Gå direkt till innehållet

Gå direkt till innehållsförteckningen

Frågor från läsekretsen

Frågor från läsekretsen

Frågor från läsekretsen

Jehova tillät polygami bland sina forntida tjänare, israeliterna, men han tillåter det inte nu. Är hans norm för äktenskapet föränderlig?

Jehova har inte förändrat sin syn på polygami. (Psalm 19:7; Malaki 3:6) Månggifte ingick inte i den anordning han gjorde för människorna från början, och det gör det inte heller i dag. När Jehova skapade Eva som hustru åt Adam, klargjorde han att hans norm var en enda hustru åt en enda man. ”Det är därför en man kommer att överge sin far och sin mor, och han skall hålla sig till sin hustru, och de skall bli ett kött.” (1 Moseboken 2:24)

När Jesus Kristus var på jorden, slog han på nytt fast den här normen i ett svar till några som frågade om skilsmässa och omgifte. Han sade: ”Har ni inte läst att han som skapade dem från början gjorde dem till mankön och kvinnkön och sade: ’Fördenskull skall en man överge sin far och sin mor och skall hålla sig till sin hustru, och de två skall vara ett kött’? Så är de då inte längre två, utan ett kött.” Jesus tillade: ”Vemhelst som skiljer sig från sin hustru, utom på grund av otukt, och gifter sig med en annan begår äktenskapsbrott.” (Matteus 19:4–6, 9) Av detta framgår det tydligt att det även innebär äktenskapsbrott att en man tar sig flera hustrur.

Varför var det då tillåtet med polygami i forna tider? Vi måste komma ihåg att Jehova inte var upphov till den här sedvänjan. Den förste som enligt Bibeln hade flera hustrur var Lemek, en avkomling av Kain. (1 Moseboken 4:19–24) När Jehova sände den stora översvämningen på Noas tid, hade Noa och hans tre söner bara en hustru var. Alla polygamister tillintetgjordes i den stora översvämningen.

När Jehova hundratals år senare utsåg israeliterna till sitt folk, förekom det redan polygami bland dem, även om det tydligtvis var mycket vanligare att en man hade bara en hustru. Gud krävde inte att familjer där det fanns flera hustrur skulle splittras. I stället reglerade han noggrant den här sedvänjan. (2 Moseboken 21:10, 11; 5 Moseboken 21:15–17)

Det var bara tillfälligtvis som Jehova tolererade polygami. Det förstår vi av det Jesus sade om Jehovas ursprungliga norm för äktenskapet, men också av det aposteln Paulus skrev under inspiration av Guds heliga ande. Han sade: ”Må var man ha sin egen hustru och var kvinna ha sin egen man.” (1 Korinthierna 7:2) Paulus blev också inspirerad att skriva att de män som förordnades som tillsyningsmän eller biträdande tjänare i den kristna församlingen skulle vara ”män med en enda hustru”. (1 Timoteus 3:2, 12; Titus 1:6)

Jehovas överseende med polygami upphörde därför i och med att den kristna församlingen bildades för omkring 2 000 år sedan. Då återgick normen för äktenskapet till vad den var när Gud från början skapade mannen och kvinnan: en man, en hustru. Det är den normen som gäller i dag bland Guds folk över hela världen. (Markus 10:11, 12; 1 Korinthierna 6:9, 10)