Gå direkt till innehållet

Vad kan ge mig hopp?

Vad kan ge mig hopp?

Bibelns svar

 Bibeln säger att Gud vill ge oss ”en framtid och ett hopp”. a (Jeremia 29:11) En av anledningarna till att han har gett oss Bibeln är faktiskt att trösta oss och ge oss hopp. (Romarna 15:4) Som vi ska se kan Bibelns fina vägledning hjälpa oss att tänka positivt i vardagen men också ge oss ett underbart hopp för framtiden.

I den här artikeln:

 Hur kan Bibeln hjälpa oss att tänka positivt?

 Bibeln ger oss praktiska förslag som hjälper oss att förbättra livskvaliteten och gör det lättare att tänka positivt. Här är några exempel.

  •   Sök hjälp i Bibeln.Psalm 119:105 står det: ”Ditt ord är en lampa för min fot och ett ljus på min stig.” En stark ficklampa kan göra två saker. Den kan lysa upp det som ligger alldeles framför oss, och den kan lysa upp det som ligger längre bort. På liknande sätt kan Bibelns principer hjälpa oss att hantera problem vi kämpar med just nu och på så sätt underlätta vardagen. De kan ge oss ”nya krafter” och få ”hjärtat att jubla”. (Psalm 19:7, 8) Dessutom visar Bibeln vilken underbar framtid Gud har i beredskap för jorden och oss människor. Det här hoppet kan göra otroligt mycket för vår glädje och lycka.

  •   Låt andra hjälpa dig. Om situationen känns hopplös kan det vara lätt att dra sig undan familj och vänner. Men Bibeln vädjar till oss att inte göra det, eftersom det kan få oss att handla oförståndigt och fatta dåliga beslut. (Ordspråksboken 18:1) Våra nära och kära kan hjälpa oss att tänka klart och kanske ge oss förslag på hur vi kan tackla en jobbig situation. (Ordspråksboken 11:14) Om inte annat kanske de kan trösta och uppmuntra oss och ge oss ny energi, så att vi orkar kämpa vidare tills det börjar ljusna i horisonten. (Ordspråksboken 12:25)

  •   Be till Gud. Bibeln säger: ”Kasta din börda på Jehova, han kommer att hjälpa dig. Han låter aldrig den rättfärdige falla.” b (Psalm 55:22) Jehova beskrivs som ”den Gud som ger hopp”. (Romarna 15:13) Du kan berätta för honom om precis allt som oroar dig och vara övertygad om att han bryr sig om dig. (1 Petrus 5:7) Bibeln lovar faktiskt: ”Han ska göra er fasta, han ska göra er starka, han ska ge er en säker grund.” (1 Petrus 5:10)

  •   Låt svårigheter stärka ditt hopp. Bibeln säger: ”Den som lyssnar till mig [Gud] kan känna sig trygg och behöver inte frukta något ont.” (Ordspråksboken 1:33) I samband med en kraftig storm i Australien fick en kvinna som heter Margaret sitt hus förstört, och hon förlorade mycket av det hon ägde. Men den här händelsen hjälpte henne att inse något viktigt, att materiella saker inte är bestående. Hon bestämde sig för att inte låta sig uppslukas av allt det negativa, utan att fokusera på sådant som verkligen betyder något – familj och vänner, relationen till Gud och Bibelns framtidshopp. (Psalm 37:34; Jakob 4:8)

 Vilket hopp erbjuder Bibeln alla människor?

 Bibeln visar att något helt fantastiskt väntar jorden och mänskligheten – och det inom en snar framtid! De problem som vi brottas med i dag visar att vi lever i ”de sista dagarna” för den här världsordningen. (2 Timoteus 3:1–5) Gud kommer snart att ingripa och göra slut på alla orättvisor och allt lidande. Hur då? Jo, genom en världsregering som kommer att styra från himlen och som i Bibeln kallas Guds rike. (Daniel 2:44; Uppenbarelseboken 11:15) Det var det riket Jesus nämnde i bönen Fader vår: ”Vi ber att ditt rike ska komma och att din vilja ska ske på jorden.” (Matteus 6:9, 10)

 Bibeln visar tydligt vad som är Guds vilja när det gäller mänskligheten. Lägg märke till några av de problem som Guds rike ska ta bort:

  •   Svält. ”Jorden ska ge sin skörd.” (Psalm 67:6)

  •   Sjukdomar. ”Ingen ... ska säga: ’Jag är sjuk.’” (Jesaja 33:24)

  •   Död. Gud ”ska torka alla tårar från deras [människornas] ögon. Döden ska inte finnas mer, inte heller sorg, skrik eller smärta. Det som en gång var är borta.” (Uppenbarelseboken 21:3, 4)

a Vi hoppas på något när vi längtar efter det och tror att vi kan få det. Och själva hoppet kan vara det vi ser fram emot eller hoppas på.

b Jehova är Guds namn. (Psalm 83:18)