Hopp til innhold

Hopp til innholdsfortegnelse

Jehova vil slett ikke forlate deg

Jehova vil slett ikke forlate deg

Jehova vil slett ikke forlate deg

DE KRISTNE i Judea opplevde ondsinnet motstand, og de måtte kjempe mot det materialistiske synet som folk rundt dem hadde. For å oppmuntre dem siterte apostelen Paulus det Jehova sa til israelittene da de var på vei inn i det lovte land. Paulus skriver: «Jeg vil slett ikke forlate deg og slett ikke svikte deg.» (Hebreerne 13: 5; 5. Mosebok 31: 6) Dette løftet styrket uten tvil de kristne hebreerne i det første århundre.

Vi bør også la dette løftet styrke oss til å takle bekymringer som kommer av at vi lever i ’kritiske tider som er vanskelige å mestre’. (2. Timoteus 3: 1) Hvis vi stoler på Jehova og handler i samsvar med det, vil han holde oss oppe selv under de vanskeligste forhold. For å se hvordan Jehova holder dette løftet, kan vi ta for oss en vanskelig situasjon som mange kommer ut for, nemlig det å miste levebrødet sitt helt plutselig.

Når man plutselig mister jobben

Antall arbeidsledige vokser verden over. Ifølge et polsk tidsskrift er arbeidsløshet «et av de vanskeligste sosialøkonomiske problemene». Industrilandene er også berørt. I de landene som er medlem av Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling (OECD), hadde tallet på arbeidsledige i 2004 «steget til over 32 millioner, et høyere nivå enn under den store depresjonen i 1930-årene». Det statistiske sentralbyrået i Polen hadde i desember 2003 registrert tre millioner arbeidsledige, noe som «utgjorde 18 prosent av alle i arbeidsdyktig alder». Én kilde sier at arbeidsledigheten blant den afrikanske befolkningen i Sør-Afrika nådde 47,8 prosent i 2002.

Det er mange, også blant Jehovas tjenere, som kan stå i fare for plutselig å miste jobben eller uventet bli permittert. «Tid og uforutsett hendelse» rammer hvem som helst. (Forkynneren 9: 11) Det kan være at vi føler det på samme måte som salmisten David, som sa: «Mitt hjertes trengsler har økt.» (Salme 25: 17) Vil du klare å holde ut under slike vanskeligheter? De kan påvirke deg følelsesmessig, åndelig og materielt. Og hvis du er arbeidsledig, kan du da klare å komme på bena igjen?

Hvordan takle følelsesmessige påkjenninger

«Det å miste jobben er verst for en mann», ettersom menn tradisjonelt blir betraktet som familiens forsørger, sier psykologen Janusz Wietrzyński. Han sier at det å miste jobben kan sende en mann av gårde i «en følelsesmessig berg-og-dal-bane» hvor han føler alt fra sinne til resignasjon. En familiefar som har mistet jobben, kan miste selvaktelsen og begynne å «krangle med familien».

Adam, en kristen far som har to barn, forteller hvordan han følte det da han mistet jobben: «Jeg hadde lett for å hisse meg opp; alt irriterte meg. Om natten drømte jeg om jobben og om hvordan jeg skulle forsørge mine barn og min kone, som også uventet var blitt oppsagt.» Da Ryszard og Mariola, et gift par med ett barn, mistet inntekten sin, hadde de et stort banklån å betjene. Mariola forteller: «Jeg var hele tiden bekymret, og samvittigheten min sa at det hadde vært galt av oss å ta opp det lånet. Jeg tenkte hele tiden at alt var min feil.» Hvis man er i en slik situasjon, er det lett å føle sinne, uro eller bitterhet, og følelsene kan virke overveldende. Hvordan kan man så få kontroll over de negative følelsene som kan dukke opp?

