Siirry sisältöön

Siirry sisällysluetteloon

3. JAKSO

Neuvoja jotka parantavat elämänlaatua

Neuvoja jotka parantavat elämänlaatua

KUVITTELE, että paikkakunnallenne muuttaa uusi lääkäri. Ehkä suhtaudut häneen aluksi hiukan varauksellisesti. Mutta sitten ystäväsi käyvät hänen vastaanotollaan, ja heidän terveytensä kohenee huomattavasti. Etkö sinäkin harkitsisi hänen puoleensa kääntymistä?

Pyhä Raamattu on jossain mielessä kuin tuo lääkäri. Jotkut epäröivät kääntyä sen puoleen. Mutta kun he noudattavat sen viisaita neuvoja, heidän elämänlaatunsa paranee huomattavasti. Seuraavassa joitakin esimerkkejä.

Apua avio-ongelmiin

”Avioliittomme alkuaikoina minusta tuntui, että aviomieheni Dumas laiminlöi minua”, kertoo Sumiatun. ”Turhautuneena huusin usein hänelle solvauksia, heittelin häntä tavaroilla ja jopa löin häntä. Joskus kiihdyin niin paljon, että pyörryin.

Kun Dumas alkoi tutkia Pyhää Raamattua, pilkkasin häntä. Kuuntelin kuitenkin salaa viereisestä huoneesta, kun hänen kanssaan tutkittiin. Eräänä päivänä kuulin heidän lukevan jakeita, joissa sanottiin: ’Olkoot vaimot alamaisia miehelleen niin kuin Herralle’ ja ’vaimolla – – tulee olla syvä kunnioitus miestään kohtaan’ (Efesolaisille 5:22, 33). Nämä sanat koskettivat sydäntäni. Pyysin Jumalalta anteeksi, että olin kohdellut miestäni huonosti, ja rukoilin, että Jumala auttaisi minua tulemaan paremmaksi vaimoksi. Pian Dumas ja minä tutkimme Raamattua yhdessä.”

Dumas ja Sumiatun

Pyhässä Raamatussa sanotaan myös: ”Miesten pitää rakastaa vaimoaan niin kuin omaa ruumistaan.” (Efesolaisille 5:28.) Sumiatun kertoo: ”Näiden asioiden oppiminen vaikutti meihin molempiin. Aloin puhua hänelle ystävällisesti ja otin tavakseni tuoda hänelle kupillisen teetä, kun hän tuli töistä kotiin. Dumas vuorostaan osoitti minua kohtaan enemmän kiintymystä ja auttoi minua kotitöissä. Ponnistelimme molemmat noudattaaksemme neuvoa: ’Tulkaa huomaavaisiksi toisianne kohtaan, hellän sääliväisiksi, ja antakaa toisillenne auliisti anteeksi.’ (Efesolaisille 4:32.) Sen ansiosta rakkautemme ja kunnioituksemme toisiamme kohtaan kasvoivat kasvamistaan. Olemme nyt olleet onnellisesti naimisissa yli 40 vuotta. Jumalan sanan viisaat neuvot pelastivat avioliittomme!”

Ei enää vihanpurkauksia

”Minulla oli väkivaltainen luonne”, sanoo Tayib. ”Jouduin monesti tappeluihin ja uhkailin usein toisia aseella. Raivoissani hakkasin myös vaimoani Kustriyahia, niin että hän kaatui maahan. Monet pelkäsivät minua.

Kustriyah ja Tayib rukoilevat yhdessä joka ilta.

Eräänä päivänä luin Jeesuksen sanat: ’Minä annan teille uuden käskyn, että rakastatte toisianne – – niin kuin minä olen rakastanut teitä.’ (Johannes 13:34.) Ne koskettivat minua syvästi, ja päätin muuttua. Kun viha kuohahti sisälläni, rukoilin Jumalaa, että hän auttaisi minua pysymään rauhallisena. Pian vihastukseni laantui. Vaimoni ja minä noudatimme Efesolaiskirjeen 4:26, 27:n neuvoa: ’Älköön aurinko laskeko ollessanne ärsyyntyneessä tilassa, älkääkä antako Panettelijalle sijaa.’ Joka ilta luimme Raamattua ja rukoilimme yhdessä. Se auttoi unohtamaan päivän paineet ja lähensi meitä toisiimme.

Nykyään minut tunnetaan rauhan miehenä. Vaimoni ja lapseni rakastavat ja kunnioittavat minua. Minulla on paljon ystäviä, ja tunnen olevani lähellä Jumalaa. Olen hyvin onnellinen.”

Eroon huumeista

Goin

”Kuuluin nuorisojengiin, olin kova tupakoimaan, ja monena yönä sammuin humalassa kadulle”, kertoo Goin. ”Lisäksi käytin ja myin huumeita – marihuanaa ja ekstaasia – joita pidin luodinkestävän liivini suojissa. Karskista ulkokuorestani huolimatta elin jatkuvassa pelossa.

