Gå direkt till innehållet

Gå direkt till innehållsförteckningen

Frågor från läsekretsen

Frågor från läsekretsen

Frågor från läsekretsen

Hur bör en kristen se på jakt och fiske?

Bibeln fördömer inte jakt eller fiske. (5 Moseboken 14:4, 5, 9, 20; Matteus 17:27; Johannes 21:6) Men kristna som jagar eller fiskar bör begrunda några bibliska principer.

Gud tillät att Noa och hans avkomlingar dödade och åt djur, förutsatt att de lät blodet rinna av innan de åt köttet. (1 Moseboken 9:3, 4) Den här befallningen framhåller att djurens liv skall respekteras, eftersom det är Gud som är livgivaren. Kristna dödar därför inte djur bara för nöjes skull och visar inte ringaktning för liv. (Ordspråksboken 12:10)

Man bör också väga in en annan aspekt, som har att göra med vår attityd. De av apostlarna som var fiskare tyckte säkert att det var härligt med en fin fångst. Men det finns inget som tyder på att de skröt om hur skickliga de var som fiskare eller som jägare, att de ville tävla med andra, att de försökte bevisa sin manlighet eller ville känna spänningen av själva jakten eller dödandet. (Psalm 11:5; Galaterna 5:26)

Vi måste fråga oss själva: Är jag ett föredöme när det gäller att visa respekt för Jehovas syn på livet? Låter jag jakt eller fiske dominera mina tankar och samtal? Går jag in för att jaga och fiska, eller kretsar mitt liv kring tjänsten för Gud? Gör fisket eller jakten att jag måste umgås nära med icke troende, eller innebär det att jag försummar min familj? (Lukas 6:45)

Vissa som jagar eller fiskar för sitt uppehälle kanske tycker att det är i sin ordning att låta andlig verksamhet komma i andra hand under jakt- eller fiskesäsongen. Men vi visar tro och förtröstan på Gud när vi ser till att hans intressen alltid kommer först i vårt liv. (Matteus 6:33) De kristna lyder dessutom ”kejsarens” lagar i fråga om jakt eller fiske, oavsett om myndigheterna upprätthåller dem eller inte. (Matteus 22:21; Romarna 13:1)

För att få Jehovas syn på jakt och fiske kan vissa behöva justera sin inställning i enlighet med hans normer. (Efesierna 4:22–24) Men å andra sidan måste vi också respektera andras samveten och de beslut som de fattar. Paulus ger ett lämpligt råd: ”Låt oss därför inte längre döma varandra, utan gör hellre detta till ert beslut: att inte för en broder lägga en sten att snava på.” (Romarna 14:13) Om vi visar sådan osjälvisk kärlek och respekt bidrar vi till att bevara friden i församlingen, och vi behagar vår Skapare, källan till allt liv. (1 Korinthierna 8:13) *

[Fotnot]

^ § 8 Se också ”Frågor från läsekretsen” i Vakttornet för 15 maj 1990.