Gå direkt till innehållet

Gå direkt till innehållsförteckningen

Människor över hela världen enas – Hur då?

Människor över hela världen enas – Hur då?

Människor över hela världen enas – Hur då?

HUR skulle du definiera ordet ”enighet”? För en del betyder det ordet helt enkelt frånvaron av motsättningar och splittring. Om till exempel två eller fler länder skriver under ett avtal och kommer överens om fredsvillkoren, kan det sägas att de har enats. Men är de verkligen enade? Inte nödvändigtvis.

Tänk på följande: Historien igenom har tusentals fredsavtal ingåtts och sedan brutits. Varför det? Världens ledare är ofta mer intresserade av sin egen ställning som ledare än av fred och enighet. En del nationer är också rädda för vad som skulle hända om de inte håller jämna steg med andra militärt sett.

Att två nationer inte är i krig med varandra betyder inte att de är förenade i fred. Kan man säga att två män som siktar på varandra med pistoler lever i fred bara därför att ingen har tryckt på avtryckaren? Tanken är befängd! Men det är den situation som många nationer befinner sig i. Växande misstro har lett till att många i dag fruktar att vapnen en dag kommer att avfyras. Vad har gjorts för att förhindra en sådan katastrof?

Fruktan för kärnvapen – ett hot mot enheten

Många sätter sitt hopp till icke-spridningsfördraget (NPT). Detta avtal, som slöts 1968, förbjuder stater som inte har kärnvapen att utveckla sådana och begränsar antalet vapen i de stater som redan har kärnvapen. Målet för NPT, som nu omfattar mer än 180 nationer, är att till slut åstadkomma fullständig nedrustning.

Detta mål kan verka berömvärt, men en del kritiker betraktar NPT som blott och bart ett försök att hålla vissa länder utanför ”kärnvapenklubben” – att förhindra de nationer som inte har kärnvapen att utveckla sådana. Därför befarar man att en del nationer som har undertecknat avtalet kommer att ompröva sitt beslut. Några nationer anser faktiskt att det är orättvist att de är förbjudna att utveckla vapen som enligt deras mening skulle göra att de kan försvara sig.

Vad som gör problemet än mer komplicerat – kanske till och med ökar faran – är det faktum att ingen nation är förbjuden att producera energi med hjälp av kärnkraft. Därför är det en del som fruktar att nationer som antas använda kärnenergi i fredliga syften kanske i hemlighet utvecklar kärnvapen.

Även nationer som redan har kärnvapen kan tänkas ignorera NPT. Kritiker säger att det vore naivt att tro att tungt beväpnade nationer skulle göra sig av med eller minska sin vapenarsenal. En källa uppger: ”För att uppnå detta krävs det ... ett sådant mått av vänskap och förtroende mellan nationer som för närvarande bekämpar varandra ... [att det är svårt att tro att] detta någonsin skulle inträffa.”

Människors ansträngningar, hur uppriktiga de än varit, har visat sig fruktlösa när det gäller att uppnå enhet. Detta kommer inte som någon överraskning för dem som studerar Bibeln, för i Guds ord står det: ”Det tillkommer inte den man som vandrar att själv styra sina steg.” (Jeremia 10:23) Bibeln säger också rakt på sak: ”En väg kan tyckas vara rätt i en mans ögon – dess slut är dock dödens vägar.” (Ordspråksboken 16:25) De ansträngningar som jordiska regeringar kan göra för att uppnå enhet är begränsade. Men vi har inte lämnats utan hopp.

Källan till verklig enhet

Bibeln innehåller Guds löfte om att världen kommer att enas, men inte genom människors ansträngningar. Skaparen, vars avsikt var att människor i hela världen skulle få leva i fred, kommer att förverkliga det människor inte kan. För en del kan detta verka långsökt. Men Guds avsikt har ända från början varit att människan skall leva i frid och harmoni. * Många bibelställen visar att det fortfarande är Guds avsikt att människor skall leva i enhet. Låt oss titta på några exempel:

• ”Kom och skåda Jehovas gärningar, hur han låter händelser som väcker häpnad ske på jorden. Han får krigen att upphöra intill jordens yttersta ände. Bågen bryter han sönder och hugger spjutet i stycken, vagnarna bränner han upp i eld.” (PSALM 46:8, 9)

• ”De skall inte göra skada eller vålla fördärv någonstans på mitt heliga berg; ty jorden skall vara full av kunskapen om Jehova, liksom vattenmassorna täcker havets botten.” (JESAJA 11:9)

• ”Han skall uppsluka döden för alltid, och den suveräne Herren Jehova skall torka tårarna från alla ansikten. Och sitt folks smälek skall han ta bort från hela jorden, ty Jehova själv har talat.” (JESAJA 25:8)

• ”Enligt hans löfte väntar vi på nya himlar och en ny jord där rättfärdighet skall bo.” (2 PETRUS 3:13)

• ”[Gud] skall torka varje tår från deras ögon, och döden skall inte finnas mer; inte heller skall sorg eller skrik eller smärta finnas mer. Det som en gång var är borta.” (UPPENBARELSEBOKEN 21:4)

De här löftena är tillförlitliga. Varför kan vi säga det? Därför att Jehova Gud som Skaparen har makten och förmågan att ena mänskligheten. (Lukas 18:27) Han har också en önskan att göra det. Bibeln säger att Gud ”har beslutat ... att sammanfatta allt igen i Kristus, det som är i himlarna och det som är på jorden”. (Efesierna 1:8–10)

