Gå direkt till innehållet

Gå direkt till innehållsförteckningen

Vad ger livet verklig mening?

Vad ger livet verklig mening?

Vad ger livet verklig mening?

NÄR Jesse, en 17-årig gymnasieelev, fick frågan: ”Vad är meningen med livet?” svarade han: ”Att ha så roligt som möjligt så länge man lever.” Suzie såg annorlunda på saken. Hon sade: ”Ärligt talat så tror jag att meningen med livet är den mening man själv ger det.”

Har du funderat över meningen med livet? Finns det ett enda övergripande syfte med alla människor? Eller har Suzie rätt – är livet i grund och botten vad vi själva gör det till? Oavsett hur avancerat vårt samhälle blir tekniskt sett, verkar vi ändå ha en inneboende längtan efter att livet skall ha en mening. De flesta av oss undrar någon gång i livet: Varför är vi här?

Den moderna vetenskapen har brottats med att försöka besvara den frågan. Med vilket resultat? ”I evolutionsprocessen har livet i sig självt inte någon egentlig mening”, konstaterade David P. Barash, professor i psykologi och zoologi. Enligt evolutionsbiologer finns det bara ett enda syfte med alla levande organismer: överlevnad och fortplantning. ”I ett ofantligt universum som saknar syfte och där vi människor är lämnade åt oss själva, är det vårt eget ansvar att genom fria, medvetna, planerade val ge livet mening”, säger därför professor Barash.

Källan till mening i livet

Är detta då allt som livet går ut på – att var och en gör vad han eller hon själv vill? Inte enligt Bibeln. Den låter oss inte irra omkring i världen utan mål och mening, utan visar att det finns en anledning till att vi är här. Vår existens är inte resultatet av någon kosmisk tillfällighet. I Bibeln får vi veta att Skaparen under årtusenden beredde jorden för människans ankomst. Ingenting lämnades åt slumpen. Han försäkrade sig om att allt var ”mycket gott”. (1 Moseboken 1:31; Jesaja 45:18) Varför det? Därför att Gud hade en avsikt med människan.

Men intressant nog förutbestämde inte Gud hur framtiden skulle bli för varje individ, vare sig genom att själv ingripa eller genom någon biologisk process. Vi påverkas visserligen av vårt genetiska arv, men till största delen styr vi ändå vårt eget handlingssätt. Vi är alla fria att själva välja kurs i livet.

Även om vi själva bestämmer vad vi vill göra med vårt liv skulle det vara ett misstag att inte ta Skaparen med i beräkningen. Många har funnit att det som ger livet verklig mening är att de har ett nära förhållande till Gud. Det viktiga sambandet mellan Gud och meningen med livet framgår av Guds namn, Jehova, som ordagrant betyder ”han förorsakar att någon (något) blir”. (2 Moseboken 6:3; Psalm 83:18) Det betyder att han undan för undan uppfyller alla sina löften och att han alltid genomför sina avsikter. (2 Moseboken 3:14; Jesaja 55:10, 11) Tänk på vad det innebär. Namnet Jehova är en garanti för att han är den som ytterst ger livet bestående mening.

Bara det att man erkänner Skaparens existens inverkar mycket på hur man betraktar livet. Linet, 19 år, säger: ”När jag ser allt det underbara som Jehova har skapat och meningen med det, förstår jag att det också finns en mening med att jag kom till.” Amber tillägger: ”När jag hör andra prata om ’det okända’ påminns jag alltid om att det inte är okänt för mig. Jehova existerar – det han har gjort bevisar helt enkelt det.” (Romarna 1:20) Det är naturligtvis viktigt att erkänna Skaparens existens, men för att man skall utveckla ett meningsfullt förhållande till honom krävs något mer.

Vänskap med Gud

Här får vi återigen hjälp av Bibeln. De inledande kapitlen visar tydligt att Jehova Gud är en kärleksfull Fader. Så till exempel skapade han inte Adam och Eva utan att låta dem få veta vem han var – tvärtom kommunicerade han med dem regelbundet. Han lämnade dem inte att klara sig på egen hand i Eden, medan han själv ägnade sig åt annat. I stället gav han dem uttryckliga anvisningar om hur de skulle leva på bästa sätt. Han gav dem tillfredsställande arbete och fortlöpande undervisning. (1 Moseboken 1:26–30; 2:7–9) Är inte det vad man borde kunna förvänta av en duglig, kärleksfull förälder? Tänk på vad det innebär. Denielle säger: ”Vetskapen om att Jehova skapade jorden och gav oss förmågan att njuta av hans skapelse gör att jag förstår att han vill att vi skall vara lyckliga.”

