Gå direkt till innehållet

Gå direkt till innehållsförteckningen

Bär frukt med uthållighet

Bär frukt med uthållighet

Bär frukt med uthållighet

Denna världen erbjuder få, om alls några, goda nyheter. Men Jehova har avsett att goda nyheter beträffande händelser av universellt intresse nu måste kungöras. Enligt Uppenbarelseboken 14:6 skall eviga goda nyheter nå ut till ”varje nation och stam och tungomål och folk”. Såsom den som förnämligast är ansvarig för dessa goda nyheters innehåll gör Jehova sin del. Vi vet att Kristus Jesus och de heliga änglarna gör sin del. Och som det visas i den här världsrapporten gör vi här på jorden, som medlemmar endera av kvarlevan av smorda eller av den stora skaran, vår del i att sprida dessa goda nyheter, som inbegriper den befallning som framhölls som vår årstext för 1989: ”Frukta Gud och ge honom ära.” — Upp. 14:7.

Det är väl dokumenterat att vi i världsomfattande skala, som Jehovas vittnen, enhetligt gör detta, och till följd av Guds välsignelse bär våra ansträngningar frukt. Att upphöja Gud genom vår produktiva andliga verksamhet är ett unikt privilegium. Vi bör inte ta detta för givet, eftersom man måste bli prövad av Gud och befunnen värdig att bli betrodd med de goda nyheterna. (1 Tess. 2:4) I 2 Korintierna 2:14—17 påminner oss aposteln Paulus också om att vi är sända av Gud i sällskap med Kristus för att utbreda den livgivande kunskapen på varje ort. Att vi bevarar oss andligen värdiga Guds tjänst för att vara tillräckligt kvalificerade för detta privilegium skänker många fördelar.

Varje år blir tiotusenden döpta, i det människor av alla slag kommer till exakt kunskap om sanningen. (1 Tim. 2:4) Under det nu gångna året blev 263.855 döpta som symbol av sitt överlämnande. Detta lade ett större ansvar på var och en att ta vård om dessa får. Vidare upprättades fler församlingar, det vill säga centraler för ren gudsdyrkan. Det finns nu 60.192 församlingar av Jehovas vittnen världen runt. Detta är 2.522 fler än året dessförinnan.

Miljoner inser nu att den verkliga nyttan inte består i att man vinner vad världen har att erbjuda, utan i att man står i ett nära förhållande till Jehova som en Jesu Kristi lärjunge. (Matt. 16:26) Genom att lyda och frukta Gud får vi själva nytta och finner vederkvickelse för våra själar. (Jes. 48:17, 18; Matt. 11:28—30) Att vara fruktbärande förkunnare av de goda nyheterna är en glädje. Guds bud är sannerligen inte betungande. — 1 Joh. 5:3.

Men den onda världen, som står under djävulens inflytande, vållar många problem. Jesus underrättade oss om att det skulle vara så. (Joh. 16:33) Att sprida sanningen är följaktligen inte alltid lätt. Den bibliska sanningen är inte omtyckt av dem som inte hyser gudaktig fruktan. Såsom det förutsagts är ”kritiska tider som är svåra att komma till rätta med” här. (2 Tim. 3:1, 12, 13) Detta förklarar varför vi alla får genomgå prövningar och vedermödor av ett eller annat slag.

Under det gångna året flammade öppet motstånd och svår förföljelse upp i Burundi och Rwanda, liksom det tidigare har gjort på andra håll i Afrika. På andra ställen har bröder fått utstå fängelsestraff och trakasserier. I 36 länder har de trots förbud tagit del i att sprida de goda nyheterna, och detta har burit frukt. Och hur förhåller det sig med dem som lever i söndrade hem? Många blir illa behandlade eller smädade av familjemedlemmar eller icke troende äktenskapskontrahenter som motstår dem. I rika länder utsätts bröderna för försåtliga påtryckningar från tingen i världen och från materialistiska inflytanden. (1 Joh. 2:15—17) Allt detta har krävt uthållighet.

Eftersom Jehovas vittnen håller ut och tjänar även under svåra förhållanden, går verket framåt. Den här rapporten visar klart och tydligt att vi inte ger upp, vilka prövningar vi än drabbas av! Vi är mycket tacksamma över att få höra med till dem som ”efter att ha hört ordet med ett rätt och gott hjärta behåller det och bär frukt med uthållighet”! — Luk. 8:15.

Hur många bröder kan du påminna dig som har hållit ut troget i att tjäna Gud? Det finns bokstavligt talat tusentals sådana. De har inte gått miste om den belöning Jehova utlovat. (Hebr. 6:10—12) Jehova kommer verkligen att minnas dem, för de försöker hålla ut i ett verk som är gott. (Rom. 2:6, 7) Deras utmärkta exempel tjänar som en uppmuntran för oss. Må vi också fortsätta att uthärda prövningar, i det vi vet att Jehova har lovat livets krona åt dem som fortfar att älska honom. (Jak. 1:12) Men även innan vi vinner det priset, vilka rika välsignelser utgjuts inte för oss nu! Uthållighetens gudaktiga egenskap gör det möjligt för oss att utföra vår tjänst dag efter dag och år efter år. Ingenting kan jämföras med vår glädje i att göra Guds vilja nu och äga ett strålande, säkert hopp för framtiden. Det var så aposteln Paulus kände det, och av det skälet uppmuntrade han de kristna att inte ge upp i fråga om att göra vad som är gott. — Gal. 6:9.

Våra bröder som var med vid sammankomsterna i Polen i augusti under det gångna tjänsteåret erfor en välsignelse utan mått. (Mal. 3:10) I åratal hade många tusen i Östeuropa inte haft tillfälle att vara med vid sammankomster i sitt eget land. Är de missräknade över att de inte har haft sådana fördelar som bröder under mera gynnsamma omständigheter haft? Nej, inte alls! Jehova har gottgjort dem för att de inte haft vissa privilegier som andra regelbundet är vana vid. Vad är det som har gjorts i deras fall? Paulus uttryckte det mycket väl, när han skrev: ”Låt oss ... jubla under vedermödor, eftersom vi vet att vedermödan frambringar uthållighet; uthålligheten i sin tur ett beprövat tillstånd; det beprövade tillståndet i sin tur hopp, och hoppet medför ingen besvikelse.” (Rom. 5:3—5) Ja, resultatet av deras uthållighet blir Guds godkännande och förverkligandet av deras hopp, medan de fortsätter att vara verksamma och fruktbärande förkunnare. — 2 Petr. 1:5—8.

Vi har sannerligen all orsak att glädjas, ja, att jubla över vad Jehova har gjort och gör för sitt folk. Såsom det så kraftigt ådagalades vid områdessammankomsterna ”Gudaktig hängivenhet” visar Jehovas folks enhet och samstämmighet att de har Guds ande. Den smorda kvarlevan är i förening med Kristus Jesus, den sanna vinstocken. Med en växande stor skara i våra dagar, som ger sitt stöd, kan vi alltså alla bära mycken frukt under den store odlarens, Jehovas, anordning. Må vi alltid stå i ett nära förhållande till Jehova och hans Son, för skilda från dem kan vi inte göra något alls. — Joh. 15:1—5.

I det vi tjänar tillsammans under det här nya tjänsteåret kan vi vara säkra på att Jehova kommer att hjälpa oss att fortsätta att bära frukt med uthållighet. Låt oss ”vara vid gott mod och säga: ’Jehova är min hjälpare.’” — Hebr. 13:6.

Era bröder

JEHOVAS VITTNENS STYRANDE KRETS