Guds löfte om ”en ny jord där rättfärdighet skall bo” är inte bara ett önsketänkande. (2 Petrus 3:13) Jehova Gud säger så här om det som han har lovat: ”Det skall inte vända tillbaka till mig med oförrättat ärende, utan det skall utföra det som jag har funnit behag i och ha säker framgång i det som jag har sänt ut det till.” (Jesaja 55:11)

Enade genom Guds ord

Som det nämndes i den föregående artikeln har religionen ofta medverkat till att splittra människor snarare än till att ena dem. Detta är något att tänka på, för om vi accepterar att det finns en Skapare, är det då inte rimligt att tänka sig att de som tillber honom skall leva i fred och endräkt med varandra? Jo, det är det verkligen!

Religionens splittrande inverkan på mänskligheten kastar ingen skugga över Jehova Gud och hans ord. Det är snarare ett underkännande av de religioner som förespråkar människogjorda planer för att uppnå enhet i stället för att hålla fast vid Guds avsikt. Jesus kallade de religiösa ledarna på hans tid ”hycklare” och sade till dem: ”Träffande profeterade Jesaja om er när han sade: ’Detta folk ärar mig med sina läppar, men deras hjärta håller sig långt borta från mig. Förgäves fortsätter de att dyrka mig, eftersom de som lärosatser lär ut människobud.’” (Matteus 15:7–9)

Till skillnad från detta har sann tillbedjan en enande inverkan på människor. Profeten Jesaja förutsade: ”Det skall ske i dagarnas slutskede att berget med Jehovas hus skall bli fast grundat ovan bergens topp, och det skall lyftas upp ovan kullarna; och alla nationerna skall strömma till det. Och han skall avkunna dom bland nationerna och rätta till förhållandena beträffande många folk. Och de skall smida sina svärd till plogbillar och sina spjut till vingårdsknivar. Nation skall inte lyfta svärd mot nation, och de skall inte mer lära sig att föra krig.” (Jesaja 2:2, 4)

I mer än 230 länder och områden söker Jehovas vittnen nu följa den undervisning som Jehova Gud ger om hur man uppnår enhet. Vad bygger deras enhet på? Aposteln Paulus skrev: ”Klä er i kärleken, eftersom den är ett fullkomligt föreningsband.” (Kolosserna 3:14) Det grekiska ord som Paulus använde i uttrycket ”föreningsband” kan avse ledbanden och ligamenten i människokroppen. Sådana ledband och ligament är starka som rep, och de har två viktiga funktioner. De håller kroppens organ på plats och håller samman skelettdelarna.

Det är på liknande sätt med kärleken. Den här egenskapen går längre än till att hindra människor från att döda varandra. Kristuslik kärlek gör att människor med olika bakgrund kan arbeta tillsammans på ett fridsamt sätt. Kärleken gör till exempel att människor kan leva efter det som brukar kallas den gyllene regeln. Enligt Matteus 7:12 sade Jesus Kristus: ”Därför, allt vad ni vill att människorna skall göra mot er, så skall också ni göra mot dem.” Genom att följa denna vägledning har många fått hjälp att övervinna fördomar.

”Kärlek inbördes”

Jehovas vittnen är beslutna att visa sig vara Kristi Jesu lärjungar genom att följa det han sade: ”Alla [skall] veta att ni är mina lärjungar: om ni har kärlek inbördes.” (Johannes 13:35) Sådan kärlek har kommit till uttryck på ett anmärkningsvärt sätt i samband med rasmotsättningar och politiska oroligheter. Under folkmorden i Rwanda 1994 visade Jehovas vittnen sin kärlek till varandra. Vittnen som tillhörde hutustammen riskerade sina egna liv för att skydda sina bröder som var tutsier.

Det är naturligtvis orealistiskt att förvänta att världens nationer skall utveckla kärlek till varandra i sådan utsträckning att hela världen enas. Enligt Bibeln kommer Gud att genomföra detta i sin rätta tid. Men redan nu kan individer visa kärlek och uppnå enhet.

Under det senaste året ägnade Jehovas vittnen mer än en miljard timmar åt att besöka människor och tala med dem om Bibeln och vilket värde den har i det dagliga livet. Exakt kunskap från Guds ord förenar miljontals människor, varav en del tidigare hatade varandra. Detta inbegriper araber och judar, armenier och turkar, tyskar och ryssar, för att bara nämna några.

Skulle du vilja lära dig mer om den enande kraften i Guds ord, Bibeln? Kontakta då Jehovas vittnen där du bor eller skriv till en av adresserna på sidan 2.

[Fotnot]

^ § 12 Ytterligare upplysningar om Guds avsikt med människan finns i kapitel 3 i boken Vad lär Bibeln?, utgiven av Jehovas vittnen.

[Infälld text på sidan 4]

Tusentals fredsavtal har ingåtts och sedan brutits

[Infälld text på sidan 7]

Tillämpningen av bibliska principer åstadkommer det som mänskliga regeringar inte kan

[Bild på sidan 5]

Guds ord framhåller källan till verklig enhet

[Bild på sidan 7]

Jehovas vittnen som är hutuer och tutsier bygger en gudstjänstlokal