Siirry sisältöön

Siirry sisällysluetteloon

9. JAKSO

Mitä voimme oppia Messiaasta, Johtajasta?

Mitä voimme oppia Messiaasta, Johtajasta?

JUMALA kertoi ennalta, että hän nimittäisi Messiaan kaikkien kansojen Johtajaksi. Jumala tietää, millaista johtajaa tarvitsemme, ja valitsi parhaan mahdollisen Johtajan. Millaiseksi Johtajaksi Messias osoittautui? Mahtavaksi kenraaliksi? Taitavaksi poliitikoksi? Viisaaksi filosofiksi? Pyhän Raamatun mukaan Messias oli ainutlaatuinen profeetta, Jeesus Kristus (Matteus 23:10).

Jumala piti huolen siitä, että Jeesus syntyi täydelliseksi, pyhäksi. Lisäksi Jeesus torjui kaikki Saatanan yritykset turmella hänet. Jeesus heijasti sanoillaan ja teoillaan moitteettomasti Jumalan täydellistä tapaa käyttää voimaa sekä Jumalan oikeudenmukaisuutta, viisautta ja rakkautta. Mietitään, mitä voimme oppia Jeesuksen esimerkistä.

Jeesus auttoi toisia auliisti.

Hän käytti Jumalalta saamaansa voimaa toisten auttamiseen. Jeesus oli kiinnostunut ihmisistä ja käytti auliisti voimaansa heidän tarpeittensa tyydyttämiseen. ”Minä tunnen sääliä tätä ihmisjoukkoa kohtaan, sillä – – heillä [ei] ole mitään syötävää”, hän sanoi (Markus 8:2). Sitten hän ruokki ihmeen avulla suuren ihmisjoukon, joka oli tullut kuuntelemaan hänen opetustaan.

Jeesus myös kulki laajalla alueella, opetti ihmisiä ja ”paransi kaikenlaisia tauteja ja kaikenlaista raihnaisuutta kansan keskuudessa” (Matteus 4:23). Suuri joukko ihmisiä seurasi häntä ja ”pyrki koskettamaan häntä, koska hänestä lähti voimaa ja se paransi heidät kaikki” (Luukas 6:19). Jeesus ei tosiaankaan tullut ”palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan sielunsa lunnaiksi vastaamaan monia” (Matteus 20:28). a Kuinka moni ihmisjohtaja on näin uhrautuva?

Jeesus rakasti lapsia.

Hän heijasti Jumalan oikeudenmukaisuutta. Jeesus noudatti sekä Jumalan lain kirjainta että sen henkeä. Kuten Pyhässä Raamatussa oli ennustettu, hän ikään kuin sanoi: ”Sinun tahtosi, oi Jumalani, minä teen mielelläni, ja sinun lakisi on sisimmässäni.” (Psalmit 40:8.) Jumalan tavoin Jeesus kohteli kaikkia – rikkaita ja köyhiä, miehiä ja naisia, lapsia ja aikuisia – arvokkaasti, kunnioittavasti ja puolueettomasti. Kerran Jeesuksen opetuslapset nuhtelivat vanhempia, jotka toivat lapsiaan Jeesuksen luo. Mutta Jeesus sanoi: ”Antakaa lapsukaisten tulla minun luokseni; älkää yrittäkö estää heitä, sillä Jumalan valtakunta kuuluu senkaltaisille.” (Markus 10:14.)

Hän osoitti Jumalalta saatua viisautta. Jeesus todella ymmärsi ihmisiä. ”Hän itse tiesi, mitä ihmisessä oli.” (Johannes 2:25.) Kun hänen vihollisensa lähettivät miehiä pidättämään hänet, nämäkin tunnustivat: ”Koskaan ei kukaan toinen ihminen ole puhunut sillä tavoin.” Mistä Jeesus sai viisautensa? Hän selitti: ”Se, mitä minä opetan, ei ole minun, vaan hänen, joka on lähettänyt minut.” (Johannes 7:16, 46.)

Jeesus tunsi sääliä sairaita kohtaan ja paransi heidät.

Hän heijasti Jumalan rakkautta. Jeesus tunsi hellää sääliä ihmisiä kohtaan. Muuan mies, joka oli ”täynnä spitaalia”, anoi häneltä: ”Herra, jos vain haluat, niin sinä voit puhdistaa minut.” Säälistä liikuttuneena Jeesus ”ojensi kätensä, kosketti häntä ja sanoi hänelle: ’Minä haluan. Puhdistu.’ Ja heti spitaali hävisi hänestä.” (Luukas 5:12, 13; Markus 1:41, 42.) Jeesus todellakin halusi huojentaa tuon miespoloisen kärsimyksiä.

Välittääkö Jeesus myös sinusta? Hän itse vastaa: ”Tulkaa minun luokseni kaikki, jotka uurastatte ja olette kuormitettuja, niin minä virvoitan teidät. Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen lempeämielinen ja nöyrä sydämeltä, niin te saatte virvoituksen sielullenne.” (Matteus 11:28, 29.)

Jeesus on paras mahdollinen Johtaja, joka meillä voi olla. Hän kehottaakin: ”Oppikaa minusta.” Noudatatko hänen lämmintä kehotustaan? Sen noudattaminen johtaa onnelliseen elämään.

a Lunnaita käsitellään lähemmin kirjan Onnellinen elämä nyt ja ikuisesti oppijaksossa 27.