Gå direkt till innehållet

Gå direkt till innehållsförteckningen

Goda exempel — Drar du nytta av dem?

Goda exempel — Drar du nytta av dem?

Goda exempel — Drar du nytta av dem?

”NI BLEV ett exempel för alla de troende i Makedonien och i Akaja.” Aposteln Paulus skrev dessa ord till trogna kristna i Thessalonike. Det exempel dessa utgjorde för medtroende var verkligen berömvärt. Thessalonikerna själva följde i sin tur det exempel som Paulus och hans medarbetare utgjorde. Paulus sade: ”De goda nyheter vi predikar ... kom [inte] till er bara med tal utan också med kraft och med helig ande och fast övertygelse, alldeles som ni vet vad slags människor vi blev för er, för er skull; och ni blev efterliknare av oss.” — 1 Thessalonikerna 1:5–7.

Ja, Paulus gjorde mer än att predika. Hans liv var i sig självt en predikan — ett exempel på tro, uthållighet och självuppoffring. Paulus och hans medarbetare utövade därför ett starkt inflytande på thessalonikernas liv, och det fick dem att omfatta sanningen ”under stor vedermöda”. Men Paulus och hans medarbetare var inte alls de enda som hade ett positivt inflytande på dessa troende. Andra som uthärdade vedermöda var genom sitt exempel också till uppmuntran. Paulus skrev till thessalonikerna: ”Ni, bröder, blev ... efterliknare av de Guds församlingar som är i Judeen i gemenskap med Kristus Jesus, eftersom också ni började lida under era egna landsmän samma saker som också de får lida under judarna.” — 1 Thessalonikerna 2:14.

Kristus Jesus — det främsta exemplet

Även om Paulus själv var ett exempel värt att följa, underlät han inte att framhålla att Jesus Kristus är det förnämsta exemplet som de kristna skall följa. (1 Thessalonikerna 1:6) Kristus var och är vårt främsta exempel. Aposteln Petrus skrev: ”Till detta blev ni kallade, eftersom också Kristus led för er och efterlämnade åt er en förebild, för att ni skulle tätt följa i hans fotspår.” — 1 Petrus 2:21.

Men Jesus fullbordade sitt liv som människa för nästan 2.000 år sedan. Nu ”bor [han] i ett otillgängligt ljus” som odödlig andevarelse. ”Ingen människa har sett eller kan se” honom som sådan. (1 Timoteus 6:16) Hur kan vi då efterlikna honom? Ett sätt är genom att studera de fyra bibliska redogörelserna för Jesu liv. Evangelierna ger oss insikt om hans personlighet, livskurs och ”sinnesinställning”. (Filipperna 2:5–8) Vi kan få ytterligare insikt genom att noggrant studera boken Den största människa som någonsin levat, där händelser i Jesu liv behandlas mycket detaljerat och i kronologisk ordning. *

Jesu självuppoffrande exempel hade en kraftfull inverkan på aposteln Paulus. Han sade till de kristna i Korinth: ”Jag för min del vill mycket gärna förbruka mina tillgångar och låta mig själv helt förbrukas för era själar.” (2 Korinthierna 12:15) Verkligen en Kristuslik inställning! När vi begrundar Kristi fullkomliga exempel, bör också vi förmås att efterlikna honom i vår egen livskurs.

Som exempel kan nämnas att Jesus lärde oss att vi bör förtrösta på Guds löfte att sörja för oss materiellt. Men Jesus gjorde mer än så. Sådan tro och förtröstan på Jehova kom till uttryck varje dag i hans liv. Han sade: ”Rävarna har lyor, och himlens fåglar har sovkvistar, men Människosonen har ingenstans där han kan luta sitt huvud till vila.” (Matteus 6:25; 8:20) Dominerar materiella angelägenheter ditt tänkesätt och dina handlingar? Eller vittnar ditt liv om att du söker Guds kungarike först? Och hurdan är din inställning till Jehovas tjänst? Är den lik den inställning vårt exempel, Jesus, visade? Bibeln visar att Jesus inte bara predikade att man skulle visa nitälskan — han visade också glödande nitälskan vid många tillfällen. (Johannes 2:14–17) Vidare var Jesus verkligen ett fint exempel i fråga om kärlek! Ja, han offrade sitt liv för sina lärjungar! (Johannes 15:13) Efterliknar du Jesus genom att visa kärlek till dina kristna bröder? Eller låter du deras ofullkomligheter hindra dig från att visa dem kärlek?

Medan vi strävar efter att följa Kristi exempel kommer vi ofta till korta. Men Jehova finner sannerligen behag i våra ansträngningar att ”ta på ... [oss] Herren Jesus Kristus”. — Romarna 13:14.

”Exempel för hjorden”

Finns det i vår tid personer i församlingen som kan tjäna som exempel för oss? Det finns det sannerligen! Bröder i förordnade ansvarsställningar måste verkligen vara exempel. Paulus skrev till Titus, som betjänade församlingar på Kreta och tillsatte tillsyningsmän, att varje förordnad äldste måste vara ”fri från anklagelse”. (Titus 1:5, 6) Aposteln Petrus uppmanade på liknande sätt de ”äldre männen” att bli ”exempel för hjorden”. (1 Petrus 5:1–3) Och vad gäller för dem som tjänar som biträdande tjänare? De måste på samma sätt vara ”män som tjänar på utmärkt sätt”. — 1 Timoteus 3:13.

