Gå direkt till innehållet

Gå direkt till innehållsförteckningen

Vilken religion bör man välja?

Vilken religion bör man välja?

Vilken religion bör man välja?

”OLIKA religioner är bara olika vägar till samma mål. När allt kommer omkring finns det bara en Gud, eller hur?” Den uppfattningen delas av många som tycker att det är viktigt att man tillhör en religion, men att det inte spelar någon större roll vilken religion man väljer.

Det här argumentet kan verka förnuftigt vid första påseendet, eftersom det är sant att det bara finns en Gud, den Allsmäktige. (Jesaja 44:6; Johannes 17:3; 1 Korinthierna 8:5, 6) Men vi kan inte bortse från de uppenbara skillnader – till och med motsägelser – som finns bland de många religiösa grupper som påstår sig tjäna den sanne Guden. De skiljer sig mycket från varandra när det gäller sedvänjor, trosuppfattningar, läror och krav. Skillnaderna är så stora att de som tillhör en religion eller grupp har svårt att förstå eller acceptera vad de andra lär eller tror.

Å andra sidan sade Jesus: ”Gud är en Ande, och de som tillber honom måste tillbe med ande och sanning.” (Johannes 4:24) Finns det rum för en lång rad av motstridiga uppfattningar om vem Gud är, vad hans avsikter är och hur han vill bli tillbedd, om man tillber Gud med sanning? Är det logiskt att tro att det inte spelar någon roll för den allsmäktige Guden hur vi tillber honom?

Sanna kristna förr och nu

De kristna under det första århundradet hade ibland olika uppfattningar om saker och ting. När aposteln Paulus talade om de kristna i Korinth, sade han: ”Av dem som hör till Kloes hus har det ... berättats för mig om er, mina bröder, att misshälligheter förekommer bland er. Vad jag menar är detta, att var och en av er säger: ’Jag hör till Paulus’, ’Men jag till Apollos’, ’Men jag till Kefas’, ’Men jag till Kristus’.” (1 Korinthierna 1:11, 12)

Tyckte Paulus att det inte var så allvarligt att man hade skilda uppfattningar? Var det helt enkelt så att var och en följde sin egen väg till räddning? Långt därifrån! Paulus skrev: ”Jag [förmanar] er, bröder, genom vår Herre Jesu Kristi namn att ni alla skall tala överensstämmande och att det inte skall vara söndringar bland er, utan att ni skall vara på rätt sätt förenade i samma sinne och i samma tankegång.” (1 Korinthierna 1:10)

Enighet i frågor som rör tron kan givetvis inte tvingas fram. Den uppnås först när individer noggrant undersöker olika frågor och kommer fram till och accepterar samma slutsatser. Därför är enskilt studium av Guds ord och en uppriktig önskan att tillämpa det man lär sig nödvändigt för att uppnå den enhet som Paulus talade om. Kan man hitta den enheten någonstans? Som vi har sett har Gud under lång tid handlat med sitt folk som grupp betraktat. Går det att identifiera den gruppen i dag?

Fördelarna med att välja rätt

Psalmisten David frågade: ”Jehova, vem får vara gäst i ditt tält? Vem får bo på ditt heliga berg?” Det är mycket tänkvärda frågor. David svarade själv och sade: ”Den som vandrar oklanderligt och utövar rättfärdighet och talar sanning i sitt hjärta.” (Psalm 15:1, 2) En rätt förståelse av Bibeln gör att man kan identifiera den religion som uppfyller Guds krav. Genom att sedan komma tillsammans med den gruppen kan man få uppbyggande umgänge med människor som tillber Gud i enhet och ”med ande och sanning”.

Jehovas vittnen har visat att det går att uppnå enhet i tro och handling till och med i dagens splittrade värld. I deras led finns före detta medlemmar från många olika religionssamfund och etniska grupper. Andra som nu är Jehovas vittnen var tidigare agnostiker eller ateister. Åter andra var helt enkelt ointresserade av religion. Från den här mångfalden av religioner, kulturer och filosofier har individer församlats, och de har nu en religiös enhet som inte finns någon annanstans i dagens värld.

