Hopp til innhold

Hopp til innholdsfortegnelse

3 Lær sannheten om Jesus

3 Lær sannheten om Jesus

3 Lær sannheten om Jesus

«Gud elsket verden så høyt at han gav sin enbårne Sønn, for at enhver som viser tro på ham, ikke skal bli tilintetgjort, men ha evig liv.» – Johannes 3:16.

HVORFOR ER DET EN UTFORDRING? Noen vil ha deg til å tro at Jesus aldri har eksistert. Andre tror at han har eksistert, men de hevder at han bare var et vanlig menneske som har vært død lenge.

HVA KAN DU GJØRE? Etterlign disippelen Natanael. * Hans venn Filip sa til ham at han hadde funnet Messias – «Jesus, Josefs sønn, fra Nasaret». Men Natanael trodde ham ikke bare på hans ord. Han svarte faktisk: «Kan det komme noe godt fra Nasaret?» Han tok likevel imot Filips oppfordring om å ’komme og se’ selv. (Johannes 1:43–51) Du kan også ha utbytte av selv å undersøke de vitnesbyrd som finnes om Jesus. Hva kan du gjøre?

Undersøk de historiske vitnesbyrd om at Jesus virkelig har eksistert. Josefus og Tacitus var to ansette historikere som levde i det første århundre, og de var ikke kristne. De omtaler Jesus Kristus som en historisk person. I beretningen om hvordan Nero gav de kristne skylden for brannen i Roma i 64 evt., skriver Tacitus i sitt verk Årbøkene: «Nero [diktet] opp noen som skulle være skyldige i brannen, og hjemsøkte dem med utsøkte straffer – det var folk som mengden kalte kristne og som var den forhatt ved sine skjenselsgjerninger. Opphavsmannen til dette navn var en viss Kristus som under Tiberius’ regjering var blitt dømt til døden av prokuratoren Pontius Pilatus.»

I forbindelse med alle de henvisninger til Jesus og de første kristne som ble gjort av historikere i det første og det andre århundre, sier Encyclopædia Britannica, 2002-utgaven: «Disse beretningene, som er uavhengige av hverandre, viser at selv kristendommens motstandere i gammel tid ikke tvilte på at Jesus var en historisk person, noe som første gang og på et utilstrekkelig grunnlag ble dratt i tvil i slutten av det 18., gjennom det 19. og i begynnelsen av det 20. århundre.» I en lederartikkel i The Wall Street Journal i 2002 stod det: «De fleste fagfolk, med unntak av en og annen ateist, har allerede godtatt at Jesus fra Nasaret er en historisk person.»

Tenk over beviset for at Jesus ble oppreist fra de døde. Da Jesus ble arrestert av sine motstandere, forlot hans nærmeste medarbeidere og etterfølgere ham, og de ble spredt. Hans venn Peter ble redd og benektet at han kjente ham. (Matteus 26:31, 55, 56, 69–75) Men så ble hans disipler plutselig svært aktive. Peter og Johannes stod modig ansikt til ansikt med akkurat de mennene som hadde planlagt Jesu død. Jesu disipler ble så motivert at de spredte hans lære i hele Romerriket, og de valgte å lide døden i stedet for å gå på akkord med sin tro.

Hva var én grunn til en slik drastisk holdningsendring? Apostelen Paulus forklarer at Jesus ble oppreist fra de døde og «viste seg for Kefas [Peter], så for de tolv». Paulus sier videre: «Deretter viste han seg for mer enn fem hundre brødre på én gang.» De fleste av dem som hadde vært øyenvitner til dette, var fortsatt i live da Paulus skrev disse ordene. (1. Korinter 15:3–7) Én eller to øyenvitners utsagn kunne skeptikerne lett ha avfeid. (Lukas 24:1–11) Men de over fem hundre øyenvitners utsagn utgjorde et overbevisende vitnesbyrd om at Jesus var blitt oppreist fra de døde.

HVA ER BELØNNINGEN?De som tror på Jesus og adlyder ham, kan få sine synder tilgitt og oppnå en ren samvittighet. (Markus 2:5–12; 1. Timoteus 1:19; 1. Peter 3:16–22) Hvis de skulle dø, har Jesus lovt at han skal oppreise dem «på den siste dag». – Johannes 6:40.

Du kan lese mer om dette i kapitlene 4 og 5 i boken Hva er det Bibelen egentlig lærer? * Disse kapitlene heter «Hvem er Jesus Kristus?» og «Gjenløsningen – Guds største gave».

[Fotnoter]

^ avsn. 4 Evangelieskribentene Matteus, Markus og Lukas omtaler tydeligvis Natanael som Bartolomeus.

^ avsn. 10 Utgitt av Jehovas vitner.

[Bilde på side 7]

Undersøk i likhet med Natanael de vitnesbyrd som finnes om Jesus