mamma så kommer allt att bli bra igen. När han väl hittar henne tar hon honom i sina armar och lugnar och tröstar honom. På liknande sätt kan vi vara övertygade om att Gud så att säga kommer att ta oss i sina armar. Han kommer att lugna och trösta oss och till slut jaga bort all vår ängslan och oro.

Många som tillber Jehova har känt ”Guds frid” under de allra svåraste prövningar. En av dem är Nadine, som förlorade sitt ofödda barn. Hon berättar: ”Jag hade svårt att tala om mina känslor och försökte alltid bita ihop. Men inuti var jag helt förkrossad. Nästan varje dag öppnade jag mitt hjärta för Jehova i bön och bad honom om hjälp. Och jag fick känna bönens kraft, för när jag mådde som sämst och tänkte ’jag orkar inte längre’ kom en inre frid och ro över mig. Jag kände mig lugn och trygg.”

Den skyddar ditt hjärta och sinne

Låt oss gå tillbaka till Filipperna 4:7. Där sägs det att Guds frid ska skydda våra hjärtan och sinnen. Guds frid är som en vaktpost som skyddar våra hjärtan, så att materialistiska tankar, onödiga bekymmer och ogudaktiga värderingar inte kommer in. Vi kan ta ett exempel.

Många människor i den här orosfyllda världen tror att de behöver stora ekonomiska tillgångar för att bli lyckliga och trygga. På inrådan av experter kanske de investerar en del av sina besparingar i aktier och andra värdepapper. Gör det att de känner verklig frid? Inte nödvändigtvis. De kanske med oro följer börskurserna varje dag och undrar om de ska behålla sina aktier eller sälja dem eller om det är läge att köpa fler. När kurserna sedan faller kanske de grips av panik. Bibeln fördömer visserligen inte att man gör investeringar men säger insiktsfullt: ”Den som älskar silver blir inte mätt på silver, och den som älskar rikedom blir inte mätt på inkomster. Också detta är tomhet. Ljuvlig är sömnen för den som tjänar, oavsett om han har litet eller mycket att äta, men den rikes överflöd tillåter honom inte att sova.” (Predikaren 5:10, 12)

I slutet av Filipperna 4:7 sägs det att Guds frid skyddar våra hjärtan och sinnen ”med hjälp av Kristus Jesus”. Vilket samband finns det mellan Kristus Jesus och Guds frid? Det är genom Jesus som Gud förverkligar sina avsikter. Jesus gav sitt liv för att vi skulle kunna bli befriade från synd och död. (Johannes 3:16) Han har också blivit insatt som kung i Guds rike. När vi förstår Jesu viktiga uppgift kan det göra mycket för att vi ska känna frid i hjärtat och sinnet. Hur då?

Om vi uppriktigt ångrar våra synder och ber om förlåtelse på grundval av Jesu lösenoffer kommer Gud att ge oss förlåtelse, och det bidrar till att vi känner frid i sinnet och hjärtat. (Apostlagärningarna 3:19) När vi inser att vi inte kan njuta av livet fullt ut förrän under Kristi rike, försöker vi inte desperat få ut allt som går av det här livet. (1 Timoteus 6:19) Vi är naturligtvis inte förskonade från alla bekymmer och problem, men vi finner tröst i det tillförlitliga hopp som Bibeln ger och vet att det bästa livet ännu ligger framför oss.

Hur du kan få Guds frid

Hur kan man då få Guds frid? Vi får några ledtrådar i Filipperna 4:4, 5, där det står: ”Gläd er alltid i Herren. På nytt vill jag säga: Gläd er! Låt er resonlighet bli känd för alla människor. Herren är nära.” När Paulus skrev de här orden satt han på felaktiga grunder fängslad i Rom. (Filipperna 1:13) Men i stället för att klaga över den orättvisa behandlingen uppmuntrade han sina medtroende att alltid glädja sig i Herren. Det är tydligt att hans glädje hade fördjupats, inte på grund av omständigheterna, utan därför att han hade ett gott förhållande till Gud. Också vi behöver lära oss att finna glädje i att tjäna Gud, oavsett vilka omständigheter vi har. Ju bättre vi lär känna Jehova och ju mera helt och fullt vi gör hans vilja, desto större glädje kommer vi att finna i att tjäna honom. Det i sin tur kommer att ge oss tillfredsställelse och inre frid.

Vi uppmuntras också att vara resonliga. Om vi strävar efter att vara resonliga kommer vi inte att förvänta mer av oss själva än vi kan klara av. Vi vet att vi inte är fullkomliga och att vi inte kan vara bäst på allting. Så varför ligga sömnlös och oroa sig för hur man ska kunna göra saker och ting perfekt, eller åtminstone bättre än alla andra? Vi förväntar inte heller att andra ska vara fullkomliga. Vi kan därför bevara lugnet när någon gör eller säger något som irriterar oss. Det grekiska ord i grundtexten som har översatts med ”resonlighet” kan också återges med ”eftergivenhet”. Om vi ger efter i frågor som har med tycke och smak att göra, kan vi undvika gräl och tvister som sällan leder någon vart men som kan fördärva våra fridsamma relationer till andra och under en tid ta ifrån oss vår inre frid.

Hur passar då nästa uttalande i Filipperna 4:5, ”Herren är nära”, in i sammanhanget? Gud kommer snart att ersätta den här gamla världsordningen med en ny världsordning som hans kungarike ska styra över. Men redan nu är han nära alla som närmar sig honom. (Apostlagärningarna 17:27; Jakob 4:8) Vetskapen om detta ger oss glädje och hjälper oss att vara resonliga. Och som det framkommer i vers 6 hjälper det oss också att inte bekymra oss över de problem vi kan ha nu eller som vi kan få i framtiden.

När vi läser verserna 6 och 7 inser vi att Guds frid kommer som en direkt följd av bön. En del menar att bönen inte är något annat än en form av meditation och att vilken typ av bön som helst kan göra att man känner ett inre lugn. Men det Bibeln talar om är ett djupt och innerligt kommunicerande med Jehova. Det är ett kommunicerande som är lika förtroligt som när en pojke talar med en kärleksfull förälder om vad som gör honom glad och vad som oroar honom. Visst känns det tryggt att veta att vi kan vända oss till Gud och tala om allt! Oavsett vad som upptar våra tankar eller ligger förborgat i vårt hjärta, kan vi anförtro oss åt vår himmelske Fader.

I vers 8 uppmuntras vi att tänka på sådant som är positivt. Men det räcker inte med att bara tänka positivt. Som det förklaras i vers 9 behöver vi också handla i enlighet med de fina råd som Bibeln ger. Då kan vi ha ett rent samvete. Det är som det sägs i ordspråket: Ett gott samvete är den bästa huvudkudden!

Ja, det går att finna inre frid. Den kommer från Jehova Gud, och han ger den åt alla som närmar sig honom och vill följa hans vägledning. Genom att studera hans ord, Bibeln, kan du lära känna hans tankar. Det är kanske inte alltid så lätt att följa hans anvisningar. Men det är värt all ansträngning, för ”fridens Gud” ska då vara med dig. (Filipperna 4:9)

[Infälld text på sidan 10]

”Guds frid ... skall skydda era hjärtan.” FILIPPERNA 4:7

[Infälld text på sidan 12]

Visst känns det tryggt att veta att vi kan tala med Gud om allt!