Gå direkt till innehållet

Gå direkt till innehållsförteckningen

Finn tröst i Jehovas styrka

Finn tröst i Jehovas styrka

Finn tröst i Jehovas styrka

”När mina oroande tankar blev många inom mig, var det din rika tröst som började smeka min själ.” — PSALM 94:19.

BIBELN innehåller tröstande ord åt alla som längtar efter lindring. Det är därför inte så underligt att man i uppslagsverket The World Book Encyclopedia kan läsa att ”ett oräkneligt antal människor har vänt sig till Bibeln för att få tröst, hopp och vägledning under tider av bekymmer och otrygghet”. Varför det?

Därför att Bibeln är inspirerad av vår kärleksfulle Skapare, ”all trösts Gud”, han ”som tröstar oss i all vår vedermöda”. (2 Korinthierna 1:3, 4) Han är ”den Gud, som fyller behovet av ... tröst”. (Romarna 15:5) Jehova är ett gott föredöme genom att ge oss alla en möjlighet att få lindring. Han sände sin enfödde Son, Kristus Jesus, till jorden för att ge oss hopp och tröst. Jesus lärde: ”Gud älskade världen så mycket att han gav sin enfödde Son, för att var och en som utövar tro på honom inte må bli tillintetgjord utan ha evigt liv.” (Johannes 3:16) I Bibeln beskrivs Jehova som den ”som dagligen bär bördan åt oss, den sanne Guden, vår räddnings Gud”. (Psalm 68:19) Gudfruktiga människor kan med förtröstan säga: ”Jag har ställt Jehova inför mig beständigt. Eftersom han är vid min högra sida, kommer jag inte att bringas att vackla.” — Psalm 16:8.

Sådana skriftställen visar vilken djup kärlek Jehova Gud har till oss människor. Det framgår tydligt att han har en innerlig önskan — och förmåga — att ge tröst i rikt mått och att lindra vår smärta i svåra tider. ”Han ger den trötte kraft; och åt den som är utan dynamisk energi ger han full styrka i överflöd.” (Jesaja 40:29) Hur kan vi då finna tröst i Jehovas styrka?

Den lindring Jehovas omsorg skänker

Psalmisten skrev: ”Kasta din börda på Jehova, och han för sin del kommer att stödja dig. Aldrig kommer han att tillåta att den rättfärdige vacklar.” (Psalm 55:22) Ja, Jehova Gud är intresserad av den mänskliga familjen. Aposteln Petrus gav denna försäkran till de kristna under det första århundradet: ”Han [Gud] bryr sig om er.” (1 Petrus 5:7) Jesus Kristus underströk vilket värde Gud sätter på människor genom att säga: ”Säljs inte fem sparvar för två mynt av ringa värde? Ändå blir ingen av dem bortglömd inför Gud. Men till och med era huvudhår är allesammans räknade. Hys ingen fruktan; ni är värda mer än många sparvar.” (Lukas 12:6, 7) Vi är så värdefulla i Guds ögon att han ser till och med den minsta detalj hos oss. Han känner till saker och ting om oss som vi själva inte känner till, eftersom han hyser ett djupt intresse för var och en av oss.

Att känna att Jehova har ett sådant personligt intresse var till stor tröst för Svetlana, den unga prostituerade kvinnan som nämndes i föregående artikel. Innan hon kom i kontakt med Jehovas vittnen var hon nära att ta livet av sig. Hon tackade nu ja till ett bibelstudium, och det hjälpte henne att lära känna Jehova som en verklig person som är intresserad av hennes välfärd. Detta rörde hennes hjärta och fick henne att ändra sitt levnadssätt och att överlämna sig åt Gud. Det gav också Svetlana det mått av självaktning hon behövde för att fortsätta framåt trots sina problem och att få en positiv syn på livet. Hon säger nu: ”Jag är övertygad om att Jehova aldrig kommer att överge mig. Jag har funnit hur sanna orden i 1 Petrus 5:7 är, där det står: ’Kasta allt ert bekymmer på honom [Jehova], eftersom han bryr sig om er.’”

Ett hopp grundat på Bibeln skänker tröst

Ett särskilt sätt varpå Gud skänker tröst är genom Bibeln, som innehåller ett fantastiskt hopp för framtiden. Aposteln Paulus skrev: ”Alla de ting som är skrivna förr, de är skrivna till vår undervisning, för att vi genom vår uthållighet och genom trösten från Skrifterna må ha hopp.” (Romarna 15:4) Paulus visade tydligt sambandet mellan ett sant hopp och tröst, när han skrev: ”Må ... Gud, vår Fader, som har älskat oss och har gett evig tröst och gott hopp genom oförtjänt omtanke, trösta era hjärtan och göra er fasta i varje god gärning och varje gott ord.” (2 Thessalonikerna 2:16, 17) Detta ”goda hopp” omfattar bland annat möjligheten till ett fullkomligt, lyckligt och evigt liv på en paradisisk jord. — 2 Petrus 3:13.

Ett sådant säkert och ljust hopp var till stor uppmuntran för Laimonis, den förlamade mannen med alkoholproblem som nämndes i föregående artikel. Han läste biblisk litteratur utgiven av Jehovas vittnen och kunde glädjas åt att få kunskap om den nya världen under Guds kungarike, där hälsan kommer att bli fullständigt återställd. I Bibeln kunde han läsa följande ljusa löfte om ett mirakulöst botande: ”På den tiden kommer de blindas ögon att öppnas, och de dövas öron, de kommer att upplåtas. På den tiden kommer den halte att klättra upp alldeles som en hjort, och den stummes tunga kommer att ropa högt av glädje.” (Jesaja 35:5, 6) Laimonis gjorde stora förändringar för att kunna kvalificera sig för livet i detta paradis. Han slutade dricka, och hans grannar och bekanta har inte kunnat undgå att lägga märke till hans förvandling. Han leder nu flera bibelstudier och delar med sig av den tröst som Bibelns hoppfulla budskap ger.

