Hopp til innhold

Hopp til innholdsfortegnelse

 FORSIDETEMA | DU KAN HA ET NÆRT FORHOLD TIL GUD

Gjør du det Gud vil?

Gjør du det Gud vil?

«Bare si hva du vil jeg skal gjøre, så skal jeg med glede gjøre det.» Du ville sikkert nøle med å si noe sånt til en helt fremmed eller en som du bare så vidt kjenner. Men du ville ikke ha noe problem med å si det til en god venn. Gode venner er innstilt på å gjøre noe for hverandre når de blir bedt om det.

Bibelen viser at Jehova hele tiden gjør ting som han vet vil glede dem som tjener ham. Kong David, som hadde et nært forhold til ham, sa for eksempel: «Mange ting har du gjort, Jehova, min Gud – dine underfulle gjerninger og dine tanker overfor oss; . . . de [er] blitt flere enn jeg kan regne opp.» (Salme 40:5) Jehova gjør dessuten ting som er til glede for dem som ennå ikke kjenner ham. Han ‘fyller deres hjerter i fullt mål med føde og glede’. – Apostlenes gjerninger 14:17.

Vi liker å gjøre ting for dem vi er glad i og respekterer

Ettersom Jehova liker å gjøre ting som gleder andre, er det bare rimelig å vente at de som vil være hans venner, vil gjøre ting som ‘gleder hans hjerte’. (Ordspråkene 27:11) Men hva kan du konkret gjøre for å glede ham? Bibelen svarer: «Glem ikke å gjøre godt og å dele med andre, for i slike ofre finner Gud velbehag.» (Hebreerne 13:16) Vil det si at det å gjøre godt og dele med andre er alt som må til for å glede Jehova?

«Uten tro er det umulig å behage ham [Gud]», står det i Bibelen. (Hebreerne 11:6) Det er verdt å merke seg at det var etter at «Abraham trodde på Jehova», at «han ble kalt ‘Jehovas venn’». (Jakob 2:23) Jesus Kristus understreket også at vi må ‘vise tro på Gud’ for å bli velsignet av Gud. (Johannes 14:1) Så hvordan kan du få den slags tro som Gud ser etter hos dem som han lar komme i et nært forhold til seg? Du kan begynne med å studere Guds Ord, Bibelen, regelmessig. Da vil du få ‘nøyaktig kunnskap om hans vilje’ og på den måten lære å ‘behage ham fullt ut’. Etter hvert som du da fortsetter å vokse i nøyaktig kunnskap om Jehova og å leve etter det du lærer om hans rettferdige krav, vil din tro på ham vokse, og du vil bli stadig nærere knyttet til ham. – Kolosserne 1:9, 10.