Gå direkt till innehållet

Gå direkt till innehållsförteckningen

KAPITEL 29

Tycker Gud om alla fester och kalas?

Tycker Gud om alla fester och kalas?

Varför tyckte Gud om den här festen?

TYCKER du om att gå på kalas? ... Det kan vara väldigt kul. Tror du att den store läraren tycker om att vi går på fester och kalas? ... Ja, han gick ju själv på fest en gång när det var bröllop, och några av hans lärjungar gick också dit. Jehova är den ”lycklige Guden”, så han blir också glad när vi har roligt på sådana fester och kalas som han tycker är bra. (1 Timoteus 1:11; Johannes 2:1–11)

På sidan 29 i den här boken läste vi att Jehova delade Röda havet så att israeliterna kunde gå över till andra sidan. Kommer du ihåg det? ... När israeliterna hade kommit över, sjöng och dansade de och tackade Jehova. Man kan säga att de hade en fest. De var väldigt glada, och vi kan vara säkra på att Gud också var glad. (2 Moseboken 15:1, 20, 21)

Nästan 40 år senare gick israeliterna på en annan stor fest. Men den här gången var det människor som inte tillbad Jehova som hade festen. De tillbad andra gudar och brukade ha sex med människor som de inte var gifta med. Tror du att det var bra att gå på en sådan fest? ... Jehova tyckte inte om att israeliterna gick dit, och han straffade dem för det. (4 Moseboken 25:1–9; 1 Korinthierna 10:8)

Bibeln berättar också om två födelsedagskalas. Tror du att det var den store lärarens födelsedag man firade på något av de kalasen? ... Nej. Båda gångerna var det män som inte tjänade Jehova som firade sin födelsedag. En av dem var kung Herodes Antipas, som härskade över Galileen när Jesus bodde där.

Kung Herodes hade gjort mycket som var fel. Han hade tagit sin brors fru och gift sig med henne. Hon hette Herodias. Johannes döparen, som var en tjänare åt Gud, talade om för Herodes att han hade gjort fel. Det tyckte inte Herodes om, så han spärrade in Johannes i fängelse. (Lukas 3:19, 20)

Medan Johannes satt i fängelset, blev det Herodes födelsedag. Herodes ordnade ett stort kalas och bjöd in många viktiga personer. Alla åt och drack och hade roligt. Sedan kom Herodias dotter in och dansade för dem. Alla tyckte att hon dansade så bra, och därför ville kung Herodes ge henne en riktigt fin present. Han sade till henne: ”Vad du än ber mig om skall jag ge dig, ända till hälften av mitt kungarike.”

Vad skulle hon be om? Pengar? Fina kläder? Ett eget palats? Flickan visste inte vad hon skulle säga. Så hon gick till sin mamma, Herodias, och frågade: ”Vad skall jag be om?”

Nu var det så att Herodias hatade Johannes döparen väldigt mycket. Så hon sade åt sin dotter att be om Johannes huvud. Då gick flickan tillbaka till kungen och sade: ”Jag vill att du med detsamma ger mig Johannes döparens huvud på ett fat.”

Kung Herodes ville inte döda Johannes, för han visste att Johannes var en bra man. Men Herodes hade ju lovat att ge allt som flickan bad om, och han var rädd för vad gästerna skulle tycka ifall han ändrade sig. Så han sände en man till fängelset för att hugga huvudet av Johannes. Efter en stund kom mannen tillbaka. Han bar fram Johannes huvud på ett fat och gav det till flickan, och hon gav det till sin mamma. (Markus 6:17–29)

Det andra födelsedagskalaset som Bibeln berättar om var inte bättre. Den gången var det kungen i Egypten som fyllde år. Även på det kalaset befallde kungen att man skulle hugga huvudet av en man. Och sedan hängde man upp mannens kropp för att fåglarna skulle äta upp den! (1 Moseboken 40:19–22) Tror du att Gud tyckte om de här två kalasen? ... Skulle du ha velat vara med på dem? ...

Vad hände på Herodes födelsedagskalas?

Vi vet ju att vi kan lära oss något av allt som står i Bibeln. Den berättar bara om två födelsedagskalas. Och på båda kalasen gjorde man hemska saker. Så vad tror du att Gud vill lära oss om födelsedagskalas? Vill han att vi skall fira födelsedagar? ...

Det är sant att man inte brukar hugga huvudet av folk på födelsedagskalas nu för tiden. Men själva idén med att fira födelsedagar kommer från människor som inte tillbad den sanne Guden. Ett religiöst uppslagsverk skriver så här om födelsedagsfirandet i Bibeln: ”Det är bara syndare ... som har stora fester för att fira den dag de föddes.” (The Catholic Encyclopedia) Vill vi vara som de? ...

Hur var det då med den store läraren? Firade han sin födelsedag? ... Nej, Bibeln säger inget om att Jesus hade något födelsedagskalas. Och hans första lärjungar firade inte heller hans födelsedag. Men vet du varför man senare bestämde att Jesu födelsedag skulle firas den 25 december? ...

Ett uppslagsverk förklarar att man valde den dagen därför att folket i Rom redan firade solens födelsedag då, en högtid som kallades saturnalierna. (The World Book Encyclopedia) Man bestämde alltså att Jesu födelsedag skulle firas på en dag när de som inte var kristna redan hade en högtid.

Men Jesus föddes inte i december. Hur tror du man kan veta det? ... Bibeln säger att herdarna var ute med sina får på natten när Jesus föddes. (Lukas 2:8–12) Och det skulle de aldrig ha varit i december, för då är det kallt och regnigt i det området.

Varför kan inte Jesus ha blivit född den 25 december?

Det är många som vet att Jesus inte föddes vid jul. De vet också att människor som inte var kristna firade en högtid då, en högtid som Gud inte tyckte om. Men många firar jul ändå. De vill så gärna ha en fest att de inte bryr sig om att ta reda på vad Gud tycker om den. Men vi vill göra det som Jehova tycker om. Håller du inte med om det? ...

Så när vi har ett kalas, då vill vi se till att Jehova tycker om det och kan godkänna det. Vi kan ha kalas när som helst under året. Vi behöver inte vänta till en särskild dag. Vi kan äta god mat, leka och ha roligt ändå. Skulle du vilja göra det? ... Om du pratar med dina föräldrar, så kanske de kan hjälpa dig att ordna ett kalas. Det skulle väl vara roligt? ... Men när du planerar ett kalas, tänk då på att det skall bli ett kalas som Gud tycker om och kan godkänna.

Hur kan vi se till att Gud tycker om våra kalas?

Följande bibelställen visar också hur viktigt det är att alltid göra det som Gud godkänner: Ordspråken 12:2; Johannes 8:29; Romarna 12:2 och 1 Johannes 3:22.