Gå direkte til indholdet

FORKLARING AF BIBELVERS

Åbenbaringen 21:1 – “En ny himmel og en ny jord”

Åbenbaringen 21:1 – “En ny himmel og en ny jord”

 “Og jeg så en ny himmel og en ny jord. Den tidligere himmel og den tidligere jord var nemlig forsvundet, og havet fandtes ikke længere.” – Åbenbaringen 21:1, Ny Verden-Oversættelsen.

 “Og jeg så en ny himmel og en ny jord. For den første himmel og den første jord forsvandt, og havet findes ikke mere.” – Åbenbaringen 21:1, den danske autoriserede oversættelse.

Hvad betyder Åbenbaringen 21:1?

 Verset er skrevet i et symbolsk sprog for at vise at Guds rige i himlen vil erstatte alle jordiske regeringer. Riget vil fjerne de onde, og de mennesker der er tilbage, vil være nogle som er villige til at støtte det.

 Åbenbaringens Bog er skrevet “i billeder”, eller “ved hjælp af tegn”. (Åbenbaringen 1:1, fodnote) Derfor er det fornuftigt at konkludere at det ikke er den bogstavelige himmel og jord der nævnes i verset, men at de to udtryk skal forstås billedligt. Desuden omtaler andre vers i Bibelen også “nye himle” og en “ny jord” i symbolsk forstand. (Esajas 65:17; 66:22; 2. Peter 3:13) Når vi undersøger disse og andre bibelvers, får vi nogle fingerpeg om hvordan udtrykkene skal forstås.

 “En ny himmel.” I Bibelen bruges ordet “himmel” nogle gange om en persons herredømme eller om menneskers regeringer. (Esajas 14:12-14; Daniel 4:25, 26) Et opslagsværk forklarer i den forbindelse at når der er tale om profetiske syner, “er himlen et symbol på den fungerende herskermagt eller regering”. a I Åbenbaringen 21:1 henviser udtrykket “ny himmel” altså til Guds rige. Denne regering i himlen, der nogle gange kaldes “himlenes rige”, nævnes flere gange i Åbenbaringens Bog og i andre af Bibelens bøger. (Matthæus 4:17; Apostlenes Gerninger 19:8; 2. Timotheus 4:18; Åbenbaringen 1:9; 5:10; 11:15; 12:10) Guds rige, der har Jesus som Konge, vil snart erstatte “den tidligere himmel”, det vil sige alle de regeringer som mennesker står bag. – Daniel 2:44; Lukas 1:31-33; Åbenbaringen 19:11-18.

 “En ny jord.” Ifølge Bibelen vil jorden aldrig blive ødelagt eller erstattet. (Salme 104:5; Prædikeren 1:4) Så hvad menes der med udtrykket i den her sammenhæng? Bibelen bruger ofte “jorden” i symbolsk forstand som en betegnelse for hele menneskeheden. (1. Mosebog 11:1; 1. Krønikebog 16:31; Salme 66:4; 96:1) Derfor må udtrykket “en ny jord” henvise til et nyt samfund af mennesker som villigt underordner sig Guds himmelske regering. “Den tidligere jord”, eller det samfund af mennesker som modarbejder Guds rige, vil forsvinde.

 “Havet fandtes ikke længere.” Ligesom de andre udtryk i Åbenbaringen 21:1 skal “havet” også forstås billedligt. Havet er ofte i oprør, og bølgerne kan gå højt, og derfor er det et passende symbol på de urolige menneskemasser der har fjernet sig fra Gud. (Esajas 17:12, 13; 57:20; Åbenbaringen 17:1, 15) De vil også forsvinde. Som der står i Salme 37:10: “Bare et lille stykke tid endnu, så er de onde væk; hvis man leder der hvor de var, finder man dem ikke.”

Hvad er baggrunden for Åbenbaringen 21:1?

 Åbenbaringens Bog fortæller hvad der vil ske i løbet af “Herrens dag”. (Åbenbaringen 1:10) Ud fra Bibelens profetier kan man se at den dag begyndte i 1914 da Jesus begyndte at herske som Konge i Guds rige. b Han overtog dog ikke med det samme magten over jorden i fuld udstrækning. Faktisk viser andre profetier i Bibelen at forholdene i verden ville blive værre i den første del af “Herrens dag”. Den periode kaldes “de sidste dage”. (2. Timotheus 3:1-5, 13; Matthæus 24:3, 7; Åbenbaringen 6:1-8; 12:12) Når den kritiske og problemfyldte tid er ovre, vil Guds rige fjerne den symbolske himmel og jord som er her nu, og indføre fred overalt. ‘Den nye jord’, altså borgerne i Guds rige, vil til den tid kunne glæde sig over ideelle leveforhold og et perfekt helbred. – Åbenbaringen 21:3, 4.

 Se den her korte video for at få et overblik over Åbenbaringens Bog.

a McClintock og Strongs Cyclopedia (1891), bind IV, side 122.