Gå direkt till innehållet

Gå direkt till innehållsförteckningen

Du kan få leva för evigt

Du kan få leva för evigt

Du kan få leva för evigt

DET stora flertalet av de troende i världens religioner tror på någon form av evigt liv. Detaljerna kanske skiljer sig från religion till religion, men i grund och botten är hoppet detsamma – att man skall få leva lyckligt under perfekta förhållanden utan hotet om att en dag behöva dö. Är inte det vad också du önskar? Hur kan man förklara att sådana trosuppfattningar är så utbredda? Och kommer hoppet om att få leva för evigt någonsin att bli verklighet?

I Bibeln visas det att Skaparen från allra första början, då han skapade det första människoparet, lade ner en stark önskan i människan att leva för evigt. ”Oöverskådlig tid har han [Gud] lagt i deras hjärta”, sägs det i Bibeln. (Predikaren 3:11)

Men för att det första människoparet skulle få sin önskan att leva för evigt uppfylld behövde de erkänna att Jehova Gud har myndighet att bestämma vad som är rätt och vad som är fel. Om de hade gjort det, skulle Jehova ha beslutat att de var värdiga ett liv ”till oöverskådlig tid” i det hem som han hade ordnat för dem, Edens trädgård. (1 Moseboken 2:8; 3:22)

Det eviga livet går förlorat

Bibelns redogörelse visar att Gud planterade ”trädet för kunskap om gott och ont” i trädgården och förbjöd Adam och Eva att äta av dess frukt. Om de gjorde det skulle det leda till döden för dem. (1 Moseboken 2:9, 17) Om Adam och Eva inte åt av den här frukten, skulle de visa Gud att de erkände hans myndighet. Men om de åt av den, skulle de visa att de förkastade Guds myndighet. Adam och Eva lydde inte Guds föreskrifter utan ställde sig på Satans sida, en andevarelse som hade gjort uppror mot Guds myndighet. Därför beslöt Gud med all rätt att Adam och Eva inte var värda att få leva för evigt. (1 Moseboken 3:1–6)

Det Gud hade erbjudit var liv eller död, tillvaro eller icke-tillvaro. Följden av Adams och Evas olydnad var döden och det fullständiga slutet på deras tillvaro. Det var inte möjligt för dem eller för någon av deras efterkommande att fortsätta leva med hjälp av en viss magisk dryck eller en odödlig själ. *

Alla Adams avkomlingar fick lida på grund av att han hade gjort uppror. Aposteln Paulus förklarade vad följderna blev. Han skrev: ”Synden kom in i världen genom en enda människa, och döden genom synden, och döden [spred sig] på så sätt ... till alla människor därför att de alla hade syndat.” (Romarna 5:12)

Det eviga livet återvinns

Aposteln Paulus illustrerade Adams avkomlingars situation genom att likna den vid hur en slavs situation var på den tiden. Eftersom synden gick i arv till Adams och Evas avkomlingar, var det ofrånkomligt att de föddes som ”syndens slavar”, ämnade att dö. (Romarna 5:12; 6:16, 17) Det vill säga, det hade varit ofrånkomligt om Jehova inte gjort en juridisk anordning för att friköpa sådana slavar. Paulus förklarade: ”Liksom genom en enda överträdelse [Adams överträdelse] följden för människor av alla slag blev fördömelse, så har också genom ett enda rättfärdiggörelseverk följden för människor av alla slag blivit att de har förklarats rättfärdiga för liv.” Detta ”rättfärdiggörelseverk” innefattade att Jesus offrade sitt fullkomliga mänskliga liv som ”en motsvarande lösen för alla”. Jehova erkände lösenoffrets juridiska kraft när det gäller att befria människan från ”domen” av ”fördömelse”. (Romarna 5:16, 18, 19; 1 Timoteus 2:5, 6)

Det är därför som forskare aldrig kommer att hitta nyckeln till evigt liv i människans genetiska kod. Nyckeln finns någon annanstans. Enligt Bibeln är grundorsaken till att människan dör av moralisk och juridisk art, inte genetisk. Det som skall göra att evigt liv kan återinföras, Jesu lösenoffer, är också av juridisk art. Lösenoffret är dessutom ett uttryck för Guds rättfärdighet och kärleksfulla omtanke. Men vilka kommer att få nytta av lösenoffret och få evigt liv?

Gåvan odödlighet

Jehova Gud är ”från oöverskådlig tid till oöverskådlig tid”. Han är odödlig. (Psalm 90:2) Den förste som Jehova gav gåvan odödlighet var Jesus Kristus. Aposteln Paulus förklarar att ”Kristus, nu då han har uppväckts från de döda, inte mer dör; döden är inte längre herre över honom”. (Romarna 6:9) Ja, Paulus jämför den uppståndne Jesus med jordiska härskare och beskriver honom som den ende av dem som är odödlig. Jesus förblir ”vid liv för evigt”. Hans liv är ”oförstörbart”. (Hebréerna 7:15–17, 23–25; 1 Timoteus 6:15, 16)

Jesus är inte den ende som får en sådan gåva. De kristna som är smorda med Guds ande till att härska som kungar i himmelsk härlighet får samma slags uppståndelse som Jesus fick. (Romarna 6:5) Aposteln Johannes visar att den här gåvan ges till 144 000 kristna. (Uppenbarelseboken 14:1) Även de får odödlighet. Paulus säger angående deras uppståndelse: ”Kött och blod [kan] inte ... ärva Guds kungarike. ... Trumpeten skall ljuda, och de döda skall uppväckas oförgängliga, och vi skall förvandlas. Detta förgängliga måste nämligen kläs i oförgänglighet, och detta dödliga måste kläs i odödlighet.” Döden har ingen makt över dem som får en sådan uppståndelse. (1 Korinthierna 15:50–53; Uppenbarelseboken 20:6)

Den här uppenbarelsen från Gud är verkligen anmärkningsvärd. Trots att änglarna är andevarelser, skapades inte ens de odödliga. Det kan man förstå av att de andevarelser som förenade sig med Satan i hans uppror kommer att tillintetgöras. (Matteus 25:41) Men Jesu medregenter får gåvan odödlighet, vilket är ett bevis på att Jehova är fullständigt säker på att de kommer att förbli trogna.