Sitten joku näytti minulle seuraavan raamatunkohdan: ’Poikani, älä unohda minun lakiani, – – sillä päivien paljoutta ja elinvuosia ja rauhaa sinulle lisätään.’ (Sananlaskut 3:1, 2.) Kaipasin kiihkeästi pitkää ja rauhallista elämää! Luin myös, mitä sanotaan 2. Korinttilaiskirjeen 7:1:ssä: ’Rakkaat, koska meillä on nämä lupaukset, puhdistautukaamme kaikesta lihan ja hengen saastutuksesta ja täydellistäkäämme pyhyys Jumalan pelossa.’ Niinpä lopetin huumeiden käytön, irrottauduin jengistä ja aloin palvella Jumalaa.

Olen nyt ollut kuivilla yli 17 vuotta. Minulla on hyvä terveys, onnellinen perhe, hyviä ystäviä ja puhdas omatunto. Sen sijaan, että makaisin juovuksissa kadulla, nukun joka yö rauhallisesti vuoteessa.”

Voitolle rotuennakkoluuloista

”Teini-ikäisenä kuljin rikoksen poluilla”, muistelee Bambang, ”ja useimmat uhrini kuuluivat erääseen etniseen vähemmistöön, jota vihasin.

Aikanaan aloin kuitenkin etsiä Jumalaa. Löysin ryhmän, joka kokoontui tutkimaan Pyhää Raamattua. Siellä minut ottivat lämpimästi vastaan ihmiset, jotka kuuluivat juuri tuohon vihaamaani etniseen vähemmistöön! Havaitsin myös, että tämän Raamattua tutkivan ryhmän erirotuiset ihmiset seurustelivat keskenään vapaasti ja iloisesti. Olin hämmästynyt! Silloin ymmärsin, mitä tarkoittaa seuraava raamatunkohta: ’Jumala ei ole puolueellinen, vaan jokaisessa kansakunnassa se, joka pelkää häntä ja toteuttaa vanhurskautta, on hänelle otollinen.’ (Apostolien teot 10:34, 35.)

Nyt ennakkoluuloisuus ei enää myrkytä sydäntäni. Jotkut parhaista ystävistäni kuuluvat siihen etniseen ryhmään, jota ennen vihasin. Jumala on Pyhän Raamatun välityksellä opettanut minua rakastamaan.”

Bambang viihtyy nykyään erirotuisten ihmisten seurassa.

Väkivaltaisuus jää taakse

”Jo teini-iässä olin vankilassa kolmeen otteeseen: kahdesti varastamisesta ja kerran miehen raa’asta puukottamisesta”, sanoo Garoga. ”Myöhemmin liityin erääseen kapinallisryhmään ja tapoin monia. Kun selkkaus päättyi, aloin johtaa rikollisliigaa, joka kiristi ihmisiä. Minulla oli henkivartijat mukana kaikkialla. Olin väkivaltainen ja vaarallinen.

Garoga ei enää käyttäydy väkivaltaisesti, vaan hän on kunnioitettu Jumalan sanan opettaja.

Sitten eräänä päivänä luin seuraavan raamatunkohdan: ’Rakkaus on pitkämielinen ja huomaavainen. Rakkaus ei ole mustasukkainen, se ei kerskaile, ei pöyhisty, ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omia etujaan, ei ärsyynny. Se ei pidä kirjaa pahasta.’ (1. Korinttilaisille 13:4, 5.) Nämä sanat koskettivat sydäntäni. Muutin toiselle alueelle, tutkin Raamattua ja noudatin sen neuvoja elämässäni.

Nykyään en ole enää väkivaltainen. Sen sijaan olen kunnioitettu Jumalan sanan opettaja. Elämälläni on oikea suunta ja todellinen tarkoitus.”

Jumalan sana uhkuu voimaa

Nämä ja lukemattomat muut kokemukset todistavat, että ”Jumalan sana on elävä ja voimaa uhkuva” (Heprealaisille 4:12). Sen neuvot ovat yksinkertaisia, käytännöllisiä ja rakentavia.

Voiko Pyhä Raamattu auttaa sinuakin? Kyllä voi, missä tahansa kohtaamassasi ongelmassa. ”Koko Raamattu on Jumalan henkeyttämä ja hyödyllinen opettamiseen, ojentamiseen, oikaisemiseen, kurittamiseen vanhurskaudessa, jotta Jumalan ihminen olisi täysin pätevä, täydelleen varustautunut kaikkeen hyvään työhön.” (2. Timoteukselle 3:16, 17.)

Tarkastelemmekin seuraavaksi joitakin Pyhän Raamatun perusopetuksia.