Bönens roll

När vi av någon orsak känner oss plågade i vårt hjärta, kan vi få tröst genom att be till Jehova. Det kan lätta vår börda. I våra ödmjuka böner kan vi hämta tröst genom att påminna oss sådant som står skrivet i Guds ord. Den längsta psalmen i Bibeln är som en vacker bön. Den som skrivit denna psalm sjöng: ”Jag har kommit ihåg dina rättsliga beslut från obestämd tid, o Jehova, och jag finner tröst för egen del.” (Psalm 119:52) I situationer som är ytterst svåra, särskilt sådana som har med hälsan att göra, finns det oftast inte bara en enda lösning på problemen. I vår egen kraft kanske vi inte vet exakt vart vi skall vända oss. Många har funnit att när de, sedan de gjort allt som stått i deras makt, har vänt sig till Gud i bön, har detta skänkt stor tröst och ibland också lösningar som de inte kunnat förutse. — 1 Korinthierna 10:13.

Pat, som i all hast fick föras till akuten, fick erfara vilken tröst bönen skänker. Sedan hon återfått krafterna, sade hon: ”Jag bad till Jehova och kom då att inse att jag måste lägga mitt liv i hans händer och lita på att han gör allt som är i enlighet med hans vilja. Under hela den här tiden kände jag mig lugn; jag upplevde Guds frid som nämns i Filipperna 4:6, 7.” Dessa verser kan verkligen trösta oss alla! Paulus uppmanar oss: ”Var inte bekymrade för någonting, utan låt i allting, genom bön och ödmjuk anhållan jämte tacksägelse, de ting ni begär göras kända för Gud; och Guds frid, som övergår allt förstånd, skall skydda era hjärtan och era sinnesförmögenheter med hjälp av Kristus Jesus.”

Den heliga anden som tröstare

Natten före sin död gjorde Jesus klart för sina apostlar att han snart skulle lämna dem. Det här gjorde dem bekymrade och bedrövade. (Johannes 13:33, 36; 14:27–31) Jesus såg deras behov av fortsatt tröst och lovade: ”Jag skall framställa en begäran till Fadern, och han skall ge er en annan hjälpare [eller tröstare] att vara med er för evigt.” (Johannes 14:16; fotnot i NW, studieutgåvan) Jesus syftade här på Guds heliga ande. Bland annat tröstade Guds ande apostlarna under deras prövningar och styrkte dem att fortsätta att göra Guds vilja. — Apostlagärningarna 4:31.

Angie, vars man var nära döden efter en allvarlig olycka, lyckades att med framgång ta itu med sin sorgliga och smärtsamma situation. Vad var det som hjälpte henne? Hon berättar: ”Utan hjälp av Jehovas heliga ande skulle vi inte ha kunnat gå igenom det vi fick uppleva och förblivit starka. Jehovas kraft har verkligen blivit uppenbar genom våra svagheter, och han har visat sig vara ett fäste under den här svåra tiden.”

Ett brödraskap som ger tröst

Oavsett vilken situation en person kan befinna sig i och oavsett vilka smärtsamma omständigheter som kan uppstå, kan han hämta tröst hos det brödraskap som finns i Jehovas församling. Genom detta brödraskap får de som är anslutna till församlingen stöd och hjälp andligen. Här finner man kärleksfulla och uppmuntrande vänner som bryr sig om en och som är villiga att hjälpa och trösta andra som har det svårt. — 2 Korinthierna 7:5–7.

Medlemmarna i den kristna församlingen får lära sig att ”göra vad som är gott mot alla, men särskilt mot dem som är besläktade med [dem] ... i tron”. (Galaterna 6:10) Den bibliska undervisning de får påverkar dem att visa varandra broderlig kärlek och öm tillgivenhet. (Romarna 12:10; 1 Petrus 3:8) Andliga bröder och systrar i församlingen förmås att vara omtänksamma, uppmuntrande och ömt medlidsamma. — Efesierna 4:32.

Joe och Rebecca, som så tragiskt förlorade sin son i döden, fick mycket tröst och stöd av andra i den kristna församlingen. De säger: ”Jehova och hans kärleksfulla församling har hjälpt oss att komma igenom den här svåra tiden. Vi har fått hundratals vykort, brev och telefonsamtal. Det har fått oss att förstå hur dyrbart vårt brödraskap är. Det tragiska som hände gjorde oss nästan bedövade, men flera församlingar hjälpte oss — vi fick mat, och vi fick huset städat.”

Du kan få tröst!

När man får bekymmer och drabbas av svåra motgångar, finns Gud där, redo att ge tröst och beskydd. I en av psalmerna beskrivs hur han gör detta: ”Med sina vingpennor kommer han att spärra tillträdet till dig, och under hans vingar kommer du att söka din tillflykt.” (Psalm 91:4) Illustrationen här kan syfta på en örn. Det är en bild av en fågel som ser faran och sedan breder ut sina vingar som ett skydd över sina ungar. Jehova är i ännu större bemärkelse en verklig beskyddare för alla som tar sin tillflykt till honom. — Psalm 7:1.

Om du önskar lära dig mer om Gud, om hans personlighet, om hans uppsåt och om hans förmåga att ge tröst, uppmanar vi dig att studera hans ord. Jehovas vittnen hjälper dig gärna. Ja, du kan finna tröst i Jehovas styrka!

[Bilder på sidan 7]

Det hopp Bibeln ger angående framtiden kan skänka tröst