Hopp til innhold

Hopp til innholdsfortegnelse

Hva handler Bibelen om?

Hva handler Bibelen om?

Hva handler Bibelen om?

ETTERSOM Bibelen forteller om Guds handlinger overfor menneskene i tusener av år, betrakter noen den som en historiebok. Andre betrakter den som en bok om etikk. De peker gjerne på de over 600 lovene og forskriftene i forbindelse med juridiske spørsmål og i forbindelse med familieliv, moral og religion som Gud gav Israels nasjon. Atter andre betrakter Bibelen som en bok med åndelig veiledning som skriver seg fra Guds sinn.

Alle disse beskrivelsene er i grunnen riktige. Bibelen selv sier: «Hele Skriften er inspirert av Gud og nyttig til undervisning, til irettesettelse, til å bringe ting i rette skikk, til opptuktelse i rettferdighet, for at gudsmennesket kan være fullt dugelig, fullstendig utrustet til all god gjerning.» (2. Timoteus 3: 16, 17) Ja, alt i Guds Ord — både historiske beretninger, lover og åndelig veiledning — er av betydning.

Bibelen er imidlertid noe langt mer enn en samling nyttige opplysninger. Det som gjør Bibelen unik, er at den er en åpenbaring fra Jehova Gud. Den inneholder praktisk, guddommelig inspirert veiledning til hjelp i det daglige liv. Den åpenbarer også Jehovas hensikt med jorden og menneskene og viser hvordan han vil fjerne årsakene til menneskenes lidelser. Og det aller viktigste er at den ikke bare forteller at Gud i sin tid bevisst ble framstilt på en feilaktig måte, men at den også forteller hvordan han skal avgjøre det universelle stridsspørsmål som da oppstod.

Gud blir kalt en løgner og en dårlig hersker

Ifølge Bibelen skapte Gud de første menneskene, Adam og Eva, med et fullkomment sinn og en fullkommen kropp og satte dem på et sted hvor de kunne leve under ideelle forhold. Han gav dem i oppdrag å ta vare på jorden og dyrene. (1. Mosebok 1: 28) Som Guds barn hadde Adam og Eva mulighet til å leve for evig på jorden, så sant de var lydige mot sin himmelske Far. Jehova gav dem bare ett forbud. Han sa: «Av hvert tre i hagen kan du spise deg mett. Men treet til kunnskap om godt og ondt, det må du ikke spise av, for på den dag du spiser av det, skal du visselig dø.» — 1. Mosebok 2: 16, 17.

En åndeskapning som i Bibelen blir identifisert som Satan Djevelen, sa imidlertid det stikk motsatte: «Dere skal visselig ikke dø.» (1. Mosebok 3: 1—5) I og med at Satan på en uforskammet måte motsa Gud, fikk han ikke bare Skaperen til å framstå som en løgner, men antydet også at det var noe i veien med hans måte å styre på — at menneskene kunne klare seg bedre uten Gud. Satan overbeviste Eva om at det å være ulydig mot Gud ville bringe frihet og moralsk uavhengighet. Han sa at hun ville bli «som Gud»! Satan rettet på den måten et angrep mot Jehovas gode navn og skapte tvil med hensyn til hans hensikt.

Denne samtalen fikk vidtrekkende følger. Det at Jehova har til hensikt å renvaske sitt navn og rykte, er i virkeligheten Bibelens viktigste tema. Dette blir sammenfattet i Jesu mønsterbønn, som ofte blir kalt Fadervår, eller Herrens bønn. Jesus lærte sine etterfølgere å be: «La ditt navn bli helliget. La ditt rike komme. La din vilje skje . . . på jorden.» — Matteus 6: 9, 10.

Hvordan Gud renvasker sitt navn

Satans påstand førte til at det oppstod flere grunnleggende stridsspørsmål: Hvem snakket sant — Jehova eller Satan? Er det herredømme, eller styre, som Jehova utøver over sitt skaperverk, godt og rettferdig? Har han rett til å forvente at menneskene adlyder ham? Ville de i virkeligheten ha hatt det bedre hvis de hadde fått styre seg selv? For at disse spørsmålene skulle bli besvart, lot Jehova menneskene midlertidig få lov til å styre seg selv.

