Gå direkt till innehållet

Gå direkt till innehållsförteckningen

Bibeln förändrade deras liv

Bibeln förändrade deras liv

Bibeln förändrade deras liv

Hur kommer det sig att en kvinna som hade förlorat all tro på religion nu lägger ner mycket tid på att undervisa andra om Gud? Vad motiverade en man som älskade kampsport att göra en helomvändning i livet? Hur kunde en alkohol- och drogmissbrukare som slogs på gatorna klara av att ändra livsstil? Läs vad de själva har att säga.

PERSONBESKRIVNING

NAMN: PENELOPE TOPLICESCU

ÅLDER: 40

LAND: AUSTRALIEN

BAKGRUND: BESVIKEN PÅ RELIGION

MITT FÖRFLUTNA: Jag föddes i Sydney i Australien, men jag var bara två år när vår familj flyttade till Nya Guinea. Vi bodde nästan två år i Rabaul och sedan åtta år på ön Bougainville. På den tiden fanns det ingen tv i Nya Guinea, så när min bror och jag växte upp var vi mycket utomhus – vi badade, snorklade och tältade.

Som tioåring började jag intressera mig för religion. Eftersom mamma var katolik föreslog hon att jag skulle vara med i en bibelstudiegrupp som leddes av en nunna som bodde i vårt område. Jag döptes som katolik när jag var tio år.

Men när vi flyttat tillbaka till Australien och jag hade kommit upp i tonåren började jag tvivla på min religiösa övertygelse. Under min tid i high school läste jag historia, och min pappa och jag hade långa samtal om religionernas ursprung och om det vi ansåg vara myter och legender i Bibeln. Till slut övergav jag katolicismen.

Mina föräldrar flyttade isär när jag var 16. Mamma hade det jobbigt under den här tiden, och jag flyttade så småningom till pappa och hans sambo. Min bror stannade kvar hos mamma, och de flyttade till en annan delstat. Jag kände mig väldigt ensam. Det tog två år innan mitt förhållande till mamma blev bra igen. Jag började dricka, använda droger och festa. Jag hoppade av skolan och fick ett jobb. Flera år av mitt liv gick förlorade på grund av min dåliga livsstil.

När jag blev 25 började jag tänka på Bibeln igen. Jag fick ett nytt jobb och träffade Liene, en trevlig tjej som alltid var korrekt mot sin chef, trots att han var fruktansvärt oförskämd mot henne. När jag frågade varför hon inte gav igen, berättade hon att hon studerade Bibeln med Jehovas vittnen och försökte tillämpa Bibelns principer i sitt liv. Liene erbjöd sig att studera Bibeln med mig. Jag missuppfattade henne och trodde att jag kunde få lära mig allt hon visste om Bibeln på bara en timme. Den kvällen fick Liene ägna tre timmar åt att besvara mina frågor om Bibeln. Jag blev imponerad av att hon hela tiden använde Bibeln när hon svarade.

Jag minns hur jag körde hem den kvällen och kände mig arg på Gud för att han inte hade låtit mig lära känna sanningen om honom tidigare. Jag visste att Jehovas vittnen levde ett moraliskt rent liv och tänkte att det var alldeles för sent för mig att ändra på mina vanor. Jag tänkte också att jag aldrig skulle kunna gå från dörr till dörr och predika som vittnena gjorde. Jag fortsatte studera med dem, men nu gjorde jag det för att hitta fel i deras läror, så att jag med gott samvete skulle kunna bryta kontakten med dem. En dag insåg jag att jag inte skulle hitta någon sådan enkel utväg.

HUR BIBELN FÖRÄNDRADE MITT LIV: Ju mer jag lärde mig om Bibelns moralnormer, desto mer plågade mitt samvete mig. För att få ett bättre samvete slutade jag med droger. Men sedan flyttade jag utomlands ett tag och började festa och dricka igen. Det verkade som om jag halkade tillbaka till mitt gamla liv igen varje gång jag försökte leva efter Bibelns principer. Jag skämdes och bad till Jehova, men mådde ändå dåligt.

Det var till hjälp för mig att läsa om kung David och Batseba och hur barmhärtigt Jehova behandlade dem. David erkände modigt sin synd när han fick råd, utan att försöka försvara det han gjort. Och han tog ödmjukt emot den tillrättavisning han fick. (2 Samuelsboken 12:1–13) Varje gång jag misslyckades tänkte jag på den berättelsen, och då blev det lättare att be Jehova om förlåtelse. I stället för att behöva be om förlåtelse när jag gett efter för en frestelse bestämde jag mig för att be Jehova om hjälp innan det gått så långt, och det gjorde verkligen skillnad.

