Hopp til innhold

Hopp til innholdsfortegnelse

La oss bære frukt med utholdenhet

La oss bære frukt med utholdenhet

La oss bære frukt med utholdenhet

Denne verden har ikke mange gode nyheter å komme med. Men Jehova har bestemt at det gode budskap om begivenheter som er av universell interesse, nå skal gjøres kjent. Ifølge Åpenbaringen 14: 6 skal et evig godt budskap gå ut til «alle nasjoner og stammer, tungemål og folk». Jehova, som er hovedansvarlig for innholdet i dette gode budskap, gjør sin del. Vi vet at Kristus Jesus og de hellige engler gjør sin del. Og som denne verdensrapporten viser, gjør vi som er her på jorden, enten vi tilhører den salvede rest eller den store skare, vår del ved å forkynne det gode budskap, som innbefatter befalingen som ble fremhevet i årsteksten for 1989: «Frykt Gud og gi ham æren!» — Åp. 14: 7.

Det er blitt godt dokumentert at vi, som Jehovas vitner, gjør dette i forening verden over, og som følge av Guds velsignelse bærer våre anstrengelser frukt. Det er et enestående privilegium å kunne ære Gud ved vår produktive åndelige virksomhet. Vi bør ikke ta det som en selvfølge, for en må være prøvd av Gud og bli funnet skikket til å bli betrodd det gode budskap. (1. Tess. 2: 4, NW) I 2. Korinter 2: 14—17 (NW) minner apostelen Paulus oss dessuten om at vi er sendt av Gud i samfunn med Kristus for å spre livgivende kunnskap på ethvert sted. Vi har stort gagn av å holde oss åndelig skikket til Guds tjeneste, slik at vi kan være tilstrekkelig kvalifisert til dette privilegiet.

Som følge av at alle slags mennesker får nøyaktig kunnskap om sannheten, er det hvert år titusener som blir døpt. (1. Tim. 2: 4, NW) Bare i det året som er gått, var det 263 855 som lot seg døpe som et symbol på sin innvielse. Det pålegger oss alle større ansvar med hensyn til å ta oss av disse sauene. Det ble dessuten opprettet flere menigheter eller sentrer for sann tilbedelse. Det er nå 60 192 menigheter av Jehovas vitner over hele verden. Det er 2522 flere enn i fjor.

Millioner av mennesker blir nå klar over at de ikke får del i virkelige goder ved å skaffe seg det verden tilbyr, men ved å ha et nært forhold til Jehova som Jesu Kristi disipler. (Matt. 16: 26) Når vi adlyder og frykter Gud, gagner vi oss selv og finner ny styrke for våre sjeler. (Jes. 48: 17, 18; Matt. 11: 28—30, NW) Det er en glede å være produktive forkynnere av det gode budskap. Guds bud er så visst ikke tunge. — 1. Joh. 5: 3.

Den onde verden, som står under Djevelens innflytelse, skaper imidlertid mange problemer. Jesus forutsa at det ville bli slik. (Joh. 16: 33) Det er derfor ikke alltid så lett å forkynne sannheten. Bibelens sannhet er ikke populær blant dem som ikke har gudsfrykt. Vi opplever nå, som forutsagt, «vanskelige tider». (2. Tim. 3: 1, 12, 13) Det hjelper oss til å forstå hvorfor vi alle blir utsatt for prøver og vanskeligheter på en eller annen måte.

I året som gikk, brøt det ut sterk motstand og voldsom forfølgelse i Burundi og Rwanda, slik som det har gjort andre steder i Afrika tidligere. Også andre steder er brødrene blitt fengslet og utsatt for overgrep. De har forkynt det gode budskap i 36 land trass i forbud eller restriksjoner, og deres arbeid har båret frukt. Og hva med dem som lever i et splittet hjem? Mange er blitt utskjelt eller latterliggjort av familiemedlemmer som er motstandere, eller av en ikke-troende ektefelle. I velstående land blir brødrene utsatt for et snikende press fra det som er i verden, og fra en materialistisk tankegang. (1. Joh. 2: 15—17) Alt dette har krevd utholdenhet.

