Gå direkt till innehållet

Gå direkt till innehållsförteckningen

Varför måste jag vara försiktig när jag väljer vänner i skolan?

Varför måste jag vara försiktig när jag väljer vänner i skolan?

Ungdomar frågar:

Varför måste jag vara försiktig när jag väljer vänner i skolan?

”Alla kompisarna i skolan berättade om hur kul de haft det i helgen. Jag kände mig helt utanför.” – Michelle. *

”Ibland när jag ser en grupp tjejer och killar som verkar vara jättebra kompisar tänker jag att jag också skulle vilja ha det så.” – Joe.

”Jag hade inte svårt att få kompisar i skolan. Det var lätt, och det var det som var problemet.” – Maria.

DU ÄR tillsammans med dina klasskompisar större delen av dagen. Ni upplever ungefär samma svårigheter och besvikelser och möter liknande utmaningar. På ett sätt känns det kanske som om du har mer gemensamt med dem än du har med dina föräldrar, syskon eller medkristna. Det är därför inte så konstigt om du kanske dras till dem. Är det fel att göra det? Finns det några risker? Hur nära vän kan man bli med sina skolkompisar? Var bör man sätta gränsen?

Du behöver vänner

Alla behöver vänner – vänner som man kan ha roligt tillsammans med och som finns där när livet känns svårt. Jesus hade vänner, och han tyckte om att vara tillsammans med dem. (Johannes 15:15) När han fick möta döden på en tortyrpåle fanns hans nära vän Johannes, ”den lärjunge som han [särskilt] älskade”, i närheten. (Johannes 19:25–27; 21:20) Du behöver sådana vänner – vänner som står på din sida i vått och torrt. Ett bibliskt ordspråk säger: ”En sann vän visar alltid kärlek och är en broder som föds för tider av nöd.” (Ordspråksboken 17:17)

Du kanske tycker att du hittat en sådan vän i skolan, en klasskompis som du kommer bra överens med. Ni har liknande intressen och tycker om att prata med varandra. Klasskompisen kanske inte är en medkristen, men du tycker kanske att han eller hon inte verkar vara ”dåligt umgänge” heller. (1 Korinthierna 15:33) Naturligtvis finns det ungdomar som följer fina principer, även om de inte delar din tro. (Romarna 2:14, 15) Men betyder det att du kan ha dem som dina nära vänner?

De kristna är inte osociala

De sanna kristna försöker naturligtvis inte undvika icke troende. Eftersom de vill lyda befallningen att ”göra lärjungar av människor av alla nationerna”, talar de med män och kvinnor av alla folkslag, religioner och kulturer. (Matteus 28:19) De är inte reserverade mot grannar, arbetskamrater eller skolkamrater, och de är inte heller osociala. Tvärtom bryr de sig om andra.

Aposteln Paulus är ett fint föredöme när det gäller detta. Han kunde tala med ”alla slags människor”, även om de inte delade hans tro. Men han gjorde naturligtvis inte det för att han ville ha vänner omkring sig. Han sade i stället: ”Allt gör jag för de goda nyheternas skull, för att kunna bli delaktig i dem med andra.” (1 Korinthierna 9:22, 23)

Du kan göra som Paulus. Var öppen mot dina skolkompisar. Tala med dem. Några av dem kanske söker det bibliska hopp som du har. Tänk på en ung kristen som heter Janet. Hon och de andra i hennes klass skulle skriva några rader om varandra, och sedan skulle de få läsa vad som skrivits om dem. I en av de kommentarer Janet fick stod det: ”Du verkar alltid vara så glad. Kan du inte berätta varför?”