Det är naturligtvis orealistiskt att förvänta att varje äldstebroder eller biträdande tjänare skall vara utomordentligt duktig i varje sida av den kristna tjänsten. Paulus sade till de kristna i Rom: ”Vi ... har gåvor av olika slag enligt den oförtjänta omtanke som är oss given.” (Romarna 12:6) Olika bröder utmärker sig inom olika områden. Det är inte förnuftigt att förvänta att äldstebröder skall vara perfekta i allt de säger och gör. ”Vi felar alla många gånger”, säger Bibeln i Jakob 3:2. ”Om någon inte felar i ord, är denne en fullkomlig man, i stånd att också tygla hela sin kropp.” Men trots sina ofullkomligheter kan äldste, likt Timoteus, ändå ”bli ... exempel för de trogna i tal, i uppförande, i kärlek, i tro, i kyskhet”. (1 Timoteus 4:12) När äldstebröder blir det, kommer alla i hjorden att villigt följa uppmaningen i Hebréerna 13:7: ”Påminn er dem som har ledningen bland er ... och efterlikna deras tro, under det ni noga ger akt på vad deras handlingssätt leder till.”

Andra nutida exempel

Under de senaste årtiondena har otaliga andra visat sig vara goda exempel. Ta till exempel de tusentals självuppoffrande missionärer som har ”lämnat hus eller bröder eller systrar eller far eller mor eller barn eller jordstycken” för att fullgöra det kristna uppdraget på utländska distrikt. (Matteus 19:29) Tänk också på de resande tillsyningsmännen och deras hustrur, de män och kvinnor som tjänar som frivilliga arbetare vid Sällskapet Vakttornets kontor och de pionjärer som betjänar församlingarna. Kan sådana exempel motivera andra? En kristen evangelieförkunnare i Asien minns en missionär från den åttonde klassen av Vakttornets Bibelskola Gilead. Han sade att denne trogne broder var ”villig att kämpa mot svärmar av moskiter och pressande fuktighet. ... Ännu mer imponerande var hans förmåga att framföra budskapet på både kinesiska och malajiska, fastän han var från England.” Vilken verkan hade detta fina exempel? Brodern sade: ”Hans lugn och tillförsikt inspirerade mig till att vilja bli missionär när jag växte upp.” Inte överraskande blev brodern missionär.

Index till Vakttornets publikationer innehåller en lista över dussintals levnadsskildringar som har funnits i tidskrifterna Vakttornet och Vakna! I dessa skildringar berättas det om personer som har avstått från världsliga karriärer och mål, övervunnit svagheter, gjort dramatiska personlighetsförändringar, bevarat en positiv anda trots motgångar och varit flitiga, uthålliga, lojala, ödmjuka och självuppoffrande. En läsare skrev beträffande dessa berättelser: ”Jag blir en ödmjukare och tacksammare kristen, när jag läser vad andra har fått gå igenom, och de har hjälpt mig att inte tänka så mycket på mig själv eller vara självisk.”

Dessutom, glöm inte de fina exempel som finns i din egen församling: Familjeöverhuvuden som troget och ihärdigt sörjer för sin familjs materiella och andliga behov; systrar — däribland ensamstående mödrar — som klarar av de påfrestningar som barnuppfostran för med sig, samtidigt som de aktivt tar del i tjänsten; gamla och sjukliga som troget fortsätter trots tilltagande skröplighet och försämrad hälsa. Du motiveras säkert av sådana exempel!

Det är sant att världen är full av dåliga exempel. (2 Timoteus 3:13) Men tänk på aposteln Paulus uppmaning till de kristna i Judeen. Sedan han redogjort för många trogna mäns och kvinnors exemplariska uppförande i forna tider, uppmanade han dessa kristna: ”Alltså, eftersom vi har ett så stort moln av vittnen som omger oss, så låt oss, också vi, ... med uthållighet löpa det tävlingslopp som har förelagts oss, medan vi uppmärksamt ser på vår tros Främste förmedlare och Fullkomnare, Jesus.” (Hebréerna 12:1, 2) Kristna i vår tid är också omgivna av ett ”stort moln” av goda exempel — både forntida och nutida. Drar du verklig nytta av dem? Det kan du göra, om du är besluten att ”inte [efterlikna] det onda, utan det goda”. — 3 Johannes, vers 11.

[Fotnoter]

^ § 6 Utgiven av Jehovas vittnen — Bibelsällskapet Vakttornet.

[Infälld text på sidan 20]

Det är orealistiskt att förvänta att varje äldstebroder eller biträdande tjänare skall vara utomordentligt duktig i varje sida av den kristna tjänsten

[Bilder på sidan 21]

Äldste skall vara ”exempel för hjorden”