Gå direkt till innehållet

Gå direkt till innehållsförteckningen

En bok som har framställts i oriktig dager

En bok som har framställts i oriktig dager

En bok som har framställts i oriktig dager

”Läran att jorden roterar både kring sin axel och kring solen är falsk och helt i strid med Bibeln.” Så uttryckte sig romersk-katolska kyrkans indexförsamling i ett dekret år 1616.1 Är det verkligen så att Bibeln inte stämmer med vetenskapliga fakta? Eller har den framställts i oriktig dager?

UNDER vintern 1609/1610 riktade Galileo Galilei sitt nyligen konstruerade teleskop mot himlen och upptäckte fyra månar som kretsade kring planeten Jupiter. Vad han såg gjorde slut på den då allmänna uppfattningen att alla himlakroppar måste kretsa kring jorden. Tidigare, år 1543, hade den polske astronomen Nicolaus Copernicus framfört teorin att planeterna kretsar kring solen. Galilei bekräftade att den teorin var vetenskapligt riktig.

De katolska teologerna betraktade emellertid denna tanke som kättersk. Kyrkan hade länge haft uppfattningen att jorden var universums centrum.2 Denna uppfattning var grundad på en bokstavlig tolkning av vissa skriftställen, till exempel: ”Jorden har du ställt på stadig grund, den kan aldrig i evighet rubbas.” (Psalm 104:​5, Bibelkommissionens provöversättning, 1995) Galilei blev kallad till Rom och fick träda fram inför inkvisitionen. Han förhördes rigoröst och tvingades att ta tillbaka allt han hade sagt om sina upptäckter, och sedan fick han tillbringa resten av sitt liv i husarrest.

År 1992, 350 år efter Galileis död, erkände katolska kyrkan till sist att han trots allt hade rätt.3 Men om Galilei hade rätt, hade då Bibeln fel?

Att finna den rätta innebörden i skriftställena

Galilei trodde att Bibeln är sann. Han resonerade som så att om hans vetenskapliga upptäckter stred mot dåtidens tolkning av vissa bibelverser, måste teologerna ha feltolkat och missförstått dessa bibelställen och inte ha sett den rätta innebörden i dem. Han skrev att det trots allt är så att ”två sanningar inte kan motsäga varandra”.4 Han hävdade att vetenskapens exakta termer inte motsäger Bibelns vardagliga ord. Men teologerna lät sig inte övertygas. De höll envist fast vid att Bibelns uttalanden om jorden måste tas bokstavligt. Det ledde till att de inte bara förkastade Galileis upptäckter, utan också till att de inte uppfattade den sanna innebörden i dessa uttalanden i Bibeln.

Det sunda förnuftet bör säga oss att när Bibeln talar om ”jordens fyra hörn”, betyder inte det att bibelskribenterna trodde att jorden rent bokstavligt var fyrkantig. (Uppenbarelseboken 7:1) Bibeln är skriven på det språk som vanliga människor talade, och den innehåller ofta livfulla bildliga uttryck. När Bibeln talar om att jorden har ”fyra hörn”, en varaktig ”grund”, ”socklar” och en ”hörnsten”, ger den därför inte en vetenskaplig beskrivning av jorden; den använder sig uppenbarligen av bildspråk, precis som vi gör i dagligt tal. *Jesaja 51:13; Job 38:6.

Levnadstecknaren L. Geymonat konstaterar i sin bok Galileo Galilei: ”Trångsynta teologer, som ville begränsa vetenskapen med utgångspunkt i bibliska resonemang, gjorde i själva verket ingenting annat än att misskreditera Bibeln själv.”5 Ja, de misskrediterade verkligen Bibeln. Det var faktiskt teologernas tolkning av Bibeln — inte Bibeln själv — som på ett oresonligt sätt lade band på vetenskapen.

Det är likadant i dag. Religiösa fundamentalister förvränger Bibeln, när de påstår att jorden skapades på sex 24-timmarsdagar. (1 Moseboken 1:​3–31) En sådan uppfattning stämmer varken med vetenskapen eller med Bibeln. I Bibeln, precis som i dagligt tal, är ordet ”dag” en flexibel term, som syftar på tidsenheter av varierande längd. I Första Moseboken 2:4 omtalas alla sex skapelsedagarna som en enda alltomfattande ”dag”. Det hebreiska ord som översatts med ”dag” i Bibeln kan helt enkelt betyda ”en lång tid”.6 Det finns därför ingen biblisk grund för att säga att skapelsedagarna var 24 timmar långa. Fundamentalisterna framställer Bibeln i en oriktig dager, om de lär ut något annat. — Se också 2 Petrus 3:8.

Teologer har historien igenom ofta förvrängt Bibeln. Vi skall se några andra exempel på hur man i kristenheten har förvrängt det som Bibeln säger.

Religionen ger en oriktig bild av Bibeln

De som säger sig följa Bibeln har ofta genom sina handlingar fläckat ner dess rykte, trots att de påstår att de känner sådan vördnad för den boken. ”Kristna”, dvs. så kallade kristna, har utgjutit andra ”kristnas” blod i Guds namn, trots att Bibeln uppmanar Kristi efterföljare att ”älska varandra”. — Johannes 13:​34, 35; Matteus 26:52.

En del präster har skinnat sina hjordar genom att med inställsamma metoder locka av dem pengar som de med möda har tjänat ihop, vilket är långt ifrån vad Bibeln anvisar: ”Ni har fått för intet, ge för intet.” — Matteus 10:8; 1 Petrus 5:​2, 3.

Det är tydligt att Bibeln inte kan dömas efter deras ord och gärningar som enbart citerar Bibeln eller påstår sig leva enligt den. En fördomsfri människa kan därför ha en önskan att själv undersöka Bibeln för att se vad den innehåller och se varför den är en sådan märklig bok.

[Fotnot]

^ § 8 Även de mest renläriga astronomer talar i dag om att solen, stjärnorna och stjärnbilderna går upp och går ner, trots att rörelserna är skenbara och beror på jordens rotation.

[Bild på sidan 4]

Två av Galileis teleskop

[Bild på sidan 5]

Galilei inför sina inkvisitorer