Hopp til innhold

Hopp til innholdsfortegnelse

Når ble Bibelen skrevet?

Når ble Bibelen skrevet?

Når ble Bibelen skrevet?

Bibelen er en eksepsjonell bok. Over tre milliarder mennesker betrakter den som en hellig tekst. Det er blitt trykt anslagsvis seks milliarder eksemplarer av den (av hele boken eller en del av den) på over 2400 språk, og den er derfor blitt kalt tidenes bestselger.

SELV om Bibelen er historiens mest leste bok, finnes det mange forskjellige oppfatninger om når den ble skrevet, særlig når det gjelder De hebraiske skrifter, ofte kalt Det gamle testamente. Du har kanskje lest noen slike teorier i tidsskrifter og bøker, eller du har kanskje hørt forskere forklare dem i dokumentarprogrammer på TV. Her følger noen uttalelser som sammenfatter noen av disse oppfatningene:

«Den bibelske litteratur ble nedskrevet stort sett fra 700-tallet til 500-tallet fvt., det vil si fra profeten Jesajas tid til profeten Jeremias tid.»

«I de siste to hundre årene har bibelforskere vanligvis antatt at den hebraiske bibel for det meste ble skrevet og redigert i den persiske og den hellenistiske periode (fra 400-tallet til 100-tallet fvt.).»

«Alle tekstene i den hebraiske bibel i dens nåværende form skriver seg fra den hellenistiske periode (så sent som det andre og det første århundre [fvt.]).»

Hvordan bør en kristen som tror at «hele Skriften er inspirert av Gud», betrakte slike motstridende oppfatninger? (2. Timoteus 3:16) La oss, for å finne svaret på det, se på de to sidene av saken.

Bibelens eget tidsskjema

De hebraiske skrifter inneholder en rekke tidsangivelser. Disse indikerer at de første bøkene ble skrevet på Moses’ og Josvas tid, for omkring 3500 år siden. * Samuel, David, Salomo og andre føyde til flere skrifter på 1000-tallet fvt. Etter disse ble det skrevet historiske, poetiske og profetiske bøker, som dateres til perioden fra 800-tallet til 400-tallet fvt.

Avskrifter eller fragmenter av disse bibelske bøkene, med unntak av Esters bok, finnes blant Dødehavsrullene. Datering ved hjelp av karbon-14 (radioaktivt karbon) og paleografi (studiet av gamle skrifttyper) bekrefter at de eldste av disse rullene skriver seg fra tiden rundt 200 fvt.

Hva kritikerne sier

En viktig grunn til at mange drar Bibelens eget tidsskjema i tvil, er at den påberoper seg å være inspirert av Gud. Professor Walter C. Kaiser jr. omtaler dette synet i sin bok The Old Testament Documents: «Teksten [i Bibelen] er uten troverdighet fordi den påberoper seg å ha guddommelig opprinnelse, og fordi den omtaler mirakler og Gud.» Forskere med en verdslig tankegang hevder at Bibelen må undersøkes kritisk i likhet med en hvilken som helst annen bok.

En tid ble Darwins evolusjonsteori brukt for å forklare at religioner har utviklet seg fra noe enkelt til noe mer komplekst, fra animisme til polyteisme og deretter til monoteisme som det mest avanserte. Fordi de tidligste bøkene i Bibelen beskriver en monoteistisk gudsdyrkelse, har noen trukket den slutning at de må ha blitt skrevet mye senere enn det som tradisjonelt har vært hevdet.

Senere har bibelkritisk forskning antatt mange former. En ordbok til Det gamle testamente som nylig er blitt utgitt, inneholder for eksempel detaljerte artikler om formkritisk, historisk-kritisk, litterærkritisk, pentateukhistoriekritisk, kildekritisk og tradisjonshistoriekritisk forskning.

Selv om forskere ikke er enige om dateringen av Bibelens bøker, er det mange som støtter den teorien som er blitt framholdt av professor R.E. Friedman. Han skriver: «Skribenter i oldtiden skrev poesi, prosa og lovtekster i løpet av mange hundre år. Deretter brukte redaktører disse dokumentene som kilder. Disse redaktørene satte sammen Bibelen på grunnlag av disse kildene.»

