Hopp til innhold

BIBELVERS FORKLART

Mika 6:8 – «Vandre ydmykt med din Gud»

Mika 6:8 – «Vandre ydmykt med din Gud»

 «Han har fortalt deg, du menneske, hva som er godt. Og hva krever Jehova av deg? Bare at du gjør det som er rett, elsker lojalitet og vandrer beskjedent med din Gud.» – Mika 6:8, Ny verden-oversettelsen.

 «Menneske, Herren har jo sagt deg hva godhet er, og hva han krever av deg: at du skal gjøre det som er rett, vise trofast kjærlighet og vandre ydmykt med din Gud.» – Mika 6:8, Det Norske Bibelselskaps oversettelse av 1978/85.

Hva Mika 6:8 betyr

 Profeten Mika viser at det ikke er for vanskelig for mennesker å glede Jehova a Gud. (1. Johannes 5:3) I tre korte punkter oppsummerer dette verset det Gud forventer av oss. De to første handler først og fremst om hva vi må gjøre mot andre mennesker, mens det tredje punktet handler om forholdet vårt til Gud.

 «Gjør det som er rett.» Gud ønsker at alle som tilber ham, skal gjøre det som er rett og rettferdig. Det innebærer å tenke og gjøre det som harmonerer med det Gud sier er rett. (5. Mosebok 32:4) Det betyr at vi blant annet må gjøre så godt vi kan for å være ærlige mot alle og ikke forskjellsbehandle noen, uansett hvilken bakgrunn, nasjonalitet eller sosial status de har. – 3. Mosebok 19:15; Jesaja 1:17; Hebreerne 13:18.

 «Elsker lojalitet.» Dette uttrykket kan også gjengis med «elsker lojal kjærlighet». (Mika 6:8, fotnote) Ordet for «lojalitet» i Bibelens hebraiske grunntekst innebærer å være trofast mot en person. Men det innebærer også noe mer – det innebærer at vi viser godhet og barmhjertighet mot den personen og går lenger enn det som kreves av oss. Gud ønsker ikke bare at de som tilber ham, skal vise godhet og barmhjertighet, men at de også skal elske disse egenskapene. Det betyr at de bør finne glede i å hjelpe andre, spesielt dem som har det tøft. Det gir glede å gi. – Apostlenes gjerninger 20:35.

 «Vandrer beskjedent med din Gud.» I Bibelen kan ordet «vandre» bety å «følge en bestemt handlemåte». Man vandrer med Gud ved å følge en kurs i livet som gleder ham. Noah er et godt eksempel når det gjelder dette. Han «vandret med den sanne Gud» – han var rettferdig i Guds øyne, og «det var ikke noe å utsette på ham». (1. Mosebok 6:9) Vi i vår tid kan ‘vandre med Gud’ ved å leve etter det som står i hans Ord, Bibelen. Det innebærer at vi må være beskjedne, det vil si være klar over begrensningene våre og forstå at vi er avhengige av Gud på alle områder i livet. – Johannes 17:3; Apostlenes gjerninger 17:28; Åpenbaringen 4:11.

Den sammenhengen Mika 6:8 står i

 Mika var en profet i det gamle Israel på 700-tallet fvt. Den gangen var det veldig mye avgudsdyrkelse, bedrageri og undertrykkelse i landet. (Mika 1:7; 3:1–3, 9–11; 6:10–12) De fleste israelittene ignorerte Guds krav, som sto i Moseloven, den loven Gud hadde gitt Moses. Og det var mange som feilaktig trodde at de kunne bli godkjent av Gud hvis de bare utførte religiøse ritualer og frambar ofre. – Ordspråkene 21:3; Hosea 6:6; Mika 6:6, 7.

 Flere hundre år etter Mikas tid sa Jesus at hans Far gleder seg over dem som viser kjærlighet, rettferdighet og barmhjertighet, og at han ikke godkjenner dem som bare gir inntrykk av at de tjener Gud. (Matteus 9:13; 22:37–39; 23:23) Det Jesus sa, hjelper oss til å forstå hva Gud forventer av dem som tjener Ham i dag.

 Se denne korte videoen for å få en oversikt over Mikas bok.

a Navnet Jehova er en oversettelse av Guds navn på hebraisk – de fire bokstavene יהוה (JHWH), kjent som tetragrammet. Det Norske Bibelselskaps oversettelse av 1978/85 gjengir dette navnet med «Herren» i dette verset. Du kan lese mer om navnet Jehova og hvorfor noen bibeloversettelser ikke bruker det navnet, i artikkelen «Hvem er Jehova?»