HUR JAG FÅTT NYTTA AV ATT STUDERA BIBELN: Jag hade alltid haft ett dåligt humör. Men orden i Efesierna 4:29–31 hjälpte mig att förstå hur viktigt det är att undvika ”bitterhet och häftighet och vrede”. När jag lärde mig att bevara lugnet blev det lättare att hålla tungan i styr. Jesu råd att man ska låta sitt ”ja betyda ja” hjälpte mig också att bli mer beslutsam. (Matteus 5:37)

Min mamma var till en början emot att jag hade kontakt med Jehovas vittnen, men längre fram berättade hon att hon var stolt över mig. Hon sade till och med: ”Jag vet att det inte är din uppfostran som har gjort dig till den du är, utan det som du har lärt dig om Jehova.” Det gjorde mig väldigt glad.

Mitt liv känns verkligen meningsfullt nu. Under de senaste nio åren har min man och jag undervisat andra om Bibeln på heltid. Ja, jag går från dörr till dörr och predikar, och nu tycker jag att det är det mest givande arbete jag någonsin haft.

PERSONBESKRIVNING

NAMN: DENIS BUSYGIN

ÅLDER: 30

LAND: RYSSLAND

BAKGRUND: KARATEFANTAST

MITT FÖRFLUTNA: Jag föddes i staden Perm och växte upp i Furmanov, en stad med omkring 40 000 invånare i Ivanovo-området i Ryssland. Furmanov är en charmig stad med många träd som skiftar i gult och rött på hösten. På 1980-talet och 1990-talet ökade brottsligheten i staden. Min familj hade det inte så gott ställt. Mina föräldrar, min lillebror och jag bodde i en liten lägenhet, så det var ganska trångt.

Vid sju års ålder började jag med karate. Jag älskade den sporten, och hela mitt liv kretsade kring den. Jag var på gymmet så mycket jag kunde, och det var där jag hade mina vänner. När jag var 15 fick jag rött bälte i karate, och ett år senare fick jag brunt bälte. Jag ingick i ett karatelag som tävlade runt om i Ryssland och Eurasien. Framtiden såg ljus ut, men när jag var 17 förändrades allt.

Några kompisar och jag begick ett brott och åkte fast. Jag dömdes till två års fängelse. Livet i fängelset var hårt. Men det var där som jag för första gången såg en bibel. Jag läste Första Moseboken, Psalmerna och Nya testamentet. Jag lärde mig till och med bönen Fader vår utantill, och varje kväll innan jag gick och lade mig bad jag den i tron att det på något sätt skulle kunna hjälpa mig.

Jag frigavs år 2000 men visste inte vad jag ville göra med mitt liv och tyckte inte att livet hade någon mening. Jag började missbruka droger. Ungefär vid den här tiden dog min mamma. Hon var den som stod mig närmast, och jag tog det väldigt hårt. Men jag lyckades bli drogfri och började träna igen. Jag flyttade också till staden Ivanovo och fick jobb i en mataffär. Butikschefen var ett Jehovas vittne. Hon förklarade några grundläggande sanningar från Bibeln och ordnade med att ett annat vittne regelbundet studerade Bibeln med mig.

HUR BIBELN FÖRÄNDRADE MITT LIV: När jag fick reda på att det är Guds avsikt att göra jorden till ett paradis blev jag djupt rörd, och jag var beredd att göra det som krävdes av mig för att få vara med där. Jag insåg snart att Jehova Gud har höga normer som han vill att vi ska leva efter. Större delen av mitt liv hade jag bara tänkt på mig själv. Men jag fick veta att Gud vill att vi ska tänka på andra och arbeta på att bli mer omtänksamma och fridsälskande, egenskaper som jag inte hade vid den tiden.

När jag förstod vidden av vad Jehova Gud har gjort för mig – att han till exempel har gett sin Son som ett offer för mina synder – kände jag sådan tacksamhet för Guds kärlek att jag ville förändra mitt liv. Jag lärde mig i Psalm 11:5 att Jehova hatar våld. Därför slutade jag titta på tv-program där våld och hat framställs som något spännande och häftigt. Och fastän det var svårt slutade jag med våldspräglade sporter. Principen i 1 Korinthierna 15:33 hjälpte mig att inse att man påverkas mycket av dem man är tillsammans med. Bara det att jag hade hamnat i fängelse var ett bevis för det. Så jag bestämde mig för att sluta umgås med sådana som höll på med våldspräglade sporter.