Jehova önskar också, precis som vilken god far som helst, att alla hans barn skall ha ett personligt förhållande till honom. Därför försäkras vi i Apostlagärningarna 17:27 om att han ”inte är långt borta från någon enda av oss”. Vad gör det för skillnad? Amber säger: ”Att jag har lärt känna Jehova ger mig tillförsikt – jag vet att jag aldrig är helt ensam. Vad som än händer har jag alltid någon att vända mig till.” Allteftersom du lär känna Jehova kommer du också att inse att han är omtänksam, rättvis och god. Du kan lita på honom. ”När Jehova blev min nära vän förstod jag att det inte fanns någon annan som kunde hjälpa mig lika bra som han”, säger Jeff.

Tyvärr har många negativa saker sagts om Jehova. Han har hållits ansvarig för mycket av det lidande som mänskligheten fått utstå och för de missgärningar som begåtts i religionens namn. Han har beskyllts för att ligga bakom några av de värsta illdåden i historien. Men i 5 Moseboken 32:4, 5 sägs det: ”Alla hans vägar är rättvisans vägar. ... De har själva handlat fördärvligt; de är inte hans barn, bristen är deras egen.” Vi är därför skyldiga att själva ta reda på hur det förhåller sig. (5 Moseboken 30:19, 20)

Gud genomför sin vilja

Det spelar ingen roll vad vi personligen bestämmer oss för – ingenting kommer att kunna hindra Gud från att fullständigt genomföra sin vilja när det gäller jorden och människorna. Det är ju han som är Skaparen. Vad är då hans vilja? Jesus Kristus nämnde det i sin bergspredikan, när han sade: ”Lyckliga är de som är milda till sinnes, eftersom de skall ärva jorden.” Senare lät han sin apostel Johannes få veta att Gud har beslutat att ”störta dem i fördärvet som fördärvar jorden”. (Matteus 5:5; Uppenbarelseboken 11:18) Eftersom Jesus var tillsammans med Gud under skapelsen, vet han att Guds avsikt från början var att ett fullkomligt människosläkte skulle bo för evigt i ett paradis på jorden. (1 Moseboken 1:26, 27; Johannes 1:1–3) Och Gud förändras inte. (Malaki 3:6) Han lovar oss: ”Sannerligen, alldeles som jag har tänkt, så skall det ske; och det som jag har beslutat, det skall bli verklighet.” (Jesaja 14:24)

Jehova har i vår tid redan börjat lägga grunden till ett enat samhälle, vilket inte bygger på girighet och egenintresse, som så mycket gör i dagens värld, utan på kärlek till Gud och nästan. (Johannes 13:35; Efesierna 4:15, 16; Filipperna 2:1–4) Det är en sammanslutning av frivilliga, självuppoffrande, starkt motiverade personer med ett uppdrag – att predika de goda nyheterna om Guds kommande kungarike innan slutet för den nuvarande världsordningen är här. (Matteus 24:14; 28:19, 20) Mer än sex miljoner kristna i över 230 länder tillber redan Gud tillsammans i ett kärleksfullt, förenat internationellt brödraskap.

Ge ditt liv mening

Om du söker efter större mening i ditt liv, skall du veta att Jehova Gud inbjuder dig att komma tillsammans med hans folk – hans ”rättfärdiga nation”. (Jesaja 26:2) Men du kanske undrar: Hur är det att vara med i den här kristna sammanslutningen? Vill jag verkligen bli engagerad? Lyssna till vad några ungdomar säger:

Quentin: ”För mig är församlingen som en fristad. Insikten om att Jehova hjälper mig i mitt liv gör att jag förstår att han existerar och att han vill att jag skall vara lycklig.”

Jeff: ”Församlingen är den bästa plats jag kan gå till för att få uppmuntran. Där har jag mina bröder och systrar, och de ger mig stöd och erkännande. De är verkligen som en familj för mig.”

Linet: ”Ingen glädje kan jämföras med den man känner när någon tar emot Bibelns sanning och bestämmer sig för att tjäna Jehova. Det gör att jag känner stor tillfredsställelse med mitt liv.”

Cody: ”Utan Jehova skulle mitt liv inte ha något värde. Som så många andra skulle jag flacka omkring från det ena till det andra och försöka finna lyckan, men utan att finna den. Men nu har Jehova gett mig det ofattbara privilegiet att få ha ett nära förhållande till honom, och det ger mitt liv mening.”

Varför inte själv undersöka saken? Genom att du närmar dig din Skapare, Jehova Gud, kommer du att finna att ditt liv får verklig mening.

[Bilder på sidan 31]

Ett nära förhållande till Gud ger vårt liv mening

[Bildkälla på sidan 29]

NASA photo