Fordi Jehovas vitner holder ut og fortsetter å tjene, selv under vanskelige forhold, har arbeidet fremgang. Denne rapporten viser tydelig at vi ikke gir opp, uansett hvilke prøvelser vi blir utsatt for. Vi er virkelig takknemlig over å kunne være blant dem som «hører ordet og tar vare på det i et fint og godt hjerte, så de holder ut og bærer frukt». — Luk. 8: 15.

Hvor mange brødre vet du om som har holdt trofast ut i tjenesten for Gud? Det er bokstavelig talt tusenvis av dem. De har ikke tapt den belønning som Jehova har lovt, av syne. (Hebr. 6: 10—12) Jehova vil uten tvil huske dem, for de søker å være utholdende når de gjør det gode. (Rom. 2: 6, 7) Deres gode eksempel er til oppmuntring for oss. Måtte vi også fortsette å utholde prøvelser, idet vi vet at Jehova har lovt livets krone til dem som fortsetter å elske ham. (Jak. 1: 12) Men hvilke rike velsignelser strømmer ikke ned over oss allerede nå, før vi vinner den prisen! Den guddommelige egenskapen utholdenhet setter oss i stand til å fullføre vår tjeneste fra dag til dag og fra år til år. Ingenting kan sammenlignes med den glede det gir å gjøre Guds vilje nå og ha et strålende, sikkert håp for framtiden. Det var slik apostelen Paulus følte det, og derfor oppmuntret han de kristne til ikke å bli trette av å gjøre det gode. — Gal. 6: 9.

De av våre brødre som overvar stevnene i Polen i august forrige tjenesteår, fikk del i store velsignelser. (Mal. 3: 10) Tusenvis av brødre i Øst-Europa hadde ikke hatt mulighet til å overvære stevner i sitt eget land på mange år. Er de skuffet over at de ikke har hatt de samme fordeler som deres brødre har kunnet glede seg over fordi de har levd under gunstigere forhold? Slett ikke. Jehova har i virkeligheten gitt dem kompensasjon for at de har gått glipp av visse privilegier som andre er vant til regelmessig å få del i. Hvordan har han gjort det? Paulus uttrykte det godt da han skrev: «Vi priser oss lykkelige også over våre trengsler. For vi vet at trengslene gir utholdenhet, utholdenhet en godkjent tilstand og den godkjente tilstand håp. Og håpet skuffer ikke.» (Rom. 5: 3—5, vers 4 fra NW) Ja, når de fortsetter å være aktive tjenere som bringer frukt, vil resultatet av deres utholdenhet være Guds godkjennelse og et håp som blir oppfylt. — 2. Pet. 1: 5—8.

Vi har virkelig god grunn til å glede oss, ja, juble over det Jehova har gjort og gjør for sitt folk. Den enhet som rår blant Jehovas folk, kom tydelig til uttrykk på områdestevnene med temaet «Gudhengivenhet», og den viser at de har hans ånd. Den salvede rest er forent med Kristus Jesus, det sanne vintre. Den voksende store skare gir den i dag sin støtte, og slik kan vi alle bære mye frukt under ledelse av den store vingårdsmann, Jehova. Måtte vi alltid holde oss nær til Jehova og hans Sønn, for uten dem kan vi ikke gjøre noe i det hele tatt. — Joh. 15: 1—5.

Jehova vil uten tvil hjelpe oss til å bære frukt med utholdenhet når vi tjener sammen i det nye tjenesteåret. La oss derfor «være ved godt mot og si: ’Jehova er min hjelper’». — Hebr. 13: 6, NW.

Deres brødre,

JEHOVAS VITNERS STYRENDE RÅD