Hva er resultatet blitt? Helt siden den første løgnen ble uttalt i Eden, har menneskenes historie vært fylt med vanskeligheter og lidelser, noe som viser at Satan er en ondskapsfull løgner, og at uavhengighet av Gud bare fører til ulykke. Men Jehova har i sin store kjærlighet og grenseløse visdom til hensikt å renvaske sitt navn ved å gjøre ende på alle de vanskeligheter som begynte i Eden. Det vil han gjøre ved hjelp av sitt messianske rike. Hva er dette riket?

Løsningen — Guds rike

Millioner av mennesker ber regelmessig Fadervår. Hvorfor ikke stoppe opp et øyeblikk og tenke over hva det som står i denne bønnen, betyr? Tenk først over ordene: «La ditt rike komme.» (Matteus 6: 10) Dette riket er ikke bare en abstrakt tilstand, slik noen mener. De ordene i Bibelens grunntekst som blir oversatt med «rike», har grunnbetydningen «kongelig herredømme». I tråd med dette er Guds rike et himmelsk herredømme, eller styre, under ledelse av Jesus Kristus, «kongers Konge». (Åpenbaringen 19: 13, 16; Daniel 2: 44; 7: 13, 14) Bibelen lærer at han vil herske over hele jorden, fjerne alt det onde fra den og opprette varig fred og harmoni blant alle mennesker. (Jesaja 9: 6, 7; 2. Tessaloniker 1: 6—10) På denne måten vil Guds rike — ikke noe menneskelig styre — sørge for at Jesu ord blir oppfylt: «La din vilje skje . . . på jorden.»

Ved å gi sitt liv som en løsepenge for å gjenløse Adams etterkommere fra synd og død sørget Jesus for at disse ordene med sikkerhet vil gå i oppfyllelse. (Johannes 3: 16; Romerne 6: 23) Ja, under Guds rikes styre vil alle som viser tro på Kristi offer, få oppleve at virkningene av Adams synd blir fjernet, og at menneskene gradvis blir løftet opp til fullkommenhet. (Salme 37: 11, 29) Skrøpeligheter vi nå plages av, kanskje særlig etter hvert som vi blir eldre, vil da være borte for bestandig. Selv den følelsesmessige smerte som sykdom og død fører med seg, vil da være forsvunnet. — Åpenbaringen 21: 4.

Hvordan kan vi være sikre på at Gud vil oppfylle sine løfter? Én ting er at bokstavelig talt hundrevis av de profetier vi finner i Bibelen, allerede har gått i oppfyllelse. (Se side 9.) Troen på Bibelen er derfor ingen «blind tro», og den har ikke noe med godtroenhet eller ønsketenkning å gjøre, men den er basert på fornuft og rikelig med beviser. — Hebreerne 11: 1.

Praktisk veiledning i vår tid

Bibelen gir oss ikke bare et solid grunnlag for å ha et håp for framtiden, men den hjelper oss også til å få et bedre liv nå. Guds Ord inneholder for eksempel uovertruffen praktisk veiledning når det gjelder ekteskap og familieliv og andre relasjoner mennesker imellom. Den inneholder også veiledning med hensyn til hvordan man kan oppnå lykke i livet, foruten at den tar opp mange andre emner. La oss se på noen eksempler.

Tenk før du snakker. «Det finnes de som taler tankeløst, som med sverdstikk, men de vises tunge er legedom.» — Ordspråkene 12: 18.

Unngå smålig sjalusi. «Et rolig hjerte er legemets liv, men skinnsyke er råttenskap i benene.» — Ordspråkene 14: 30.

Gi barna dine opplæring. «Lær opp en gutt i samsvar med den vei han skal gå; ikke engang når han blir gammel, kommer han til å vike fra den.» «En gutt som får gjøre som han vil, fører skam over sin mor.» — Ordspråkene 22: 6; 29: 15.

Vær villig til å tilgi. Jesus sa: «Lykkelige er de barmhjertige, for de skal bli vist barmhjertighet.» (Matteus 5: 7) Den vise kong Salomo skrev: «Kjærlighet dekker over alle overtredelser.» (Ordspråkene 10: 12) Hva om noen har gjort noe mot deg som er så alvorlig at du ganske enkelt ikke kan tilgi det og glemme det? Bibelen gir dette rådet: «Gå og blottlegg hans feil mens du er alene med ham.» — Matteus 18: 15.

Vær på vakt mot kjærlighet til penger. «Kjærligheten til penger er en rot til alle slags skadelige ting, og ved å trakte etter denne kjærlighet . . . har [noen] gjennomboret seg selv overalt med mange smerter.» (1. Timoteus 6: 10) Legg merke til at Bibelen ikke fordømmer penger i seg selv, men «kjærligheten til penger».

