Heprealaisille 4:1–16

4  Sen vuoksi, koska lupaus hänen lepoonsa pääsemisestä on edelleen voimassa, meidän on varottava,* ettei jotakuta teistä katsota arvottomaksi saavuttamaan sitä.+  Hyvä uutinenhan on julistettu myös meille+ samoin kuin heille. Sana, jonka he kuulivat, ei kuitenkaan hyödyttänyt heitä, koska heillä ei ollut samanlaista uskoa kuin niillä, jotka kuuntelivat.  Me, jotka olemme uskoneet, pääsemme siihen lepoon. Hän on sanonut: ”Siksi minä vannoin vihastuneena: ’He eivät pääse minun lepooni’”,+ vaikka hänen tekonsa ovat olleet valmiina maailman perustamisesta asti.+  Hän sanoo eräässä kohdassa seitsemännestä päivästä: ”Jumala lepäsi seitsemäntenä päivänä kaikista töistään”,+  ja tässä hän sanoo taas: ”He eivät pääse minun lepooni.”+  Koska siis jotkut vielä pääsevät siihen ja ne, joille hyvä uutinen ensiksi julistettiin, eivät päässeet siihen tottelemattomuuden vuoksi,+  hän määrää jälleen päivän sanoessaan paljon myöhemmin Daavidin psalmissa: ”Tänä päivänä.” Edellähän sanottiin: ”Kunpa te tänä päivänä kuuntelisitte häntä, joka sanoo: ’Älkää kovettako sydäntänne.’”+  Jos Joosua+ olisi johdattanut heidät lepopaikkaan, Jumala ei olisi jälkeenpäin puhunut toisesta päivästä.  Jumalan kansaa varten on siis jäljellä sapatinlepo.+ 10  Se joka on päässyt Jumalan lepoon, on levännyt omista töistään niin kuin Jumalakin omistaan.+ 11  Meidän on siksi tehtävä kaikkemme, jotta pääsisimme siihen lepoon ja jottei kukaan lankeaisi toimimaan saman tottelemattomuuden mallin mukaan.+ 12  Jumalan sana on elävä, ja se uhkuu voimaa.+ Se on terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka.*+ Se työntyy niin syvälle, että se jopa erottaa sielun* hengestä* ja nivelet luiden ytimestä, ja se pystyy havaitsemaan sydämen ajatukset ja aikomukset. 13  Mikään luotu ei ole kätkössä hänen katseeltaan,+ vaan kaikki on alastonta ja täysin paljasta hänen silmilleen, jolle meidän on tehtävä tili.+ 14  Koska meillä siis on suuri ylimmäinen pappi, joka on kulkenut taivaan läpi, Jeesus, Jumalan Poika,+ meidän on jatkuvasti julistettava julkisesti uskostamme häneen.+ 15  Meidän ylimmäinen pappimme ei ole sellainen, joka ei voi suhtautua myötätuntoisesti heikkouksiimme,+ vaan sellainen, jota on koeteltu joka suhteessa niin kuin meitäkin mutta joka pysyi synnittömänä.+ 16  Voimme siis lähestyä ansaitsemattoman hyvyyden* valtaistuinta vapaasti puhuen,+ niin että saamme armoa ja ansaitsematonta hyvyyttä avuksemme oikeaan aikaan.

Alaviitteet

Kirjaim. ”pelättävä”.
Ts. miekka, jonka terä on kahdelta puolelta terävä.
Tai ”runsaan hyvyyden”. Ks. sanasto, ”Ansaitsematon hyvyys”.

Tutkimisviitteet

Media