Hopp til innhold

Hopp til innholdsfortegnelse

Da Jehova beskrev seg selv

Da Jehova beskrev seg selv

Nærm deg Gud

Da Jehova beskrev seg selv

2. Mosebok 34:6, 7

HVORDAN ville du beskrive Gud – hans personlighet og måte å gjøre ting på? Forestill deg at du kunne spørre Gud om hvordan han er, og så høre på mens han beskrev sine egenskaper. Profeten Moses opplevde nettopp det. Heldigvis ble han inspirert av Gud til å nedskrive det som skjedde.

Oppe på Sinai-fjellet kom Moses med denne inntrengende anmodningen til Jehova: «Jeg ber deg, la meg få se din herlighet.» (2. Mosebok 33:18) Dagen etter fikk han det privilegium å få et glimt av Guds herlighet. * Han gav ikke en detaljert beskrivelse av hva han så i dette storslåtte synet. I stedet fortalte han om noe som har større betydning – hva Gud sa. La oss se nærmere på det Jehova sa, slik det framgår av 2. Mosebok 34:6, 7.

Det første Jehova åpenbarer om seg selv, er at han er «en barmhjertig og nådig Gud». (Vers 6) Det hebraiske ordet som er gjengitt med «barmhjertig», beskriver ifølge en bibelkommentator Guds «inderlige medfølelse, lik den en far har overfor sine barn». Det ordet som er gjengitt med «nådig», er beslektet med et verb som «beskriver en dyptfølt reaksjon hos en som har noe å gi til en som har et behov». Det er tydelig at Jehova ønsker å fortelle oss at han tar seg av sine tilbedere slik foreldre tar seg av sine barn – med øm kjærlighet og dyp omtanke for deres behov. – Salme 103:8, 13.

Deretter sier Jehova at han er «sen til vrede». (Vers 6) Han har ikke lett for å bli vred på sine jordiske tjenere. I stedet er han tålmodig med dem. Han bærer over med deres feil og mangler mens han gir dem tid til å forandre sin syndige kurs. – 2. Peter 3:9.

Gud fortsetter med å si at han er «rik på kjærlig godhet og sannhet». (Vers 6) Kjærlig godhet, eller lojal kjærlighet, er en dyrebar egenskap som får Jehova til å knytte et sterkt og ubrytelig bånd til sitt folk. (5. Mosebok 7:9) Jehova er også en kilde til sannhet. Han kan verken bedra eller bli bedratt. Ettersom han er «sannhetens Gud», kan vi ha fullstendig tillit til alt han sier, deriblant de løftene han gir for framtiden. – Salme 31:5.

En annen viktig sannhet som Jehova vil at vi skal kjenne til om ham, er at han «tilgir misgjerning og overtredelse og synd». (Vers 7) Han er «rede til å tilgi» syndere som viser anger. (Salme 86:5) Samtidig tolererer Jehova aldri ondskap. Han sier at han «slett ikke [kommer] til å frita for straff». (Vers 7) Den hellige og rettferdige Gud vil ikke unnlate å straffe dem som synder med overlegg. Før eller senere vil de få erfare konsekvensene av sin syndige oppførsel.

Jehovas beskrivelse av sine egenskaper viser tydelig at han ønsker at vi skal bli kjent med ham og være fortrolig med hans personlighet og måte å gjøre ting på. Får du ikke lyst til å lære mer om hans enestående egenskaper?

[Fotnote]

^ avsn. 2 Moses så ikke Jehova direkte, for ikke noe menneske kan se Gud og likevel leve. (2. Mosebok 33:20) Jehova gav tydeligvis Moses et syn av sin herlighet ved å kommunisere med ham gjennom en engel.