Et «brev» fra vår himmelske Far

Bibelen tar altså opp mange ting. Som vi har sett, handler den i første rekke om Gud og hans hensikt. Men den handler også om oss mennesker, og om hvordan vi kan leve et lykkelig liv både nå og for all framtid under Guds rikes styre. Bibelen kan betraktes som et brev fra vår «Far i himlene», Jehova. (Matteus 6: 9) Ved hjelp av den deler Jehova sine dyrebare tanker med oss og gjør oss kjent med sin vilje og sin enestående personlighet.

Ved å lese i Bibelen og ved å meditere over det som står i den, begynner vi å «se» Gud slik han virkelig er. Vårt mottagelige hjerte blir på den måten dratt til ham og forent med ham i et kjærlighetens bånd. (Jakob 4: 8) Bibelen handler så absolutt ikke bare om historie, profetier og lover. Den handler også om et personlig forhold — vårt forhold til Gud. Dette gjør den til en virkelig unik og svært dyrebar bok. — 1. Johannes 4: 8, 16.

[Uthevet tekst på side 19]

Bibelens tema er på en vakker måte sammenfattet i de første setningene i Jesu mønsterbønn

[Ramme/bilde på side 21]

HVORDAN DU KAN LESE BIBELEN

Bibelen er fascinerende lesning. Ja, dens beretninger og moralnormer er så velkjente at de spiller en viktig rolle i litteraturen på mange språk. Bibelen hjelper oss til å bli kjent med vår Skaper, Jehova Gud. I den kan vi også finne mye praktisk visdom. Et bibelsk ordspråk sier: «Visdommen er det viktigste. Skaff deg visdom; og med alt du skaffer deg, skaff deg forstand.» (Ordspråkene 4: 7) Hvordan kan du få størst mulig utbytte av din bibellesning?

Forsøk å sette av tid til å lese i Bibelen på et tidspunkt da du vanligvis er mest opplagt. Og du bør ikke bare skumlese stoffet. Du bør ha som mål å fylle sinnet ditt med Guds tanker og å fordøye dem. Etter at du er ferdig med lesingen, bør du tenke over det du har lest, og sammenligne det med det du allerede vet. Det vil øke din forståelse og din verdsettelse. — Salme 143: 5.

Noen spør kanskje: Hvor i Bibelen skal jeg begynne å lese? Du kan naturligvis begynne med begynnelsen. Men noen som ikke har lest Bibelen før, synes kanskje det er lettere å begynne med evangeliene — Matteus, Markus, Lukas og Johannes — beretningene om Jesu liv og tjeneste. Deretter går noen i gang med de poetiske bøkene — for eksempel Salmene, Ordspråkene og Forkynneren — som har et vakkert språk og er fulle av visdom. Når du er kommet så langt, har du kanskje skjerpet appetitten din, slik at du har fått lyst til også å lese andre deler av Bibelen. (Se rammen.) Og tenk ikke, slik mange gjør, at det er nok bare å lese det som vanligvis blir kalt «Det nye testamente». Det er en feilaktig oppfatning. Husk at «hele Skriften er inspirert av Gud og nyttig». — 2. Timoteus 3: 16.

Noe som er spesielt effektivt, er å studere Bibelen emne for emne. Man kan da benytte et slikt hjelpemiddel som Hva er det Bibelen egentlig lærer? Denne boken, som Jehovas vitner bruker i sitt forkynnelsesarbeid, tar blant annet opp slike emner som «Hvordan man kan få et lykkelig familieliv», «Religionsutøvelse som Gud godkjenner», og «Hvor er de døde?» — Se rammen på side 18.

[Ramme på side 21]

Å LESE BIBELEN EMNE FOR EMNE

Hvordan livet oppstod, og syndefallet 1. Mosebok

Opprettelsen av det gamle Israel 2. Mosebok til 5. Mosebok

Handlingsmettede beretninger Josva til Ester

Vakker poesi og rørende sanger Job, Salmene og Høysangen

Visdomsord til hjelp i livet Ordspråkene og Forkynneren

Profetier og moralsk veiledning Jesaja til Malaki og Åpenbaringen

Jesu liv og lære Matteus til Johannes

Kristendommens grunnleggelse og spredning Apostlenes gjerninger

Brev til menighetene Romerne til Judas