Gå direkt till innehållet

Gå direkt till innehållsförteckningen

En bok för dig?

En bok för dig?

En bok för dig?

”Framställandet av många böcker är det ingen ände på”, konstaterade Salomo för omkring 3.000 år sedan. (Predikaren 12:12) Den iakttagelsen är lika riktig i dag. Förutom de vanliga klassikerna trycks det tusentals nya böcker varje år. Om det nu finns så många böcker att välja mellan, varför bör du då välja att läsa Bibeln?

MÅNGA läser böcker antingen för att få underhållning eller för att få upplysning eller bådadera. Så kan det också vara när man läser Bibeln. Det kan vara upplyftande, men även underhållande, att läsa den. Men Bibeln ger mer än så. Den ger en kunskap som är unik. — Predikaren 12:9, 10.

Bibeln besvarar frågor som människor länge har funderat på — frågor som rör det förgångna, nuet och framtiden. Många undrar: Varifrån har vi kommit? Vad är meningen med livet? Hur kan vi finna lycka i livet? Kommer det alltid att finnas liv på jorden? Vilken framtid väntar oss?

Tillsammans visar alla de bevis som har presenterats här på ett klart och kraftfullt sätt att Bibeln är exakt och autentisk. Vi har redan sett hur Bibelns praktiska råd kan hjälpa oss att leva ett meningsfullt och lyckligt liv i dag. Eftersom Bibelns svar på frågor som rör nuet är tillfredsställande, förtjänar verkligen dess svar på frågor som rör det förgångna och dess profetior om framtiden att vi tar oss tid till att granska dem noga.

Hur man får största möjliga nytta av sin läsning

Många har börjat läsa Bibeln men slutat när de har kommit till avsnitt som de tycker är svåra att förstå. Om det är så i ditt fall, finns det något som kan vara till hjälp för dig.

Välj en bibelöversättning som är tillförlitlig och är skriven på ett modernt språk, till exempel Nya Världens översättning av den Heliga skrift. * En del börjar med att läsa evangelieskildringarna av Jesu liv. Hans läror, som man till exempel finner i ”bergspredikan”, är förnuftiga och återspeglar god kännedom om människans natur och visar hur man kan förbättra sin lott i livet. — Se Matteus, kapitlen 5–7.

Förutom att man läser igenom hela Bibeln, kan det vara mycket lärorikt att studera den ämnesvis. Det innebär att man noga undersöker vad Bibeln säger om ett visst ämne. Du kan bli förvånad över vad Bibeln egentligen säger om själen, himlen, jorden, livet och döden, men även om vad Guds kungarike är och vad det skall åstadkomma. * Jehovas vittnen har ett program som går ut på att man studerar Bibeln ämnesvis, och dessa bibelstudiekurser är kostnadsfria. Du kanske skulle vilja veta mer om det programmet. Skriv i så fall till Vakttornet, Box 5, 732 21 Arboga, eller till någon annan av de adresser som finns på sidan 2.

Många har, efter att ha undersökt bevisen, kommit fram till att Bibeln är från Gud. Bibeln visar att hans namn är ”Jehova”. (Psalm 83:18) Du är kanske inte övertygad om att Bibeln är av gudomligt ursprung, men varför inte undersöka saken själv? Vi är övertygade om att du, sedan du lärt känna, funderat på och kanske själv upplevt det praktiska värdet av den tidlösa vishet som Bibeln innehåller, kommer att finna att Bibeln verkligen är en bok för alla — också för dig.

[Fotnoter]

^ § 8 Utgiven av Sällskapet Vakttornet.

^ § 9 En bok som har hjälpt många att studera Bibeln ämnesvis är Kunskapen som leder till evigt liv, utgiven av Sällskapet Vakttornet.