Grunden för en sådan enhet är Guds ord, Bibeln. Jehovas vittnen inser givetvis att de inte kan diktera vad andra skall göra. Men de är tacksamma för att de har möjlighet att uppmuntra andra att skaffa sig kunskap från Bibeln och så kunna fatta välgrundade beslut i frågor som rör tillbedjan. På så sätt kan många fler få del av de fördelar som kommer av att tillbe Gud ”med ande och sanning”.

I vår tid faller många offer för skadligt inflytande och frestelser, och därför är det nödvändigt att välja rätt umgänge. Bibeln konstaterar att ”den som vandrar med de visa blir vis” och att ”dåligt umgänge fördärvar nyttiga vanor”. (Ordspråksboken 13:20; 1 Korinthierna 15:33) Att umgås med Guds sanna tillbedjare är ett skydd. Därför påminner Bibeln oss: ”Låt oss tänka på varandra för att sporra till kärlek och förträffliga gärningar, och låt oss inte försumma att komma tillsammans, som några har för vana, utan uppmuntra varandra, och detta så mycket mer som ni ser dagen närma sig.” (Hebréerna 10:24, 25) Det är verkligen en välsignelse när sanna vänner, andliga bröder och systrar, kärleksfullt hjälper varandra att uppfylla sina förpliktelser mot Gud!

Ottomar bekräftar att det är så. Han växte upp i en katolsk familj i Tyskland men slutade gå i kyrkan. Han förklarar: ”Jag kände mig lika tom varje gång jag gick ut ur kyrkan som när jag gick in i den.” Men han trodde fortfarande på Gud. Sedan kom han i kontakt med Jehovas vittnen och blev övertygad om att de är Guds sanna tjänare. Han förstod att det var nödvändigt att förena sig med dem. Han säger nu: ”Jag är verksam i en världsvid organisation och har frid i sinne och hjärta. Jag får hela tiden hjälp att få en mer korrekt förståelse av Bibeln. Det sätter jag stort värde på.”

En inbjudan till dem som söker

Likasinnade människor som arbetar tätt tillsammans som grupp kan utföra en uppgift på ett långt mer effektivt sätt än individer som arbetar oberoende av varandra. Jesu avskedsord till sina efterföljare löd: ”Gå därför och gör lärjungar av människor av alla nationerna, döp dem i Faderns och Sonens och den heliga andens namn och lär dem att hålla allt som jag har befallt er.” (Matteus 28:19, 20) Hur skulle en sådan uppgift kunna utföras på ett bra sätt utan ledning eller organisation? Hur skulle man kunna följa den här bibliska befallningen om man försökte tjäna Gud på egen hand?

Under det gångna året lämnade Jehovas vittnen världen över 91 933 280 bibliska böcker och broschyrer och 697 603 247 tidskrifter. På så sätt kunde de nå hundratals miljoner människor i 235 länder och områden med budskapet från Guds ord. Det är verkligen ett enastående bevis för att gemensamma ansträngningar av en enad och väl organiserad grupp kan åstadkomma långt mer än vad enskilda individer kan åstadkomma på egen hand.

Förutom att Jehovas vittnen sprider biblisk litteratur leder de kostnadsfria bibelstudier för att hjälpa människor att förstå vad Gud kräver. Förra året ledde de i genomsnitt 5 726 509 bibelstudier varje vecka med enskilda personer eller grupper. Den här bibliska undervisningen har hjälpt miljoner människor att få kunskap så att deras val av religion kan vila på en fast grund. Vi inbjuder dig att lära känna Guds krav som finns i Bibeln. Sedan kan du göra ditt val. (Efesierna 4:13; Filipperna 1:9; 1 Timoteus 6:20; 2 Petrus 3:18)

Om du vill behaga Gud, är det nödvändigt att du tillhör en religiös grupp – men inte vilken religiös grupp eller vilket kyrkosamfund som helst. Du måste grunda ditt val av religion på exakt kunskap i Bibeln, inte på obevisade dogmer eller hörsägner. (Ordspråksboken 16:25) Lär känna kraven för sann religion. Jämför dem med dina egna trosuppfattningar. Gör sedan ditt val. (5 Moseboken 30:19)

[Bilder på sidan 7]

Jehovas vittnen är enade i en splittrad värld