Gå direkt till innehållet

Gå direkt till innehållsförteckningen

KAPITEL 34

Vad händer om vi dör?

Vad händer om vi dör?

DU VET säkert att människor blir gamla, sjuka och dör. Till och med barn dör ibland. Behöver man vara rädd för döden eller för någon som har dött? ... Vet du vad som händer om vi dör? ...

Det finns ju ingen som lever nu som själv har varit död och som kan berätta för oss om det. Men när Jesus, den store läraren, var på jorden, fanns det en man som dog och fick liv igen. Genom att läsa om honom kan vi få reda på vad som händer med dem som dör. Den här mannen var en vän till Jesus och bodde i Betania, en by i närheten av Jerusalem. Han hette Lasarus, och han hade två systrar, Marta och Maria. Vi skall se vad Bibeln berättar om honom.

En dag blir Lasarus fruktansvärt sjuk. Jesus är långt därifrån, så Marta och Maria skickar någon för att berätta för honom att Lasarus är sjuk. Det gör de därför att de vet att Jesus kan göra honom frisk igen. Jesus är ingen doktor, men han har fått kraft från Gud till att bota alla slags sjukdomar. (Matteus 15:30, 31)

Men innan Jesus går till Lasarus, blir Lasarus så sjuk att han dör. Jesus säger till sina lärjungar att Lasarus sover och att han tänker gå och väcka honom. Men lärjungarna förstår inte vad Jesus menar. Då säger han rent ut: ”Lasarus har dött.” Vad tycker du att det här visar om döden? ... Det visar att döden är som en djup sömn. Ja, den är så djup att man inte ens drömmer.

Jesus är nu på väg till Marta och Maria. Många av deras vänner har redan kommit dit för att trösta dem nu när deras bror har dött. När Marta hör att Jesus är på väg, går hon ut för att möta honom. Strax går Maria också ut för att träffa Jesus. Hon är väldigt ledsen och gråter, och hon faller ner vid Jesu fötter. Några av hennes vänner som har följt med gråter också.

Den store läraren frågar var de har lagt Lasarus. Då tar de med honom till grottan där Lasarus är begravd. När Jesus ser att alla gråter, börjar han också gråta. Han vet hur hemskt det känns när någon man älskar dör.

Ingången till grottan är täckt av en sten, så Jesus säger: ”Ta bort stenen.” Tror du att de vill göra det? ... Marta tycker inte att det är någon bra idé. Hon säger: ”Herre, vid det här laget måste han lukta, för det är på fjärde dagen.”

Men Jesus svarar: ”Sade jag inte att om du trodde skulle du få se Guds härlighet?” Jesus menar att Marta skulle få se något som skulle ge ära åt Gud. Vad är det Jesus tänker göra? När stenen har rullats bort, ber Jesus högt till Jehova. Sedan ropar han: ”Lasarus, kom ut!” Tror du att Lasarus kommer ut? Kan han det? ...

Kan du väcka någon som sover? ... Ja, om du ropar riktigt högt, så vaknar han säkert. Men kan du väcka någon som sover i döden? ... Nej, det hjälper inte hur högt du än ropar. Den som är död kan inte höra dig. Det finns inte något som du eller jag eller någon annan människa som lever nu kan göra för att väcka en som är död.

Vad har Jesus gjort för Lasarus?

Men Jesus är annorlunda. Han har fått speciell kraft från Gud. Så när Jesus ropar på Lasarus, händer något fantastiskt. Lasarus, som har varit död i fyra dagar, kommer ut från grottan! Han lever igen, och han kan andas och gå och prata. Ja, Jesus uppväcker Lasarus från döden. (Johannes 11:1–44)

Men tänk nu på det här: Vad hände egentligen med Lasarus när han dog? Var det så att en del av honom – en själ eller en ande – lämnade kroppen och fortsatte leva någon annanstans? Hade Lasarus en själ som kom till himlen? Levde han där uppe i fyra dagar tillsammans med Gud och änglarna? Ja, vad tror du? ...

Nej, det gjorde han inte. Kom ihåg att Jesus sade att Lasarus sov. Och hur är det när du sover riktigt djupt? Märker du vad som händer runt omkring dig då? ... Nej. Och när du vaknar, har du ingen aning om hur länge du har sovit, förrän du tittar på klockan.

Så är det också med dem som är döda. De vet inget. De känner inget. Och de kan inte göra något. Det var så det var med Lasarus, när han var död. Döden är som en djup sömn där man inte kommer ihåg någonting. Bibeln säger: ”De döda är inte medvetna om någonting alls.” (Predikaren 9:5, 10)

Vad hände med Lasarus när han dog?

Och tänk på det här: Om Lasarus hade varit i himlen i fyra dagar, då skulle han väl ha berättat det? ... Och om Lasarus var på en så fantastisk plats, skulle Jesus då ha tvingat honom att komma tillbaka hit till jorden? ... Nej, det är klart att han inte skulle det!

Ändå är det många som säger att människan har en själ och att själen fortsätter leva när kroppen dör. De säger att Lasarus själ levde någonstans medan han var död. Men det säger inte Bibeln. Den säger att Gud gjorde den förste mannen, Adam, till en ”levande själ”. Så Adam var en själ. Och Bibeln säger att när Adam syndade, då dog han. Han blev en ”död själ”. Adam var skapad av stoft från marken, och när han dog blev han stoft igen. Bibeln säger också att alla Adams avkomlingar ärvde synd och död. (1 Moseboken 2:7; 3:17–19; 4 Moseboken 6:6; Romarna 5:12)

Det är alltså tydligt att vi inte har en själ som kan lämna kroppen, utan att varje människa är en själ. Och eftersom alla har ärvt synden av den första människan, Adam, säger Bibeln: ”Den själ som syndar kommer att dö.” (Hesekiel 18:4)

Varför behöver vi inte vara rädda för dem som har dött?

En del är rädda för dem som har dött. De vågar inte ens gå i närheten av en kyrkogård, för de tror att de döda har en själ som är skild från kroppen och som skulle kunna skada dem som lever. Men kan de som är döda skada dem som lever? ... Nej, det kan de inte.

En del tror till och med att de döda kan komma tillbaka som andar eller spöken för att besöka dem som lever, och därför sätter de ut mat åt de döda. Men de som gör så tror inte på vad Gud säger om de döda. Om vi tror på vad han säger, kommer vi inte att vara rädda för dem som är döda. Och om vi verkligen är tacksamma mot Gud för att han har gett oss livet, kommer vi att visa det genom att göra sådant som han godkänner.

Men du kanske undrar: ”Tänker Gud uppväcka barn som har dött, så att de får leva igen? Vill han göra det?” Det skall vi se i nästa kapitel.

Läs gärna mer om vad Bibeln säger om de dödas tillstånd och om att människan är en själ: Psalm 115:17; 146:3, 4 och Jeremia 2:34.