Boken Faith, Tradition, and History drøfter flere av disse oppfatningene og også andre kritiske syn på Bibelen. Men så kommer den med denne observasjonen: «Selv om forskerne står sammen om sin mangel på tillit til Skriften og har den største tillit til sine egne teorier, er de svært kritiske til hverandres synspunkter.»

Til forsvar for Bibelens tidsskjema

De bibelske bøkene ble skrevet på forgjengelig materiale. Det er derfor urealistisk å vente at man noen gang skal finne originalskriftene eller tidlige avskrifter fra Moses’, Josvas, Samuels eller Davids tid. Men det er mulig å studere indirekte historiske vitnesbyrd, som tilsier at det er rimelig å godta de tidspunktene som framgår av selve Bibelen, noe mange respekterte bibelforskere og arkeologer gjør. Hva forteller slike vitnesbyrd? La oss se på noen eksempler.

Fantes det skriftlig litteratur i Midtøsten for 3500 år siden, da Moses og Josva ifølge Bibelen levde? Det ble skrevet historiske, religiøse, juridiske og litterære tekster i oldtidens Mesopotamia og Egypt. Hva med Moses og israelittene? Boken Dictionary of the Old Testament: Pentateuch svarer: «Det er ingen grunn til å tvile på at det fantes skriftlig litteratur i sen bronsealder [fra omkring 1550 til 1200 fvt.] i Kanaan.» Boken sier også: «Når vi tar utgangspunkt i skrivekunstens utbredelse i oldtiden, er det ingen grunn til at Moses ikke kan ha skrevet de tekstene det sies at han har skrevet. Det samme kan sies om de fleste andre skribentene.» – 2. Mosebok 17:14; 24:4; 34:27, 28; 4. Mosebok 33:2; 5. Mosebok 31:24.

Brukte bibelskribentene gamle kilder? Ja, noen henviser til forskjellige bøker, som kan ha vært offentlige dokumenter, slektsregistre, historiske verker og dokumenter som tilhørte bestemte stammer eller familier. – 4. Mosebok 21:14; Josva 10:13; 2. Samuelsbok 1:18; 1. Kongebok 11:41; 2. Krønikebok 32:32.

Hvorfor har man ikke funnet gamle bibelske dokumenter som er eldre enn Dødehavsrullene? Tidsskriftet Biblical Archaeology Review forklarer: «I størstedelen av Palestina er dokumenter av papyrus og skinn ikke blitt bevart. Bare i svært tørre områder, for eksempel i området rundt Dødehavet, er noen slike dokumenter blitt bevart. Slike materialer råtner i fuktig jord. Det at man ikke har funnet slike dokumenter, betyr derfor ikke at de ikke har eksistert.» Man har faktisk funnet hundrevis av leirsegl som ble brukt til å forsegle dokumenter med. Papyrus- og skinndokumentene har gått tapt fordi de har brent opp eller har råtnet i fuktig jord, men leirseglene er bevart. Disse seglene skriver seg omtrentlig fra perioden fra 800-tallet til 400-tallet fvt.

Hvordan ble bibelhåndskriftene bevart? Boken The Bible as It Was sier: «De fortellingene, salmene, lovene og profetiene som vi i dag kjenner som en del av Bibelen, må derfor ha blitt skrevet av en rekke ganger allerede i den bibelske perioden. . . . Disse tekstene ble gjentatte ganger skrevet av allerede i den bibelske perioden fordi de ble brukt; de spilte en rolle i det daglige liv. . . . Ingen ville ha tatt seg bryet med å skrive av tekster uten at det hadde et formål.» – 5. Mosebok 17:18; Ordspråkene 25:1.

Når det gjelder de tidligste bibelske bøkene, innebærer dette at det pågikk en avskrivningsprosess i nesten 1500 år fram til det første århundre evt. Denne nøyaktige avskrivningsprosessen innbefattet at man «moderniserte foreldede grammatiske former og stavemåter, en prosess som var helt alminnelig i oldtidens nære Østen», sier boken On the Reliability of the Old Testament. * Dette reiser tvil om hvor stor tiltro man kan ha til bibelkritisk forskning basert på den skrevne tekstens form og stil.

