Hopp til innhold

Hopp til innholdsfortegnelse

Hva gir livet virkelig mening?

Hva gir livet virkelig mening?

Hva gir livet virkelig mening?

DA JESSE, en 17 år gammel skoleungdom, ble spurt om hva som er meningen med livet, svarte han: «Ha så mye moro som mulig, så lenge du lever.» Suzie, på 16 år, hadde et annet syn. «Jeg tror helt ærlig at meningen med livet er det du selv gjør den til,» sa hun.

Har du fundert over hva som er meningen med livet? Er det én universell hensikt med hele menneskeheten? Eller har Suzie rett — at livet i bunn og grunn er det hver av oss gjør det til? Uansett hvor teknologisk avansert samfunnet vårt blir, virker det som om noe inne i oss lengter etter en mening med livet. På et eller annet tidspunkt lurer de fleste av oss på: «Hvorfor er vi her?»

Moderne vitenskap har anstrengt seg for å besvare det spørsmålet. Med hvilket resultat? «Det er ingen naturlig, evolusjonistisk grunn til at vi er i live,» sa David P. Barash, professor i psykologi og zoologi. For biologer som er tilhengere av evolusjonsteorien, har levende vesener bare én hensikt: å overleve og formere seg. Professor Barash sier derfor: «I et enormt univers som er uten mening, og som er likeglad med menneskene, er det menneskenes ansvar å tilføre livet en mening ved å treffe selvstendige, bevisste og hensiktsmessige valg.»

Kilden til en hensikt eller mening

Er det det som er meningen med livet — at hver av oss gjør det han eller hun vil? Vi er ikke bare overlatt til oss selv i et univers som ikke har noen hensikt eller mening, for Bibelen har for lenge siden åpenbart at det er en grunn til at vi lever. Vi er ikke blitt til ved en ren tilfeldighet. Vi får vite at Skaperen brukte uendelig lang tid på å forberede jorden med tanke på at det skulle bo mennesker på den. Ingenting ble overlatt til tilfeldighetene. Han forsikret seg om at alt var «meget godt». (1. Mosebok 1: 31; Jesaja 45: 18) Hvorfor? Fordi Gud hadde en hensikt med menneskene.

Men interessant nok forutbestemte ikke Gud hvert enkelt menneskes framtid, verken ved overmenneskelig inngripen eller ved en biologisk prosess. Selv om vi er påvirket av vår genetiske arv, har vi i stor grad kontroll over våre egne handlinger. Vi kan alle fritt velge vår egen kurs i livet.

Selv om det er opp til hver enkelt av oss å velge hva vi skal gjøre med livet vårt, ville det være en feil å utelukke Skaperen fra våre planer. Mange har faktisk oppdaget at en virkelig mening og hensikt med livet er knyttet til et forhold til Gud. Den viktige forbindelsen mellom Gud og hensikten med livet blir understreket i Guds personlige navn, Jehova, som bokstavelig betyr «han lar bli» eller «han får til å bli». (2. Mosebok 6: 3; Salme 83: 18) Det betyr at han fortløpende oppfyller det han lover, og alltid gjennomfører det han har bestemt seg for å gjøre. (2. Mosebok 3: 14; Jesaja 55: 10, 11) Tenk over dette. Navnet Jehova er en garanti for oss alle sammen om at han er den opprinnelige og varige Kilden til en meningsfylt hensikt.

Bare det at vi anerkjenner Skaperens eksistens, har stor innvirkning på vårt syn på livet. Linet, som er 19 år, sier: «Alle de fantastiske tingene som Jehova har skapt, og hensikten med dem viser meg at det også var en hensikt med at jeg ble skapt.» Amber sier: «Når folk snakker om at de ’ikke vet om det finnes en Gud’, blir jeg takknemlig for at jeg vet det. Beviset for at Jehova eksisterer, er rett og slett de tingene som han har skapt.» (Romerne 1: 20) Det at man anerkjenner at Skaperen eksisterer, er én ting, men å utvikle et meningsfylt forhold til ham er noe annet.

Vennskap med Gud

Det kan Bibelen hjelpe oss med. De innledende kapitlene i Bibelen inneholder klare beviser for at Jehova Gud er en kjærlig Far. Etter at han hadde skapt Adam og Eva, overlot han dem ikke bare til seg selv i Eden uten å fortelle dem hvem han var. Nei, han kommuniserte regelmessig med dem. Han lot dem ikke bare selv finne ut hva de skulle gjøre, mens han var opptatt av andre ting, men han gav dem konkret veiledning om hvordan de best kunne leve. Han gav dem et tilfredsstillende arbeid, og han ordnet med deres fortsatte opplæring. (1. Mosebok 1: 26—30; 2: 7—9) Er det ikke dette man ville forvente av en dyktig og kjærlig forelder? Tenk nå over hva det betyr. «Å vite at Jehova skapte jorden og dannet oss med evnen til å glede oss over hans skaperverk, viser meg at han ønsker at vi skal være lykkelige,» sier Denielle.