Bibelen gir god veiledning om hvordan man kan bevare en positiv innstilling. Apostelen Paulus kommer med denne formaningen: «Vær ikke bekymret for noe, men la i alle ting deres anmodninger bli gjort kjent for Gud ved bønn og påkallelse sammen med takksigelse; og Guds fred, som overgår all tanke, skal vokte deres hjerter og deres forstandsevner ved Kristus Jesus.» (Filipperne 4: 6, 7) Det at vi vender oss til Gud i bønn, vil gi oss «Guds fred», en rolig sinnstilstand basert på vår tro på ham. Adams kone, Irena, sier: «I bønnene våre fortalte vi Jehova om vår situasjon og om hvordan vi hadde tenkt å forenkle livet vårt enda mer. Mannen min, som ofte fort kan bli urolig, begynte å føle at det ville dukke opp en løsning.»

Hvis du uventet mister jobben, har du en god mulighet til å følge Jesu Kristi oppfordring i Bergprekenen: «Slutt med å være bekymret for deres sjel, med hensyn til hva dere skal spise, eller hva dere skal drikke, eller for kroppen, med hensyn til hva dere skal ha på dere . . . Fortsett da å søke først riket og hans rettferdighet, så skal alt dette andre bli gitt dere i tillegg.» (Matteus 6: 25, 33) Ryszard og Mariola fulgte dette rådet for å mestre følelsene sine. «Mannen min trøstet meg hele tiden og understreket at Jehova ikke ville svikte oss,» sier Mariola. Ryszard legger til: «Ved at vi har bedt mye sammen, har vi kommet i et nærere forhold til Gud og til hverandre, og det har gitt oss den trøsten vi trengte.»

Guds hellige ånd kan også hjelpe oss til å holde ut. Selvkontroll, som den hellige ånd kan frambringe, kan hjelpe oss til å bevare roen. (Galaterne 5: 22, 23) Det er kanskje ikke så lett, men det er mulig, for Jesus lovte at «Faderen i himmelen [vil] gi hellig ånd til dem som ber ham». — Lukas 11: 13; 1. Johannes 5: 14, 15.

Forsøm ikke dine åndelige behov

Det at en uventet mister jobben, kan til å begynne med ta motet fra selv den mest avbalanserte kristne, men de åndelige behovene må allikevel ikke forsømmes. Tenk for eksempel på Moses. Da han var 40 år, forandret hele livet hans seg da han mistet den posisjonen han hadde hatt blant den egyptiske overklassen, og måtte begynne å arbeide som gjeter, et arbeid egypterne foraktet. (1. Mosebok 46: 34) Moses måtte tilpasse seg den nye situasjonen. De neste 40 årene lot han Jehova få forme ham og forberede ham på nye, framtidige oppgaver. (2. Mosebok 2: 11—22; Apostlenes gjerninger 7: 29, 30; Hebreerne 11: 24—26) Til tross for at Moses var i en vanskelig situasjon, fokuserte han på åndelige ting og var villig til å bli opplært av Jehova. Vi bør aldri la vanskelige omstendigheter overskygge de åndelige verdier.

Selv om det kan være et sjokk plutselig å miste jobben, er dette en fin anledning til å styrke sitt forhold til Jehova Gud og til hans folk. Adam, som er sitert tidligere, følte det på den måten. Han sier: «Da både min kone og jeg mistet jobbene våre, var det aldri i våre tanker å være borte fra kristne møter eller å bruke mindre tid i forkynnelsesarbeidet. Den holdningen beskyttet oss mot å bli altfor bekymret for morgendagen.» Ryszard føler det på samme måte: «Hvis det ikke hadde vært for møtene og forkynnelsen, hadde vi aldri klart oss. Vi ville helt sikkert ha blitt overmannet av bekymringer. Det å snakke med andre om åndelige ting er oppmuntrende, for det vender oppmerksomheten bort fra våre egne behov og mot andres behov.» — Filipperne 2: 4.

Så i stedet for å bekymre deg for om du vil finne en jobb, bør du prøve å bruke den ekstra tiden du har fått, til åndelige aktiviteter. Fordyp deg i personlig studium, ta del i menighetens aktiviteter og utvid tjenesten. I stedet for å sitte med hendene i fanget vil du da ha «rikelig å gjøre i Herrens gjerning» — noe som vil gi glede både til deg og til dem som reagerer positivt på det gode budskap om Riket, som du forkynner. — 1. Korinter 15: 58.

