Hopp til innhold

Hopp til innholdsfortegnelse

Den hellige ånd – en kraft du trenger i ditt liv

Den hellige ånd – en kraft du trenger i ditt liv

Den hellige ånd – en kraft du trenger i ditt liv

«KAST meg ikke bort fra ditt ansikt, og din hellige ånd – ta den ikke bort fra meg.» (Salme 51:11) Slik lød kong Davids inderlige bønn etter at han hadde begått en tragisk feil.

David hadde lenge nytt godt av den hellige ånds kraft. Mens han fremdeles var tenåring, hadde den satt ham i stand til å beseire Goliat – en fryktinngytende kriger. (1. Samuelsbok 17:45–50) Den hadde også satt ham i stand til å skrive noen av de vakreste salmene som noen gang er blitt skrevet. «Det var Jehovas ånd som talte gjennom meg, og hans ord var på min tunge.» – 2. Samuelsbok 23:2.

Jesus Kristus bekreftet hvilken rolle den hellige ånd hadde spilt i Davids liv. En gang sa han til sine tilhørere: «Ved den hellige ånd sa David selv: ’Jehova sa til min Herre: «Sitt ved min høyre hånd inntil jeg legger dine fiender under dine føtter.»’» (Markus 12:36; Salme 110:1) Jesus visste at David ble ledet av Guds ånd da han skrev sine salmer. Kan den hellige ånd hjelpe oss også?

«Fortsett å be, og det skal bli gitt dere»

Du kommer kanskje ikke til å skrive en salme noen gang, men du kan komme til å møte hindringer som kan virke like fryktinngytende som Goliat. Tenk for eksempel på Isabel. * Mannen hennes forlot henne til fordel for en yngre kvinne. Han lot henne sitte igjen nedsunket i gjeld, og han hjalp henne overhodet ikke med å forsørge de to små døtrene deres. «Jeg følte meg forrådt og behandlet som skitt,» sier hun. «Etter at han forlot meg, har jeg imidlertid følt at Guds hellige ånd har holdt meg oppe.»

Regnet Isabel med at hun skulle få hellig ånd automatisk? Nei, hun bad innstendig til Gud hver dag om at han måtte gi henne av sin ånd. Hun visste at hun trengte styrke fra Gud for å kunne se framtiden trygt i møte, ta seg ordentlig av barna sine og bygge opp igjen selvfølelsen. Hun fulgte Jesu oppfordring: «Fortsett å be, og det skal bli gitt dere; fortsett å lete, og dere skal finne; fortsett å banke på, og det skal bli lukket opp for dere.» – Matteus 7:7.

Roberto følte også at han trengte Guds ånd, men av helt andre grunner. Han var avhengig av tobakk og hasj, som han røykte hele tiden. I løpet av to lange år hadde han prøvd å slutte mange ganger, men han hadde ikke klart det. «Når du slutter å bruke narkotika, blir du plaget av uro,» sier Roberto. «Kroppen skriker etter narkotika dag ut og dag inn.»

Roberto fortsetter: «Men jeg var fast bestemt på å gjøre forandringer i livet mitt, slik at jeg kunne bli en godkjent tjener for Gud. Jeg prøvde å fylle sinnet med positive tanker fra Bibelen. Jeg bad inderlig til Gud hver dag, og jeg bad om at han måtte gi meg styrke til å rydde opp i livet mitt. Jeg visste at jeg ikke ville klare det på egen hånd. Og jeg erfarte hvordan Jehova besvarte bønnene mine, spesielt når jeg ble mismodig etter et tilbakefall. Jeg tror at Guds hellige ånd gav meg fornyet styrke. Uten hans ånd ville jeg aldri ha overvunnet min avhengighet.» – Filipperne 4:6–8.