HUR JAG FÅTT NYTTA AV ATT STUDERA BIBELN: Genom att umgås med Jehovas vittnen och studera Bibeln har jag fått hjälp att bli en ärlig människa. Orden i Hebréerna 13:5 lärde mig till exempel att det är viktigt att vara förnöjsam och att inte älska pengar. Det rådet har hjälpt mig att låta bli att ljuga och stjäla.

Vänskap har alltid varit något viktigt för mig. Jag har tidigare sett vänskapsförhållanden splittras på grund av snikenhet eller rädsla. Jehovas vittnen är inte fullkomliga, men jag har förstått att de respekterar Guds normer och verkligen försöker tillämpa hans råd i sitt sätt att vara mot andra. Och bland dem har jag nu fått verkliga vänner.

Ibland undrar jag hur mitt liv skulle ha sett ut om jag inte hade fått lära mig Bibelns normer. Förmodligen skulle jag vara tillbaka i fängelset eller också skulle jag orsaka andra smärta och problem. Men nu har jag en underbar fru och två söner, och vi tycker om att undervisa andra om sanningen om Gud.

PERSONBESKRIVNING

NAMN: JOSÉ CARLOS PEREIRA DA SILVA

ÅLDER: 31

LAND: BRASILIEN

BAKGRUND: INBLANDAD I GATUVÅLD

MITT FÖRFLUTNA: Jag växte upp i de smutsiga slumkvarteren i Americana i delstaten São Paulo. Vi hade inte tillgång till rent dricksvatten, och förhållandena var ohygieniska. Det var ett våldspräglat och brottsligt område.

Jag var våldsam och aggressiv när jag växte upp. Eftersom jag ofta slogs på gatorna var alla i området rädda för mig. Med mina kläder, min stil och mitt sätt ville jag visa att jag var tuff och hård. Jag drack ofta så mycket att jag blev medvetslös. Mina bröder och jag missbrukade droger, och en av mina bröder dog faktiskt av en överdos.

HUR BIBELN FÖRÄNDRADE MITT LIV: När jag träffade Jehovas vittnen visade de mig från Bibeln att Gud ska göra hela jorden till ett paradis. (Lukas 23:42, 43; Uppenbarelseboken 21:3, 4) Jag fick också veta att de döda inte är medvetna om någonting. Gud straffar alltså inte onda människor i något brinnande helvete. (Predikaren 9:5, 6) Det här var en stor lättnad för mig. Det jag fick lära mig om Gud gjorde mig starkt motiverad att ändra min livsstil. Men det var inte så lätt att bli drogfri, att sluta dricka och slåss och att lägga bort det grova språk som jag var van vid.

Men jag blev uppmuntrad av Paulus ord i 1 Korinthierna 6:9–11. De verserna visar att några av de första kristna hade haft samma dåliga vanor som jag. Men det står också: ”Detta [är] vad några av er har varit. Men ni har tvättats rena, ni har helgats, ni har förklarats rättfärdiga i vår Herre Jesu Kristi namn och med vår Guds ande.” De här orden fick mig att börja hoppas att jag också skulle kunna göra de förändringar som var nödvändiga för att glädja Gud.

När jag började komma tillsammans med Jehovas vittnen, blev jag övertygad om att de lever som sanna kristna bör göra. De kände till mitt våldsamma och aggressiva förflutna, och ändå tog de varmt och kärleksfullt emot mig.

HUR JAG FÅTT NYTTA AV ATT STUDERA BIBELN: Om jag inte hade börjat studera Bibeln och ändrat livsstil skulle jag antagligen ha varit död vid det här laget. Men nu har jag kunnat hjälpa en av mina bröder att få veta mer om Bibeln och att bryta sig loss från sitt drogmissbruk. Och jag har även uppmuntrat andra släktingar att börja studera Bibeln. Jag är så tacksam för att jag har kunnat överlämna mitt liv åt Gud och för att jag får tjäna honom, som bryr sig så mycket om oss.

[Infälld text på sidan 24]

”I stället för att behöva be om förlåtelse när jag gett efter för en frestelse bestämde jag mig för att be Jehova om hjälp innan.”