Hvordan forsørge familien

Men åndelig føde fyller ikke en tom mage. Vi bør tenke over prinsippet: «Hvis noen ikke sørger for sine egne, og særlig for dem som er medlemmer av hans husstand, da har han fornektet troen og er verre enn en som er uten tro.» (1. Timoteus 5: 8) Adam sier: «Selv om brødrene i menigheten er raske til å hjelpe når vi har et fysisk behov, har vi som er kristne, et ansvar for å lete etter arbeid.» Vi kan stole på at vi vil få hjelp fra Jehova og hans folk, men vi må aldri glemme at vi selv må ta initiativet til å finne en jobb.

Hvilke initiativ kan du ta? Adam forklarer: «Sitt ikke med hendene i fanget og vent på at Gud skal utføre et mirakel. Når du søker etter arbeid, bør du ikke nøle med å fortelle at du er et av Jehovas vitner. Arbeidsgivere setter som regel pris på det.» Ryszard gir dette rådet: «Spør alle du kjenner, om de vet om noen jobbmuligheter, dra regelmessig på arbeidskontoret, les annonser, som: ’Hjelp søkes til å ta hånd om funksjonshemmet’, eller: ’Korttidsarbeid/Sesongarbeid: Jordbærplukking.’ Fortsett å lete! Ikke vær altfor kresen, selv om du kanskje må utføre lavstatusjobber eller gjøre noe som ikke svarer til ambisjonene dine.»

Ja, «Jehova er [din] hjelper». Han «vil slett ikke forlate deg og slett ikke svikte deg». (Hebreerne 13: 5, 6) Du trenger ikke å være overdrevent bekymret. Salmisten David skrev: «Velt din vei på Jehova, og stol på ham, og han skal selv gripe inn.» (Salme 37: 5) Å ’velte sin vei på Jehova’ vil si å stole på ham og gjøre tingene på hans måte, selv om omstendighetene kanskje ikke ser så gode ut.

Adam og Irena klarte seg økonomisk ved å pusse vinduer og vaske trapper og ved å være økonomiske når de handlet. De var også regelmessig på arbeidskontoret. «Vi fikk alltid hjelp akkurat når vi trengte det,» sier Irena. Mannen hennes legger til: «Etter som tiden har gått, har vi sett at noe av det vi bad om i bønnene våre, ikke nødvendigvis var i samsvar med Guds vilje. Det har lært oss å stole på Guds visdom og ikke handle i samsvar med vår egen forstand. Det er best å vente rolig på den løsningen Gud vil komme med.» — Jakob 1: 4.

Ryszard og Mariola tok forskjellige strøjobber, men samtidig engasjerte de seg i forkynnelsen i distrikter der behovet var større. «Vi fikk de jobbene vi trengte, akkurat når vi ikke hadde mer igjen å spise,» sier Ryszard. «Vi takket nei til godt betalte jobber som ville ha kommet i veien for våre teokratiske gjøremål. Vi foretrakk å vente på Jehova.» De tror at Jehova ledet tingene slik at de fikk leid en veldig billig leilighet, og slik at Ryszard til slutt fant seg en jobb.

Det å miste levebrødet kan være veldig vanskelig, men hvorfor ikke se på det som en mulighet til virkelig å erfare at Jehova aldri vil forlate deg? Jehova vil sørge for deg. (1. Peter 5: 6, 7) Gjennom profeten Jesaja har han gitt løftet: «Se deg ikke spent omkring, for jeg er din Gud. Jeg vil styrke deg. Jeg vil virkelig hjelpe deg.» (Jesaja 41: 10) La aldri uventede hendelser, som for eksempel det at du mister jobben, lamme deg. Gjør det du kan, og legg resten i Jehovas hender. Vent på Jehova. (Klagesangene 3: 26) Da vil du bli rikt velsignet. — Jeremia 17: 7.

[Bilde på side 9]

Bruk tiden til åndelige gjøremål

[Bilder på side 10]

Lær deg å være økonomisk, og vær ikke for kresen når du ser deg om etter en jobb