Gå direkt till innehållet

Gå direkt till innehållsförteckningen

Vad boken innehåller

Vad boken innehåller

Vad boken innehåller

Den som kommer in i ett bibliotek för första gången kanske känner sig förvirrad, när han ser hela samlingen av böcker. Men om han bara får en enkel förklaring av hur böckerna är ordnade, lär han sig snart hur han skall hitta det han söker. Det är likadant med Bibeln. Det är lättare att hitta i den, när man känner till vad den innehåller och vet hur böckerna i den är ordnade.

ORDET ”bibel” kommer från det grekiska ordet bi·blị·a, som betyder ”papyrusrullar” eller ”böcker”.1 Bibeln är i själva verket en samling av — ett bibliotek med — 66 separata böcker, vilka har skrivits under en tidsperiod av omkring 1.600 år — från år 1513 f.v.t. till omkring år 98 v.t.

De 39 första böckerna, dvs. omkring tre fjärdedelar av Bibelns innehåll, kallas de hebreiska skrifterna, eftersom det mesta av dem skrevs på hebreiska. Dessa böcker kan generellt uppdelas i tre grupper: 1) de historiska: 1 Moseboken till och med Ester, 17 böcker; 2) de poetiska: Job till och med Höga Visan, 5 böcker, och 3) de profetiska: Jesaja till och med Malaki, 17 böcker. De hebreiska skrifterna behandlar jordens och mänsklighetens tidiga historia men också det forntida Israels historia från nationens tillblivelse till vad som hände under 400-talet f.v.t.

De 27 återstående böckerna kallas de kristna grekiska skrifterna, för de skrevs på grekiska, det internationella språket på den tiden. De är i huvudsak ordnade ämnesvis: 1) de 5 historiska böckerna — evangelierna och Apostlagärningarna, 2) de 21 breven samt 3) Uppenbarelseboken. De kristna grekiska skrifterna koncentrerar sig på vad Jesus Kristus och hans lärjungar lärde och gjorde under det första århundradet v.t.