Det här visar att det kan finnas någon i din klass som skulle vilja veta mer om din tro. Det är därför bra om du alltid uppför dig väl mot dina klasskompisar. Du kan då få möjlighet att förklara vad du tror på. Låt också dem få säga sin mening, och lyssna noga på vad de säger. Den erfarenhet du får när du talar med dina skolkompisar kommer att visa sig värdefull en dag när du kommer ut i arbetslivet och ställs inför liknande situationer. Ett vänligt sätt i skolan och på arbetsplatsen kommer att hjälpa dig så att du ”i alla avseenden kan vara en prydnad för vår Räddares, Guds, lära”. (Titus 2:10)

”Ojämnt sammanokade”

Det är givetvis skillnad mellan att vara vänlig mot en klasskompis och att vara hans eller hennes nära vän. Paulus skrev: ”Bli inte ojämnt sammanokade med icke troende.” (2 Korinthierna 6:14) För att du skall räknas som någons nära vän måste du ha samma mål och värderingar som han eller hon. Det kan du inte ha, om den personen inte tror på Bibeln eller lever efter den. Om du blir ”ojämnt sammanokad” med en icke troende klasskompis, finns det stor risk att du antingen blir indragen i ett felaktigt uppförande eller fördärvar dina goda vanor.

Detta var något som Maria lärde sig den hårda vägen. Eftersom hon var så utåtriktad, hade hon lätt att få kompisar. Men hon hade svårt att veta var hon skulle sätta gränsen. ”Jag gillade att vara omtyckt, både av tjejer och av killar”, erkänner hon. ”Därför sjönk jag allt djupare ner i den här världens träsk.”

Precis som Maria kanske du tycker att det är svårt att veta när du har blivit för nära vän med någon som inte delar din tro. Men du kan skydda dig mot sorg och besvikelse genom att bestämma dig för vilka du skall ha och vilka du inte skall ha som nära vänner. Hur kan du göra det?

Hur man väljer bra vänner

Som det nämndes tidigare skaffade sig Jesus nära vänner när han var på jorden. Det gjorde han genom att vara ärlig och tala om andliga saker. De som tyckte om hans undervisning och levde som han drogs till honom. (Johannes 15:14) Fyra män som hörde honom tala blev till exempel så berörda att de ”övergav allt och följde honom”. De här männen var Petrus, Andreas, Jakob och Johannes, och de blev nära vänner till Jesus. (Lukas 5:1–11; Matteus 4:18–22)

Jesu sätt att tala och handla visade att han tog sin tro på allvar och att den inte var förhandlingsbar. De som inte tyckte om honom och hans undervisning drog sig undan, och han lät dem göra det. (Johannes 6:60–66)

En ung mans uppriktighet gjorde djupt intryck på Jesus. I Bibeln sägs det: ”Jesus såg på honom och greps av kärlek till honom.” Men när mannen fick reda på vad Jesus förväntade av sina vänner gick han sin väg. Mannen måste ha varit bra, eftersom Jesus ”greps av kärlek till honom”. Men Jesus förväntade mer av sina vänner. (Markus 10:17–22; Matteus 19:16–22) Vad förväntar du av dina vänner?

Du kanske trivs bra ihop med någon särskild i skolan. Men fråga dig själv: ”Vill han eller hon göra det som Jesus befaller? Vill han eller hon lära känna Jehova, den som Jesus sade att vi skulle tillbe?” (Matteus 4:10) När du pratar med dina klasskompisar och när du själv lever efter Bibelns normer kommer du att märka om de vill det eller inte.

Det är bra att du bryr dig om dina klasskompisar, precis som Jesus brydde sig om alla slags människor. Men Jesus var noga med att välja nära vänner som älskade hans himmelske Fader, Jehova. Det kan du också göra. Bevara ditt ”uppförande gott” i skolan, och berätta respektfullt om din tro. Se framför allt till att du väljer rätt slags vänner. (1 Petrus 2:12)

[Fotnot]

^ § 3 Några av namnen är utbytta.

NÅGOT ATT FUNDERA PÅ

▪ Vilka risker finns det med att vara tillsammans med en icke troende klasskompis utanför skoltid? Är det förståndigt att vara det?

▪ Nu när du har läst den här artikeln, känner du då att du har blivit för nära vän med någon i skolan? Vad kan du göra i så fall?

[Ruta/Bilder på sidan 18]

HUR KAN JAG FÅ VERKLIGA VÄNNER?

Den här filmen är utgiven av Jehovas vittnen och innehåller intervjuer med ungdomar från USA, Italien, Frankrike och Spanien. Den finns på 36 språk.

[Bild på sidan 18]

Några av dina klasskompisar kanske är nyfikna på din tro