Hopp til innhold

Hopp til innholdsfortegnelse

Før og etter — hun fikk kraft til å forandre seg

Før og etter — hun fikk kraft til å forandre seg

«Nærm dere Gud, og han skal nærme seg dere»

Før og etter — hun fikk kraft til å forandre seg

SANDRA, en kvinne i Mexico, beskrev seg selv som familiens sorte får. Avvisning og mangel på kjærlighet ødela for henne i tenårene. Hun sier: «Jeg gikk gjennom ungdomstiden med en konstant følelse av tomhet. Jeg var også veldig i tvil om hva som var meningen med at jeg var til, og med livet generelt.»

Mens Sandra gikk på videregående skole, begynte hun å drikke vin som faren hadde hjemme. Med tiden begynte hun å kjøpe sine egne flasker og ble alkoholiker. «Jeg var ikke motivert til å leve,» sier hun. I sin fortvilelse tydde Sandra til narkotika. «Det eneste som hjalp meg til å glemme problemene mine,» forteller hun, «var det jeg hadde med meg i vesken: en flaske, noen piller eller litt marihuana.»

Etter at Sandra hadde avsluttet utdannelsen ved et medisinsk fakultet, fikk hun stadig større alkoholproblemer. Hun forsøkte å ta sitt eget liv. Men hun overlevde.

Sandra søkte forgjeves etter åndelig hjelp og følelsesmessig støtte i mange forskjellige trossamfunn. Hun mistet alt håp, og i sin fortvilelse ropte hun gjentatte ganger til Gud: «Hvor er du? Hvorfor hjelper du meg ikke?» Hun hadde ikke mye selvrespekt igjen da et av Jehovas vitner snakket med henne. Det førte til at det ble opprettet et bibelstudium med henne. Sandra ble dypt rørt da hun fikk vite at «Jehova er nær hos dem som har et sønderbrutt hjerte». — Salme 34: 18.

Den kvinnen som studerte Bibelen med Sandra, hjalp henne til å forstå at Jehova Gud vet at vi er sårbare på grunn av den synd og ufullkommenhet vi har arvet fra Adam. Sandra ble klar over at Gud forstår at vi ikke klarer å leve opp til hans rettferdige normer til fullkommenhet. (Salme 51: 5; Romerne 3: 23; 5: 12, 18) Hun var glad for å få vite at Jehova ikke dveler ved våre svakheter, og at han ikke venter mer av oss enn det vi kan klare. Salmisten spurte: «Hvis det var misgjerninger du gav akt på, Jah, Jehova, hvem kunne da bli stående?» — Salme 130: 3.

En viktig bibelsk sannhet som gjorde Sandra varm om hjertet, var Jesu Kristi gjenløsningsoffer. Ved hjelp av dette offeret lar Jehova i sin barmhjertighet lydige mennesker få stå i et godt forhold til ham trass i deres ufullkommenheter. (1. Johannes 2: 2; 4: 9, 10) Ja, vi kan få ’tilgivelse for våre overtredelser’ og dermed bli hjulpet til å overvinne den følelsen vi måtte ha av ikke å være noe verd. — Efeserne 1: 7.

Sandra lærte noe verdifullt av apostelen Paulus’ eksempel. Han verdsatte inderlig den godhet Gud viste ham ved barmhjertig å tilgi ham hans tidligere feil og ved å støtte ham i hans harde kamp for å overvinne tilbakevendende svakheter. (Romerne 7: 15—25; 1. Korinter 15: 9, 10) Paulus forandret livsstil og ’slo løs på kroppen og førte den som en slave’, så han kunne holde seg på den vei som Gud godkjenner. (1. Korinter 9: 27) Han lot ikke sine syndige tilbøyeligheter føre ham som en slave.

Sandras svakheter plaget henne, men hun fortsatte å kjempe mot dem. Hun bad oppriktig til Jehova om hjelp til å overvinne dem, og hun søkte hans barmhjertighet. (Salme 55: 22; Jakob 4: 8) Det at Sandra følte at Gud var personlig interessert i henne, gjorde at hun klarte å forandre livet sitt. «Jeg har gleden av å lære andre om Bibelen på heltid,» sier hun. Sandra har hatt det privilegium å hjelpe to av sine søstre, den eldste og den yngste, til å lære Jehova å kjenne. Hun ’gjør det som er godt’, og hun bruker også sine medisinske kunnskaper og hjelper til som frivillig på Jehovas vitners områdestevner. — Galaterne 6: 10.

Hva med Sandras rusmiddelavhengighet? Hun sier med overbevisning: «Sinnet mitt er klart. Jeg drikker ikke lenger, røyker ikke og bruker ikke narkotika. Jeg trenger det ikke. Jeg fant det jeg lette etter.»

[Uthevet tekst på side 9]

«Jeg fant det jeg lette etter»

[Ramme på side 9]

Bibelens prinsipper er praktisk anvendelige

Her følger noen bibelske prinsipper som har hjulpet mange til å slutte med sitt rusmisbruk:

«La oss rense oss for enhver besmittelse av kjød og ånd, idet vi fullkommengjør hellighet i Guds frykt.» (2. Korinter 7: 1) Gud velsigner dem som har renset seg for enhver besmittelse, og som unngår urene handlinger.

«Frykt for Jehova betyr å hate det onde.» (Ordspråkene 8: 13) Ærefrykt for Gud hjelper en person til å avlegge dårlige vaner, deriblant narkotikamisbruk. Den som gjør slike forandringer, behager ikke bare Jehova, men blir også beskyttet mot avskyelige sykdommer.

«Fortsett å minne dem om å underordne seg og adlyde regjeringer og myndigheter som herskere.» (Titus 3: 1) Mange steder er det forbudt ved lov å bruke eller å være i besittelse av bestemte narkotiske stoffer. De sanne kristne er ikke i besittelse av ulovlige narkotiske stoffer, og de bruker dem heller ikke.