Hopp til innhold

Hopp til innholdsfortegnelse

FORSIDETEMA | DU KAN FORSTÅ BIBELEN

Hjelp til å forstå Bibelen

Hjelp til å forstå Bibelen

Tenk deg at du besøker et land for første gang. Du kommer borti folk, skikker, matretter og valuta som du ikke kjenner fra før. Du blir forståelig nok litt usikker.

Kanskje du føler noe lignende når du begynner å lese Bibelen. Du trer inn i en gammel verden som virker helt fremmed. Du møter folk som kalles filistere, støter på slike uvanlige skikker som å sønderrive klærne sine, og hører om mat som kalles manna, og en mynt som heter drakme. (2. Mosebok 16:31; Josva 13:2; 2. Samuelsbok 3:31; Lukas 15:9) Alt dette kan være forvirrende. Men ville du ikke satt pris på å få hjelp fra noen som kunne forklare ting for deg, akkurat som du ville hvis du var i et fremmed land?

DET VAR HJELP Å FÅ I GAMMEL TID

Fra de hellige skrifter begynte å bli skrevet på 1500-tallet fvt., har det vært mulig å få hjelp til å forstå teksten. Moses, for eksempel, den første lederen for nasjonen Israel, forklarte det som stod skrevet. – 5. Mosebok 1:5.

Og tusen år senere var det fortsatt kvalifiserte menn som gjorde dette. I 455 fvt. var en stor gruppe jøder, deriblant mange barn, samlet på et torg i byen Jerusalem. Mennene som underviste, leste høyt fra den hellige boken. Men de gjorde mer. «De fortsatte å gjøre det som ble opplest, forståelig.» – Nehemja 8:1–8.

Fem hundre år senere utførte Jesus Kristus et lignende undervisningsarbeid. Han var faktisk best kjent som lærer. (Johannes 13:13) Han underviste både store grupper og enkeltpersoner. En gang snakket han til en folkemengde og holdt den berømte Bergprekenen, og da «var folkeskarene slått av forundring over hans måte å undervise på». (Matteus 5:1, 2; 7:28) Våren år 33 snakket Jesus med to disipler mens de var på vei til en landsby i nærheten av Jerusalem. Han forklarte og «åpnet Skriftene» for dem. – Lukas 24:13–15, 27, 32.

Jesu disipler var også lærere i Guds Ord. En gang satt en embetsmann fra Etiopia og leste i Skriftene. En disippel som het Filip, spurte ham: «Forstår du egentlig det du leser?» Etiopieren svarte: «Hvordan skulle jeg vel noensinne kunne det uten at noen veiledet meg?» Da forklarte Filip ham hva det han hadde lest, betydde. – Apostlenes gjerninger 8:27–35.

DET ER HJELP Å FÅ I DAG

Jehovas vitner gjør som disse lærerne i gammel tid. De gir bibelsk undervisning over hele verden, i 239 land og områder. (Matteus 28:19, 20) De leder regelmessige bibeldrøftelser med over ni millioner mennesker for å hjelpe dem til å forstå Bibelen. Mange av dem som får undervisning, har ikke kristen bakgrunn. Bibelundervisningen er gratis og kan foregå hjemme hos folk eller et annet sted som passer. Noen tar det til og med over telefon eller over nettet.

Føl deg fri til å kontakte Jehovas vitner for flere detaljer om dette tilbudet. Du kommer til å oppdage at Bibelen slett ikke er en lukket bok, men «nyttig til undervisning, til irettesettelse, til å bringe ting i rette skikk, til opptuktelse i rettferdighet», for at du kan bli «fullt dugelig, fullstendig utrustet til all god gjerning». – 2. Timoteus 3:16, 17.