Å stige opp «med vinger som ørner»

I likhet med Isabel og Roberto er det millioner av Jehovas vitner som har erfart den hellige ånds kraft i sitt liv. Hvis du ønsker det, kan du få hjelp av Jehovas hellige ånd – kraften bak skapelsen av universet. Gud er villig til og ivrig etter å gi deg av sin ånd hvis du ber ham oppriktig om det. Men for å få hans ånd må du lære sannheten om ham å kjenne og oppriktig prøve å gjøre hans vilje. – Jesaja 55:6; Hebreerne 11:6.

Den hellige ånd kan gi deg den kraft du trenger for å kunne tjene Gud og for å kunne takle de utfordringer du måtte møte i livet. Bibelen gir oss denne forsikringen: «Jehova . . . gir den trette kraft; og den som er uten dynamisk energi, gir han full styrke i overflod . . . de som håper på Jehova, skal få ny kraft. De skal stige opp med vinger som ørner. De skal løpe og ikke bli utmattet; de skal gå og ikke bli trette.» – Jesaja 40:28–31.

[Fotnote]

^ avsn. 6 Noen av navnene er forandret.

[Uthevet tekst på side 8]

’Jeg bad inderlig til Gud hver dag, og jeg bad om at han måtte gi meg styrke. Jeg visste at jeg ikke ville klare det på egen hånd. Og jeg erfarte hvordan han besvarte bønnene mine’

[Ramme/biler på side 7]

DEN HELLIGE ÅND I VIRKSOMHET

Gud brukte den hellige ånd til å skape jorden og resten av universet. «Hvor mange dine gjerninger er, Jehova! Alle har du gjort i visdom. Jorden er full av det du har frambrakt,» utbrøt salmisten. «Hvis du sender din ånd ut, blir de skapt.» – Salme 104:24, 30; 1. Mosebok 1:2; Job 33:4.

Den hellige ånd inspirerte gudfryktige menn til å skrive Bibelen. «Hele Skriften er inspirert av Gud og nyttig,» skrev apostelen Paulus. (2. Timoteus 3:16) Det greske ordet som blir oversatt med «inspirert av Gud», betyr bokstavelig «Gud-åndet», eller «innblåst av Gud». Jehovas pust, eller ånde, ledet bibelskribentenes tanker, slik at de overbrakte «Guds ord». – 1. Tessaloniker 2:13.

Den hellige ånd gjorde det mulig for Guds tjenere å forutsi framtiden nøyaktig. Apostelen Peter sa: «Ingen profeti i Skriften utspringer fra noen privat tydning. For aldri er en profeti blitt frambrakt ved et menneskes vilje, men mennesker talte ord fra Gud mens de ble båret av sted av hellig ånd.» – 2. Peter 1:20, 21; Joel 2:28.

Den hellige ånd hjalp Jesus og andre troens menn til å forkynne det gode budskap om Guds rike og til å utføre mirakler. Jesus sa: «Jehovas ånd er over meg, for han har salvet meg til å forkynne et godt budskap for de fattige; han har sendt meg ut for å forkynne frigivelse for fangene og for de blinde at de skal få synet igjen.» – Lukas 4:18; Matteus 12:28.

[Ramme/bilder på side 9]

HVORDAN DEN HELLIGE ÅND KAN HJELPE OSS

Den hellige ånd kan gi deg styrke til å motstå fristelser og overvinne skadelige vaner. Apostelen Paulus sa: «Gud er trofast, og han vil ikke la dere bli fristet ut over det dere kan tåle, men sammen med fristelsen vil han også sørge for utveien, for at dere skal kunne utholde den.» – 1. Korinter 10:13.

Den hellige ånd kan hjelpe deg til å framelske gudgitte egenskaper. «Åndens frukt . . . er kjærlighet, glede, fred, langmodighet, vennlighet, godhet, tro, mildhet, selvkontroll.» – Galaterne 5:22, 23.

Den hellige ånd kan gi deg styrke til å utholde prøvelser. «Alt har jeg styrke til på grunn av ham som gir meg kraft.» – Filipperne 4:13.