Når ble Bibelen skrevet?

Er det logisk å insistere på at fraværet av håndskrifter som daterer seg fra for eksempel Moses’, Josvas og Samuels tid, beviser at de bibelske bøkene ikke ble skrevet så tidlig som det er blitt hevdet? Mange forskere er enige om at fravær av bevis ikke er bevis for fravær. Hvor mye forgjengelig skriftlig materiale kunne realistisk sett ha blitt bevart? Egyptologen K.A. Kitchen regner for eksempel med at nesten alle egyptiske papyrushåndskrifter som ble skrevet før gresk-romersk tid, har gått tapt.

De som respekterer Bibelen, kan også spørre seg: Hvordan betraktet Jesus De hebraiske skrifter? Dateringen var aldri noe stridsspørsmål på hans tid. I likhet med jødene i sin alminnelighet godtok Jesus tydeligvis de kronologiske opplysningene i Skriftene. Godtok han at de tidlige bibelske bøkene virkelig var skrevet av dem som ble regnet som forfatterne?

Jesus henviste til Moses’ skrifter. Han nevnte for eksempel «Moses’ bok» og sa at ’Moses hadde skrevet om ham’. (Markus 12:26; Johannes 5:46) Han henviste til beretninger og uttalelser i 1. Mosebok (Matteus 19:4, 5; 24:37–39), 2. Mosebok (Lukas 20:37), 3. Mosebok (Matteus 8:4), 4. Mosebok (Matteus 12:5) og 5. Mosebok (Matteus 18:16). Han sa: «Alt det som står skrevet om meg i Moseloven og i Profetene og Salmene, må bli oppfylt.» (Lukas 24:44) Når han godtok Moses’ og andre skribenters forfatterskap, godtok han utvilsomt også nøyaktigheten av de kronologiske opplysningene i De hebraiske skrifter.

Når ble så Bibelen skrevet? Er Bibelens eget tidsskjema troverdig? Vi har her sett på mange forskeres kritiske synspunkter foruten de opplysninger Bibelen selv gir, indirekte historiske vitnesbyrd og Jesu syn. Vil ditt svar på bakgrunn av dette vise at du er enig med Jesus, som sa i bønn til sin Far, Jehova Gud: «Ditt ord er sannhet»? – Johannes 17:17.

[Fotnoter]

^ avsn. 9 Du finner en detaljert redegjørelse for Bibelens kronologi i oppslagsverket Innsikt i De hellige skrifter, bind 2, sidene 75–96, utgitt av Jehovas vitner.

[Oversikt/bilder på sidene 20-23]

(Se den trykte publikasjonen)

(Tidslinjen viser omtrentlig når Bibelens bøker ble fullført)

2000 fvt.

1800

[Bilde]

Egyptiske skrivere laget skrevne tekster før Moses’ tid

[Rettigheter]

© DeA Picture Library / Art Resource, NY

1600

[Bilde]

Moses fullførte 1. Mosebok i 1513 fvt. Han skrev på et forgjengelig materiale

1. Mosebok 1513 fvt.

Josva

1400

1200

Samuel

1000 fvt.

[Bilde]

Hundrevis av leirsegl er blitt bevart

Datert til tiden fra 800-tallet til 400-tallet fvt.

Jona

800

Jesaja

600

Jeremia

Daniel

[Bilde]

Et sammenbrettet papyrusdokument med en snor omkring, forsynt med et leirsegl

Datert til 449 fvt.

[Rettigheter]

Brooklyn Museum, Bequest of Theodora Wilbour from the collection of her father, Charles Edwin Wilbour

400

200

[Bilde]

Dødehavsrullene var pakket inn i lin og oppbevart i krukker. De er de eldste bibelske skriftene som er funnet til nå

Datert til tiden fra rundt 200 til 100 fvt.

[Rettigheter]

Shrine of the Book, Photo © The Israel Museum, Jerusalem