Betyder detta att det bara är 144 000 som kommer att få leva för evigt, ett relativt litet antal i jämförelse med de miljarder människor som har levat? Svaret är nej. Vi skall undersöka varför det inte är så.

Evigt liv i ett paradis på jorden

I Uppenbarelseboken i Bibeln finns en vacker beskrivning av ett oräkneligt antal människor som får evigt liv i ett paradis på jorden. Med bland dem finns de som dött men uppstått till liv igen och återfått ungdomlig hälsa och kraft. (Uppenbarelseboken 7:9; 20:12, 13; 21:3, 4) De förs till ”en flod med livets vatten, klar som kristall”, som flyter ut från ”Guds ... tron”. Vid flodens stränder står ”livets träd”, och trädens löv är till ”läkedom för nationerna”. Jehova Gud ger denna kärleksfulla inbjudan: ”Den som törstar skall komma; den som vill skall fritt få ta av livets vatten.” (Uppenbarelseboken 22:1, 2, 17)

De här träden och det här vattnet är inte något livselixir eller någon ungdomens källa, sådana som alkemister och upptäcktsresande sökte efter förr i tiden. De representerar i stället de anordningar Gud gjort genom Jesus Kristus för att återställa mänskligheten till det fullkomliga tillstånd som den befann sig i från början.

Guds avsikt att ge lydiga människor evigt liv på jorden har inte ändrats. Hans avsikt kommer att förverkligas, eftersom han är lojal. I Psalm 37:29 sägs det: ”De rättfärdiga skall ta jorden i besittning, de skall bo för evigt på den.” Det här löftet får oss och dem som är lovade odödligt liv i himlen att säga: ”Stora och underbara är dina gärningar, Jehova Gud, den Allsmäktige. Rättfärdiga och sanna är dina vägar, evighetens Kung. Vem skulle väl inte frukta dig, Jehova, och ära ditt namn? Ty du ensam är lojal.” (Uppenbarelseboken 15:3, 4)

Skulle du vilja få den värdefulla gåvan evigt liv? Om du vill det, behöver du visa att du är lojal och lydig mot ”evighetens Kung”. Du behöver lära känna Jehova och den som genom sitt liv gjort ett sådant liv möjligt, Jesus Kristus. Alla som godtar Guds normer för vad som är rätt och fel kommer att få gåvan ”evigt liv”. (Johannes 17:3)

[Fotnot]

^ § 7 För en grundlig genomgång av läran om själens odödlighet, se broschyren Vad händer med oss när vi dör?, utgiven av Jehovas vittnen.

[Ruta/Bild på sidan 5]

En uråldrig dröm

I Gilgamesh-eposet, en saga från Mesopotamien som tros vara från det andra årtusendet f.v.t., beskrivs en hjältes sökande efter evig ungdom. Forntida egyptier mumifierade de döda för att själarna, som ansågs vara odödliga, skulle kunna använda sin kropp igen. Det var därför man fyllde en del egyptiska gravar med allt som den döde skulle kunna behöva i sitt så kallade liv efter detta.

Bland kinesiska alkemister verkar tron på fysisk odödlighet gå tillbaka åtminstone till 700-talet f.v.t., och tron på att det skulle gå att uppnå genom magiska drycker går tillbaka till 300-talet f.v.t. Medeltida europeiska och arabiska alkemister sökte efter livselixir och försökte blanda till sina egna. En del av deras blandningar innehöll arsenik, kvicksilver och svavel. Vem vet hur många som blev förgiftade när de provade dessa blandningar!

Under en tid fanns det också legender om en så kallad ungdomens källa – en källa som sades ha vatten som gav ungdomlig kraft åt dem som drack av det.

[Ruta/Bild på sidan 7]

Evigt liv – tråkigt?

Somliga invänder och säger att evigt liv skulle vara tråkigt, att man bara skulle kasta bort evigheten på meningslösa tidsfördriv som ständigt upprepades. Kanske är den evighet som de föreställer sig bara en oändlig fortsättning på de levnadssätt och på de förhållanden som vi har nu, något som för många skulle verka tråkigt och meningslöst. Men i det paradis som Gud skall återställa har han lovat att människorna skall få ”njuta av stor frid”. (Psalm 37:11) Ett sådant liv ger människorna möjligheten att få lära känna Jehovas skaparverk och att få ägna tid åt färdigheter, studier och sysselsättningar som vi nu bara kan drömma om.

Filosofie doktor Aubrey de Grey, en genetiker vid Cambridge University som forskar kring hur man kan öka livslängden, säger: ”Personer som är välutbildade och har gott om tid att använda sin kunskap blir aldrig uttråkade och kan inte föreställa sig att de någonsin skulle sakna något att göra.” I Guds inspirerade ord sägs det att ”människan aldrig till fullo ... [skall] komma underfund med det verk som den sanne Guden har gjort”. (Predikaren 3:11)