Og ikke nok med det, i likhet med en god far ønsker Jehova at alle hans barn skal ha et personlig forhold til ham. Med det for øye blir vi i Apostlenes gjerninger 17: 27 forsikret om at han «ikke er langt borte fra en eneste av oss». Hvilken forskjell utgjør det? Amber sier: «At jeg har lært Jehova å kjenne, har gitt meg visshet om at jeg aldri er fullstendig alene. Uansett hvilken situasjon som oppstår, har jeg alltid en å vende meg til.» Og når du blir kjent med Jehova, vil du oppdage at han er vennlig, rettferdig og god. Du kan stole på ham. «Da Jehova ble en nær venn, visste jeg at det ikke var noen annen som var bedre i stand til å være der for meg,» sier Jeff.

Dessverre er det blitt sagt mange negative ting om Jehova. Han er blitt holdt ansvarlig for mange av menneskenes lidelser og religiøse personers dårlige oppførsel. Han har fått skylden for noen av de verste grusomhetene i menneskenes historie. Men 5. Mosebok 32: 4, 5 forklarer: «Alle hans veier er rettvishet. . . . De har selv handlet fordervelig; de er ikke hans barn, feilen er deres egen.» Vi er derfor forpliktet til selv å undersøke kjensgjerningene. — 5. Mosebok 30: 19, 20.

Guds hensikt blir gjennomført

Men uansett hva vi bestemmer oss for, er det ingenting som kan forhindre Gud i fullt ut å gjennomføre sin hensikt med jorden og menneskene. Han er tross alt Skaperen. Hva går da hans hensikt ut på? Jesus Kristus pekte på det i Bergprekenen da han sa: «Lykkelige er de som har et mildt sinn, for de skal arve jorden.» Senere avslørte han overfor apostelen Johannes at Gud er bestemt på «å ødelegge dem som ødelegger jorden». (Matteus 5: 5; Åpenbaringen 11: 18) Fordi Jesus var med Gud under skapelsen, vet han at det helt fra begynnelsen av var Guds hensikt at en fullkommen menneskelig familie skulle leve for evig i et paradis på jorden. (1. Mosebok 1: 26, 27; Johannes 1: 1—3) Og Gud forandrer seg ikke. (Malaki 3: 6) «Sannelig, akkurat som jeg har tenkt, slik skal det skje; og det som jeg har besluttet, det skal bli virkelighet,» lover Gud oss. — Jesaja 14: 24.

Jehova har allerede i vår tid begynt å legge grunnlaget for et forent samfunn som ikke er basert på grådighet og selviskhet, slik en stor del av verden er i dag, men på kjærlighet til Gud og sin neste. (Johannes 13: 35; Efeserne 4: 15, 16; Filipperne 2: 1—4) Det er en frivillig organisasjon av fremadskridende og svært motiverte enkeltpersoner som har en oppgave — å forkynne det gode budskap om Guds kommende rike før avslutningen på denne verdensordning. (Matteus 24: 14; 28: 19, 20) I over 230 land er det allerede mer enn seks millioner kristne som tilber sammen i et kjærlig, forent internasjonalt brorskap.

Gi livet ditt mening

Hvis du søker en virkelig mening med livet, skal du vite at Jehova Gud innbyr deg til å komme sammen med hans folk — hans «rettferdige nasjon» — nå. (Jesaja 26: 2) Men kanskje du stiller deg disse spørsmålene: «Hvordan er livet i dette kristne samfunnet? Ønsker jeg virkelig å bli en del av det?» Les hva noen unge kan fortelle:

Quentin: «Menigheten er min beskyttelse mot verden. Jeg erkjenner at Jehova er en aktiv del av livet mitt, og det hjelper meg til å forstå at han finnes og ønsker at jeg skal være lykkelig.»

Jeff: «Menigheten er det beste stedet jeg kan gå til for å få oppmuntring. Mine brødre og søstre er der, og de tilbyr meg sin støtte og gir ros. De er virkelig min storfamilie.»

Linet: «Den gleden det er å se noen ta imot Bibelens sannhet og bestemme seg for å tjene Jehova, kan ikke sammenlignes med noe annet. Det gir meg stor tilfredshet i livet.»

Cody: «Livet mitt ville ha vært verdiløst uten Jehova. Jeg ville i likhet med mange andre ha drevet fra det ene til det andre i et forsøk på å finne lykken, uten å finne den. I stedet har Jehova gitt meg det utrolige privilegium å ha et godt forhold til ham, og det gir livet mitt mening.»

Hvorfor ikke selv forsøke å lære Jehova å kjenne? Du vil oppdage at ved å nærme deg din Skaper, Jehova Gud, vil også du ha en virkelig mening med livet.

[Bilder på side 31]

Et godt forhold til Gud gir livet vårt mening

[Bilderettigheter på side 29]

NASA photo